lördag 17 mars 2018

VECKANS VV












Kanske ett efterlängtat inlägg - eller? Jag tänkte ta era frågor från frågestunden här i detta inlägg och sen en liten uppdatering om läget här hos mig:)




Går du på VV möten el kör helt på egen hand?

Jag kör online. Första året jag var med gick jag varje lördag dit och vägde mig, var även med på några möten. Nu har jag ju kört två år tidigare. Känner jag tiden behöver peppen från det gänget och jag har verktygen att klara mig själv - så nu bara online. Jag kan dock rekommendera gå dit om du behöver motivation och pepp eller inte riktigt får det att funka.


Vad är målet med vv? Vikt, klädstorlek, hälsosammare etc?


Såklart vikt, men egentligen fram framför allt leva längre. Siffran har liksom inte betydelsen men mer känslan. Känslan av att vara lika stark som när man var 20, känslan av att ha prioriterat hälsan. Vinner man sen en eller två klädstorlekar på det så är jag glad. Vissa saker kommer jag inte kunna förändra på min kropp dock, det vet jag. Tex. min mamma-mage. Det kommer krävas en mer avancerad lösning för den om det nu kommer till det, men utseendet är som sagt inte allt. Inte heller den siffran på vågen utan mer känslan.


Skulle vara superintressant om du vill dela med dig av hur du lyckas gå mer så bra i vikt med viktväktarna. Jag är superimponerad, för mig går det så sakta och jag har svårt med motivationen. Nyttjar du veckobonus?Motionerar du mycket? Aldrig godis, fikabröd el vin? Hur ser en typisk VV dag ut?


Motivation är allt. Man måste vilja för att kunna få det funka, vilket också innebär att man måste vara noga. Jag är ju pedant, jag hatar när man slarvar (det gäller iofs allt. Jag kan inte ha det stökigt i skåpen och fint på ytan, när jag jobbar vill jag ha 100 koll, jag kan inte leva annars). Väga mäta är ao. Tex så kan man inte tro det funkar om man varje dag höftar en tsk smör. Jag lovar när du väger eller mäter exakt och tiden uppskattar kommer resultaten komma. Sen kan man inte tro att en bulle eller den där godispåsen (fast man har poängen) inte kommer göra något. Jo det gör det. Väl dina tillfällen. Jag är superstrikt. Jag har som regel aldrig utnyttja veckobonus eller aktivitetspoäng - dock som ska jag på kurs som jag nu varit på i två dagar, så äter jag det som bjuds men jag hoppar över tex. godisbuffen och tar en frukt istället. Vissa saker kan man bara utan, vissa vill man inte kompromissa med - välj dina tillfällen. Och jo jag kan ta ett glas bubbel eller en godisbit trots bra resultat - men jag har valt när. En typisk viktväktardag är så här (och äter familjen någon mat jag inte kan göra om till salland tex. pyttipanna eller vad det nu kan bara äter jag det men väljer då att väga noggrant. Jag hoppar dock helst pasta, ris och potatis om det går likaså fikabröd, glass och godis/snacks):


Frukost: Två ägg med light kaviar.

Mellanmål: En frukt

Lunch: Sallad

Mellanmål: Bananpannkakor med kvarg och bär

Middag: Sallad

Ev en frukt till på kvällen och om det är helg kanske fruktsallad eller någon dl popcorn tex.



Hur ser en typiskt dag med viktväktarna ut i matintag? Alltså vad äter du och när?
Hur mycket motionerar du nu? Och vad gör du? Pw? Hur långt? Går du snabbt?


Se ovan hur en dag kan se ut:) Motion kör jag stalljobb och/eller promenera logera hästen. Ja det ger mer än man tror:) Går pw så fort jag hinner, tex. lediga dagar. Då går jag runt 4-6 km. Raskt tempo (tempo är olika för varje person, det som är raskt för mig kanske inte är det för dig. Så välj ditt snabbaste tempo där du blir svettig men orkar hålla på ett tag). Helst själv men musik i lurarna. Både skönt att rensa tankar, tanka energi och få frisk luft.



Jag har precis gått med i vv (igår ) för första gången i mitt liv, men jag tycker det verkar lite krångligt. Jag har precis som du två döttrar, 12 och 15, och jag tycker det är superjobbigt att laga två olika rätter när man är trött och hungrig precis efter jobbet. Hur gör du? Vad äter ni på vardagskvällar? Lite tankar och tips kring vv och övr familj tack!


Viktväktarna är inte krångligt, gå på ett möte om du tycker det! Jag lagar i regel aldrig två rätter. Det mesta går att plocka om och komplettera med sallad. På vardagarna äter vi ofta husmanskost. Ta en frukt om du är för hungrig innan du lagar maten och drick massa vatten. Mina tjejer tycker tiden alls det är konstigt att man vill ha koll på vad man stoppar i sig, N kör med fast han räknar kalorier istället. Vi äter normal mat för en vanlig familj. Man behöver inte krångla till det så mycket:)



Så vänner det var alla frågor:) Har ni fler om just VV går det ju såklart bra att fortsätta fråga:) För mig går det bra igen. Jag doppade lite i mars och höll inte samma styrfart som halva januari och februari. Men det är naturligt att det går upp och ner och tanken är ju man ska inte tappa för fort. Jag har även senaste veckorna haft svårt att få till motionen pga vissa omständigheter men det gäller blicka framåt och tro på att man kan och fortsätta. När resultaten uteblir så måste man fortsätta trots, och då lovar jag de kommer igen. Nu har det gått två månader för mig och lite till. Jag hoppas till 1 juli jag når mitt fösta mål. Även om jag nu skrivit att just siffran inte är det viktigaste så har den såklart lite betydelse, det är ju på något sätt ett mål med:) Heja heja er som med kör. Nu ser vi fram emot sommarformen!





KRAM













3 kommentarer:

Halvan sa...

Hej och tack för din inspiration som nu fått mig att anmäla mig till VV!
Lite frågor så här första dagen :-)
Om man använt sig av en del o värdes mat under dagen och inte kommit upp i 23 som är mitt värde, och känner sig mätt och nöjd, måste man då äta så man kommer upp i sitt värde?
Lycka till och ser fram emot att läsa dina VV inlägg.
Kram Lena

MITT VITA HUS sa...

Lena: Nejdå det behöver du inte! Är du mätt och nöjd är det superbra ändå. Heja dig🙌🏻😘

daniella bengtsson sa...

Hej, verkligen fint ni har det hemma hos er. Jag ÄLSKAR mattan, var är den ifrån? Och vad heter den? 😍