måndag 6 mars 2017

HÄR KOMMER SVAREN PÅ FRÅGESTUNDEN












Hej vänner!






Oj vad roligt med frågestunden. Vilka frågor ni har, jag ska göra mitt bästa att svara på dom he he:) Jag hoppas ni respekterar vilka frågor jag har svarat på!

Sen måste jag säga att vad glad jag blir för era ord om att jag svarar på frågor och så försöker hålla mig tillgänglig för er, det är min ambition men inte alltid lätt att hinna med. Tänkte så igen alla fått den uppfattningen som personen som kommenterade tidigare hade:S



Nu kör svaren vi då för er som frågat när de kommer!;)



Första frågorna är om stan jag bor i och för er som inte vet så är det Linköping - mitt ut på den östgötskaslätten;) Kan du rekommendera bra villaområden i Linköping? Vad är det bästa med stan? Bra tips på att lära känna folk i en ny stad?


Finns ju många bra områden i Linköping att bo i. Jag tycker om Hjulsbro/Landeryd där ute kommer jag ifrån från början. Valla är fint mitt i stan, skulle jag kunna tänka mig, Tallboda, Ekängen har jag många vänner i och vi kikade på hus där när vi skulle köpa. Jag skulle kunna tänka mig flytta ut på landet nu, antingen Rappestad/Vikingstad eller något annat ställe:) Det bästa med stan måste väl vara att det mesta finns, bra universitet, bra skolor, ett stor universitetssjukhus, sen utbudet på affärer och så kunde ju vara lite bättre men jag tycker de senaste åren det har blivit bättre:) Vi har ju inget vatten nära (om man inte räknar Roxen då), det är trist. Har nog inga tips på hur man lär känna andra, har alltid haft samma gäng som vi umgåtts i:S Men kanske prata med andra föräldrar om man har barn, kolla med nya kollegor om de vill hänga:) Jag har väldigt lätt för mig att träffa nya vänner, har aldrig tyckt det varit svårt. Men det är jag:)



Vilket är ditt drömboende? Som nu eller något annat?


Mitt absoluta drömboende är en mindre vitputsad herrgård på landet (ångrar så att jag inte köpte/kunde köpa vår gård när morfar och mormor sålde, men jag var 20 någonting och inte där jag är idag och dessutom såldes den för många mer miljoner än vad jag hade då:S), med en röd ladugård till. Alternativt en gammal tomt med ladugård där man river ett gammalt hus och slår upp ett nytt lite herrgårdsliknande fast nybygge. Men drömma kostar ju inget, tyvärr blir det rätt dyrt om man ska genomföra! De gårdar vi kikat på har blivit sååå dyra i slutändan. Jag nöjer mig liksom inte med vad som, jag är liiite kräsen:S Alternativt skulle jag kunna tänka mig en vill i stan med i gammal stil som man renoverar, men helst landet som sagt:) Men vi bor bra nu, brabussförbindelser, skola finns här och det finns affär, det tar 15 min att cykla in till stan. Huset är väl så där, men funkar. Lite liten tomt och så gillar jag verkligen inte att bo i område med samfällighet, herrejisses säger jag om det:S



Jag är nyfiken på hur mycket lön man kan plocka ut på en blogg i din storlek? Hur många timmar lägger du ner på den?


Jag lägger ganska många timmar i veckan på den, minst minst 1 timme om dagen. Dagar jag är ledig kan jag jobba 6-7 timmar med den ibland ännu mer. Fast hinner jag inte så hinner jag inte, då känner jag inget tvång. För några år sedan gjorde jag det, såg det som ett måste, då blev det ej kul. Lönen är olika, ingen siffra jag direkt har koll och vill säga.



Skulle du kunna leva på bloggen om du hade velat det?


Det är inte min ambition och kommer aldrig vara, älskar mitt yrke. Bloggen är bara ett ett roligt projekt vid sidan av. Inget jag kommer göra för alltid, därför har jag ej funderat på om jag kan leva på den eller inte:)



Min fråga är vilken som är din absoluta favoriträtt när det gäller viktväktarmat?


Nu vet jag igen vart jag ska börja, jag har nog förklarat tusen gånger att man kan äta allt med viktväktarna he he. I n g e t  är förbjudet, ät det du brukar äta samma som familjen eller vännerna äter, kontrollera mängden och hur ofta du äter det:) Jag älskar mat, god mat. Jag har många favoriträtter, sushi, tapas, kött, fisk och skaldjur - ja allt möjligt:) Äter allt när jag kör vv:) Jag kör ingen specialkost, jag äter det jag lagar till de andra men hoppar gärna över pasta ris och potatis och förryckte kolhydrater för min mage mår inte jättebra av dom:)



Apropå städning, har ni aldrig funderat på att ta hjälp med städning?


Vi har redan testat! Jag är sjukt petig, blev ej nöjd hur de än gjorde! Så nej vi kommer ej ta hjälp med det igen, gör det hellre själv (även om jag gnäller att det är lite jobbigt ibland att köra hela tvätt-städ-handla-racet;).



Jag undrar om du har polerad eller slipad marmorskiva på ikea skåpen?


Slipad en polerad är ännu mer känslig!



Om det kommer vatten på marmorskivan tål den det?


Osäker, torkar alltid av om det kommer något. Jag upplever de flesta material känsliga för om det står vatten en längre tid på dom, brukar alltid bli fläckar!



Vad får man inte missa när om man är i Linköping?


Man får inte missa äta på Aioli eller 1854, och besöka Lindholms på tornet, 200m2 och Butik Esq i stan. Även Newport Home på Gränden. Gamla Linköping tycker jag med är värt att åka till. Kommer man på sommaren så slussen i Berg eller åka och bada i Varamon:)



Hur gammal var du och din N när ni träffades?


N var ihop med min bästa vän i tre år innan, så jag har känt honom sen jag var 16. Jag var ihop med en annan kille då och vi umgicks alla fyra, När min bästis och N gjorde slut fortsatte vi umgås, sen bara blev det som det blev, då var jag 18 (fyllde 19 precis) och Niclas 22. Han slog vad om att om jag kom med i en audition på en modelltävling i Stockholm skulle vi gå på dejt, vilket jag gjorde och vi gick på en dejt och sen är resten historia;) Vi har varit vänner hela tiden, jag och min bästis och N om ni undrar och vi umgås än idag aldrig varit några hard feelings där, J hade redan träffat en annan kille när hon och N gjorde slut och N och jag sneglade aldrig på varandra eller så när de var ihop, vi var bara bra vänner;)



Får du de fina blomsterbuketterna/fredagsbuketterna gratis när du gör reklam för dom här på bloggen? Och isåfall hur kommer det sig, var det du som kontaktade dom?


Interflora har kontaktat mig, jag betalar för blommorna som alla andra bloggare gör när man visar saker i samarbete! Det är liksom aldrig gratis att få något som bloggare om nu ångor år 2017 fortfarande tror det:)



Är det viktigt för dig med märkesvaror, känner du dig mer betydelsefull om du har dyrare kläder/inredningsprylar?


Nej absolut inte. Jag går mycket i HM kläder och andra vanliga kedjors kläder, och jag har massa grejer från Ikea hemma. Jag köper det jag tycker är fint, oavsett märke - men jag gillar kvalité!



Tror du människor (vuxna & barn) blir behandlade annorlunda om de är överviktiga?


Ja det tror jag!



Favoritprogram på tv?


Homeland - längtar till varje måndag:)



Fyra viktigaste egenskaper hos en människa tycker du?


Ödmjuk, empatisk, kärleksfull och vänlig.



Har du något favoritrecept som du vill dela med dig av?


Har ju delat massor med mig här på bloggen genom tiderna:)



Jag saknar att du inte har indelat efter tex recept, hemmet, trädgården & resor m.m. i ditt bloggarkiv. Tycker att det är svårt att hitta tillbaka till saker när det är sorterat efter månad och år. Är det något du skulle kunna tänka dig att fixa?


Jag ska försöka fixa det men arkivet är stort och det tar tid:)



Har du någon gång funderat på att gå ner i tid även om det skulle innebära att du inte kunde shoppa lika dyrt/mycket längre?



Jag har precis gått upp från 75% till 100%. Jag har ju inte småbarn längre så jag kan inte vara/har ingen rätt till partiellt ledig. Just nu vill jag jobba 100%, även om arbete på en akutmottagning är väldigt tufft. Jag hoppas man istället kan se över våra arbetsvillkor och göra vår arbetsmiljö mer dräglig så man  o r k a r  jobba 100% om man vill. Handla det jag vill även om det är dyrt kommer jag göra även om jag jobbar 75%, 80% eller 100%;)



Du har flera gånger sagt att VV fungerar för dig. VV handlar om att ändra din livsstil, varför gick du då upp i vikt efter ett tag om du nu har ändrat din livsstil?


Därför jag slutade räkna mängden och åt för mycket igen för att det är gott samt slutade gå på gymmet. VV är ju ett koncept där man kan äta allt och därför funkade det för mig, vill inte göra avkall på något i livet, vill kunna äta en glass om jag vill, vill kunna käka bara morötter om jag önskar. Dock tycker jag att jag förändrat min livsstil så din fråga känns lite konstig. Jag har ju ändå lyckats få bort 30 kg och behållt, även om de där 10kg jag gått upp ska bort igen över julen. Nu minus 3,6 igen så jag är på väg ner igen yey. Men jag saknar att inte hinna träna, det gav den där extra skjutsen på kroppen och gjorde även om inte gick ner i vikt att man var thigtare:) Nu med häst är det svårt att hinna och jag vill hålla på med hästar, det är det bästa som finns vill så gärna ha en egen med;)



Gillar verkligen din blogg, vad tror du kommer bli vårens/sommarens hetaste inredningspryl / färg? Det byts ju ofta och pasteller är ju hett.. men något speciellt du på förhand tror att kommer att bli den nya "daggen" till exempel? 


Skogsberg & Smart lyktorna tror jag vi kommer se mer av överallt;) Färg - då tror jag pastellerna fortfarande kommer vara hett, minitigt grönt och blått;)


Har du någon favoritinredningspryl hemma? Du har ju en hel del, men antar att några saker ändå kvalar in på sånt du aldrig skulle göra dig av med.. eller som aldrig får samla damm i något skåp?! 


Daggen från Svenskt Tenn - älskar den, skulle grina ihjäl mig om den gick sönder!


Läser din arbetskollegor/privata vänner bloggen? Vad tycker de isåfall om den, ifall de säger något? Och hur känner DU inför att alla vet vilka blommor du köpt till fredagsbuketten.. eller att du drack vin en fredagskväll.. jag menar det vet ju antagligen mer om dig, än du om dem eftersom du skriver om ditt liv öppet :)



Jag är ju personlig på bloggen, inte privat. De som känner mig privat känner mig;) Ni här får en pytteliten del av mitt liv, ni kanske tror ni känner mig väl! Ja, jag har kollegor som läser, även vänner och familj. De känner mig. Sen kan det komma en patient eller anhörig eller en läkare eller sjuksköterska från en annan klinik eller att någon känner igen mig på stan, det är alltid lite jobbigt för då är man ju i min privata sfär liksom. Självklart blir jag glad (jätteglad!), men det blir lite surrealistiskt ibland, att där står någon som tror dom känner mig genom orden här på bloggen.


Känner du några andra bloggare privat? Vilka isåfall?:)


Ja jag känner några:) Lotta och Helena tex. Sen känner jag några till som slutat blogga nu;)



Tack för fin och inspirerande blogg med alltid lika proffsigt snygga bilder!
Har du gått fotokurs eller är du självlärd? Har du några bra tips på hur man får till bra bilder?



Helt självlärd, kollat på otaligt många fotovideos på Youtube dock och Moderskeppet i början;) Gå på känslan i stunden. Ta mååånga bilder, mer än du kan räkna. Ibland blir 1 av 100 bra liksom, speciellt när man fotar människor och djur:) Skaffa ett bra redigeringsprogram. Jag kör Photoshop och Lightroom.



Jag undrar om du är nöjd med era Tolix stolar? Är de bekväma att sitta i? Jag ser att du har dem i både vitt och obehandlade. Vilka av dem gillar du bäst? 


Bekväma ja en stund, sen får man träsmak he he;) Jag är nöjd med dom men i vardagsrummet skulle jag vilja ha sådana man kan sitta en längre stund i, när man har gäster och så;) Jag gillar både de vita och de i silver. Men vita lite mer tror jag:) De är väldigt praktiska, bara att torka av och kan staplas:)



Mina bästa inredningsbloggar för inspiration? 


Har jag redan skrivit om och länkat i förra frågestunden, så kika här! Där följer jag alla som fortfarande bloggar och nej jag har inte tänkt sluta följa någon av dom:)



Jag undrar var du gjorde botox, funderar på samma sak men känner ingen som har gjort det och vill gå till någon seriös. Blev det stor skillnad, både vad gäller huvudvärk och effekt på hy? 



Jag har gjorde det på ett botoxparty där vi var ett gäng damer som var inbjudna. Jag rekommenderar att du kollar upp innan, läser på och tar referenser. Bor du här i stan kan jag rekommendera Hudvårdsrummet som har en plastikkirurg Avni som kommer en gång i månaden, har även en gammal kollega som gör - Bauer Clinic, finns i både Linköping och Stockholm. Det är jättestor skillnad på min panna, jag kan ej skrynkla ihop länge vilket gör att huden nu återhämtar sig och efter peelingen börjar linjerna helt försvinna - suuupernöjd. Huvudvärken har jag inte märk någon skillnad på än, har inte än haft något migränanfall:)





Nu dags för en välbehövlig fuktmask hos Hanna, så jag måste kila. Men vi ses snart igen vänner! Hoppas ni gillade denna frågestund:)




KRAM









11 kommentarer:

Anonym sa...

Souperkul läsning ! Du skrev att du började blogga 2008 men arkivet börjar med 2010 , får det inte plats mer eller? hade varit roligt att läsa de första inläggen när man som jag kommit in först för ett par år sedan. det kanske går att fixa?/E

Anonym sa...

Läser svaren en gång till och får då en fundering var skillnaden mellan personlig och privat är, har sett det svaret hos många officiella personer och tycker det är intressant, då min uppfattning är att det många gånger är väldigt privat det som delas och då tänker man ju hur ser andra på det...är jag väldigt strikt eller. Det vore väl kul att få kommunicera om tycker jag. /E

MITT VITA HUS sa...

E: Fråga ett, jag började i April 2008, sen hände det massa som gjorde att jag blev helt sänkt och raderade bloggen ett tag och när jag bestämde mig för att börja igen hade jag ju redan raderat alla inlägg och kunde ej få tillbaka dom, dumt men men så är det:)
Fråga nr två, ja det kanske är en hårfin gräns men privat är ju mer saker som man bara delar med sina närmsta liksom. Personlig kan man man ge er lite av tex. en historia men utelämna de allra privataste. Ekonomi tycker jag är privat, lika så vissa händelser i livet, vissa känslor och vissa hemligheter man kanske fått av andra man inte vill delge er direkt. Hoppas du förstår vad jag menar:)

Kram

M



Anonym sa...

Tack för svar! Tråkigt att du kände dig så nedstämd att du raderade hoppas du inte behöver känna så ngt mer. Intressant det där med privat och personlig. Jag förstår vad du menar men ibland tycker jag många bloggare delar mkt privat men " påstår" att de bara är personliga och då undrar man ju bara var gränsen ligger, hårfint naturligtvis och helt ens eget val naturligtvis utan värdering. Jag tycker inte att jag känner dig men ändå gör jag ju det om du förstår hur jag tänker... relationer Ör aldrig lätt oavsett om det är på sociala medier eller irl. Spännande eller hur!? /E

Anonym sa...

Tack för svar! Nu ska jag kolla länken till dina favvobloggar, hade ingen koll på att du redan svarat på det en gång... Kanske hittar jag också någon mer favorit! /Susanne

Anonym sa...

När kommer resten av svaren? :)

MITT VITA HUS sa...

Anonym: har hag missat någon fråga?? Jag anser att jag gått med alla jag vill svara på:) (vissa privata frågor om ekonomi avböjer jag att svara på, hoppas du förstår!)
Kram

M

Anonym sa...

Hade ingen privat fråga eller om ekonomi, undrar vilken matta från Mio ni har bara...

Anonym sa...

Jag vet att man kan äta allt med vv, kör det själv. Min fråga gällde kanske mer vilket av vv:s egna recept är din favorit.

//Hanna

MITT VITA HUS sa...

Hanna: Aha, har aldrig provat något recept från VV så jag kan ej säga😄

Anonym: Missade den frågan! Vi har ingen matta från Mio, vet inte vart du sett det! Handlat de mattor vi har på Lindholms, 200m2 och Carpet vista😘

Kram

M

Anonym sa...

Kul att läsa :) Och tack för svar på min fråga (om botox) !