torsdag 2 mars 2017

NY FRÅGESTUND?












Hej igen vänner!





Jo jag fick en kommentar idag från Lena (Lena jag har svarat dig:) som fick mig lite fundersam. Lena tycker inte jag svara på hennes frågor och det gjorde mig lite ledsen i hjärtat. Jag försöker a l l t i d svara på era frågor så gott jag kan, ibland räcker bara inte tiden till varje dag… jag liksom jobbar 100% som akutsjuksköterska, jag är mamma till två aktiva tjejer som behöver min uppmärksamhet typ resten av tiden, jag har ett stort hem att sköta utan någon som helst hjälp med städning eller annat, förutom då N som hjälper till och som jag också är fru till. Jag har även vänner som vill ha min uppmärksamhet och så sitter jag med i styrelsen som kassör i vår ridklubb. Där efter driver jag denna blogg för att det är så himla himla kul (oftast!). Så jag hoppas nu ni förstår att jag prioriterar skriva ett inlägg till er och att jag tar frågorna när jag hinner (brukar ofta sätta mig en dag när jag är ledig och gå igenom, så bläddra tillbaka efter några dagar och kolla om du fått svar om du undrade något:). Jag vill inte göra någon ledsen att jag inte har svarat, då har jag säkert bara missat just den frågan:S



Nu till saken. Jag hade för ett tag sedan en frågestund för er (här är svaren från då). Har liksom bara haft en under mina 9! år jag bloggat (27 April 2008 var första gången jag skrev på denna portal på Mvh:, men den var väldigt uppskattad och jag tänkte höra, vill ni köra igen?:) I så fall, ställ den fråga du önskar fråga mig här under i kommentarsfältet, det kan vara allt från himmel och jord, så ska jag svara så gott jag kan:)




KRAM











24 kommentarer:

Mittdittovitt sa...

Åh så himla tråkigt att vissa ska klaga. Vet att du alltid svarar så gott du kan och hinner. Tror att de flesta förstår det. Stor kram fina Mia. Vet att det finns männsiskor som vill vara elaka och trycka ner andra men vi är många fler som gillar dig och din blogg!
Kram <3 <3 <3

Anonym sa...

Du brukar då alltid svara på mina vad jag märkt :) /E

Anonym sa...


Hej bästa Mia!
Jag tycker att du och din blogg är toppen! Jag upplever att du svarar på frågor och ger respons på dina läsares frågor och kommentarer, trist att du behöver "ursäkta" dig. Roligt med frågestund, jag gillar blandningen av inredning, hälsosamma mattips och skönhetstips osv i dina inlägg. Keep on the good work, trevlig helg/ Susanne.

Anonym sa...

Kommer från mjölbytrakten från början och har efter att bott i sörmland ett tag bestämt mig för att flytta hemåt. Har man och en dotter och vi är sugna på linköping. Har en vän som bor med sin familj i ljungsbro, Men känner ingen annan i stan. Kan du rekommendera bra villaområden i linköping? Vad är det bästa med stan? Bra tips hur man lär känna folk i en ny stad?! Tack för bra blogg.

Veronika sa...

Hej!

Va roligt med frågestund.

Jag är precis som du mamma till två tjejer, 11 och 12 år.

Som många andra kämpar jag med min vikt. Jag har
Tappat kontrollen och från att ha varit en "smal tjej" "är jag nu kurvig och
Känner inte igen mig själv.

Jag provar olika dieter och metoder, just nu är det lchf som funkar bäst för mitt sockerberoende.

Nu till fundering. Som mamma till två döttrar vill jag föregå med gott exempel. Inte förmedla att
Man måste se ut på ett visst sätt. Men mina döttrar märker såklart att jag tex just nu inte äter
Pasta osv.

Jag vill inte att mina barn ska ärva mitt beteende. Hur ser du som
Tjej-mamma på detta? Hur pratar ni om detta?

Tack för en bra blogg o keep up the good work!


Anonym sa...

Fast det låter helt förskräckligt hur du har (vad det låter som) totalt ansvar för barn och hem, och din man "hjälper till" ibland????

Anonym sa...

Vill egentligen bara säga vilket fantastiskt jobb ni akutsköterskor, och ja alla inom sjukvården gör. Hamnade själv på akuten nyligen med min pappa
och omsorgen han fick gör mig varm. De hade obekväma arbetsställningar med
små utrymmen och fick stå på tå för att kunna göra sitt jobb pga att nytillkomna patienter skulle in.
Men hela tiden ett leende och medmänsklighet till övers.
Så vill säga ett tack till er därute som orkar hålla sjukvården
uppe, trots allt.
Jo, förresten nu kom jag på en fråga om något helt annat :-)

Vilket är ditt drömboende? Som nu eller annat?

Kram från Ulrika

Anonym sa...

Apropå städning, har ni aldrig funderat på att ta hjälp med städningen? Vi gör det
sedan ett år tillbaka och det är bland det bästa beslut vi tagit. Så mycket stress och ångest som försvann. Varannan fredag kommer två städare och kör två timmar =skinande rent och sån lycka. Dyrt är det inte heller med Rut-avdraget.
Testa!

Anonym sa...

Hej! Jag är nyfiken på hur mycket man lön man kan plocka ut på en blogg i din storlek? Hur många timmar lägger du ner på den? Ha det bra /camilla

Anonym sa...

Jag har alltid fått svar och är fortfarande lika imponerad över dig som har en blogg och ett hem i toppklass, samtidigt som du har ett tufft arbete ute i verkligheten och ställer dessutom upp till 110% på dina tjejer. Och alltid tar dig tid att svara på frågor :-)

Min fråga är vad som är din absoluta favoriträtt när det gäller viktväktarmat?

Ha en fin helg nu och krya på dig!

Kramar Hanna

Anonym sa...

Hej Mia!
Din blogg är toppen!
Skulle du kunna leva på bloggen om du hade velat det?

Anonym sa...

Hej,
Under vilken matta från Mio du har och i vilken nyans. Finns säkert runt 100 olika mattor och färger att välja bland i "min" Mio-butik. Den ör ljuvlig och hade velat ha samma hemma hos mig. Suoerblogg med så mycket inspiration :)

Anna sa...

Hej på dig!
Här kommer en hel drös med frågor......

Jag undrar om du har polerad eller slipad marmoskiva på ikeaskåpen?
Om det kommer vatten på marmoskivan, tål den det?
Vad får man inte missa om man är i Linköping?
Hur gamla var du och din N när ni träffades?
Får du de fina blomsterbuketterna/fredagsbuketterna gratis genom att göra reklam för dem här på bloggen?
Och isf. hur kommer det sig, var det du som kontaktade dem?
Är det viktigt för dig med märkesvaror, känner du dig mer betydelsefull om du har dyrare kläder/inredningsprylar?
Tror du att människor (både vuxna & barn) blir behandlade annorlunda om de är överviktiga?
Favoritprogram på tv:n?
Vilka är de fyra viktigaste egenskaperna hos en människa tycker du?
Har du något favoritrecept som du vill dela med dig av?
Jag saknar att du inte har indelat efter tex recept, hemmet, trädgården & resor m.m. i ditt bloggarkiv. Tycker att det är svårt att hitta tillbaka till saker när det är sorterat efter månad och år. Är det något du skulle kunna tänka dig att fixa?

Tack för en inspirerande blogg!
/ Anna

Karin - vackertnaturligt sa...

Hej!
Jag vill bara säga tack för en fin blogg! Tycker du är beundransvärd som har ett heltidsjobb, familj och bloggar och (jag vet) snyggblogg tar tid! De få gånger jag har frågat något har du alltid svarat :-) trevlig helg och kram från mig

Anonym sa...

Hej, här kommer mina frågor.
Har du någon gång funderat på att gå ner i tid även om det skulle innebära att du inte kunde shoppa lika dyrt/mycket längre?
Har du någon gång funderat på att sluta följa house of philia då du mer än en gång blivit anklagad för att ha svårt för att skilja på inspiration och kopiering?
Du har flera gånger sagt att VV fungerar för dig. VV handlar om att ändra din livsstil, varför gick du då upp i vikt efter ett tag om du nu har ändrat din livsstil?

Förstår om min frågor är lite för mycket, hoppas du inte tar illa vid dig av dem

Trevlig helg

//Mia

Anonym sa...

Så kul med en frågestund! Jag kommer mig aldrig för att fråga annars ;)

Gillar verkligen din blogg, vad tror du kommer bli vårens/sommarens hetaste inredningspryl / färg? Det byts ju ofta och pasteller är ju hett.. men något speciellt du på förhand tror att kommer att bli den nya "daggen" till exempel?

Har du någon favoritinredningspryl hemma? Du har ju en hel del, men antar att några saker ändå kvalar in på sånt du aldrig skulle göra dig av med.. eller som aldrig får samla damm i något skåp?!

Jag undrar också om du har startat företag nu när bloggen blivit så stor? Eller hur gör man med alla samarbeten och sånt när man tjänar pengar? Du bloggar ju liksom inte på heltid som en del (och då är ju företag en självklarhet), behöver man inte ha företag utan kan deklarera som vanligt för inkomsterna i samband med bloggen? Det är ju ändå ett deltidsjobb, med mycket jobb bakom :)

Läser din arbetskollegor / privata vänner bloggen? Vad tycker de isåfall om den, ifall de säger något? Och hur känner DU inför att alla vet vilka blommor du köpt till fredagsbuketten.. eller att du drack vin en fredagskväll.. jag menar det vet ju antagligen mer om dig, än du om dem eftersom du skriver om ditt liv öppet :)

Känner du några andra bloggare privat? Vilka isåfall? :)

Ha en härlig helg Mia!

Anonym sa...

Tack för fin och inspirerande blogg med alltid lika proffsigt snygga bilder!! ❤️
Har du gått fotokurs eller är du självlärd? Har du några bra tips på hur man får till bra bilder?
Kran Cecilia

Nazima sa...

Stort tack för en inspirerande blogg, fin är min absoluta favorit och kommer så vara. Jag beundrar dig skarpt att du trots tufft arbete på akuten, närvarande mamma och fru och verkar skötamkt. Av vardagaruljangsen med hem osv. ändå lyckas inspirera många av oss med dina fantastiska bilder och inspirerande texter.
Tycker det är fånigt att folk klagar över din tillgänglighet, jag har då alltid fått svar av dig de ggr jag undrat något över.

Fortsätt som du gör!

KRAM

Anonym sa...

Ser fram emot inlägget med svaren , toppenfrågor! /E

LOPPISLIV sa...

Hej fina du! Jag undrar om du är nöjd med era Tolix stolar? Är de bekväma att sitta i? Jag ser att du har dem i både vitt och obehandlade. Vilka av dem gillar du bäst? Jag funderar på vita blanka till vårt kök nämligen, men har svårt att bestämma mig. Och om du ev funderar på att sälja de vita inom snar framtid? :)))) Tack för en inspirerande blogg ( och min erfarenhet är att du alltid svarar på frågor ) Stor kram till dig //Paula

Anonym sa...

Dina favoritbloggar för inredningsinspiration? Mvh Susanne

Anonym sa...

Min fråga är när du kommer att publicera svaren? Väntar spänt /Anne

Anonym sa...

Jag har läst din blogg länge och jag gillar dig. Gillar din stil mm.
Men jag undrar varför du bloggar om grejer som en annan stor bloggare redan bloggat om.
Förstår att du gillar grejen (tex: ljuslykterna ifrån Skogsberg & Smart). Jag håller med, de är jätttfina (har spanat på dessa själv). Men varför Köper du inte bara lyktorna och inte "göra en grej av det".
Bli inte ledsen, jag menar inget illa. Å åter igen, jag gillar din stil. Ditt hem är superfint.
Önskar att du bloggade mera om mat och livstil och mindre om hästen 😘

Anonym sa...

Jag undrar var du gjorde botox, funderar på samma sak men känner ingen som har gjort det och vill gå till någon seriös. Blev det stor skillnad, både vad gäller huvudvärk och effekt på hy?

En stor kram till dig som sköter hem, barn och ett krävande jobb samtidigt som du driver en blogg. Du kan vara väldigt stolt över dig själv, inte många som skulle klara det, jag skulle det definitivt ine.