måndag 9 januari 2017

VECKANS VIKTVÄKTARINLÄGG ÄR TILLBAKA












Då var det vardag igen, iaf nästan. Tjejerna har en dag ledigt kvar men nu är ju alla helgdagar över liksom och julstjärnorna nedpackade igen och det känns som vardag. Jag är sedan en vecka tillbaka i mina bra rutiner - med viktväktarna. Tänkte dra lite kort historien om allt här, kanske någon ny som vill veta, och ni andra som hängt med ett tag kanske vill ha lite uppfrächning med hur allt gått och så:)



Januari 2015 bestämde jag mig för att göra något åt övervikten. Tillsammans med en kollega bestämde vi oss för att testa Viktväktarna. Allt gick som på en dans, jag rasade nästan 30 kilo direkt och jag mådde bättre än någonsin. Detta endast med mat, vanlig mat, inga konstigheter, bara mer kontrollerat än tidigare. Jag promenerade även, nästan varje dag. Började med två kilometer och var uppe i en mil om dagen. Sen kom vintern 2015/2016, jag släppte lite på allt stikt. Det gick åt skogen. Åt på nyår lite för mycket av det goda, tillbringade sedan 1 månad med sådana magsmärtor jag fick hänga på akuten ett gäng gånger. Inte kul. Våren 2016 kämpade jag som en galning med att bli av med de där kilona jag gick upp. Det gick sådär. Kroppen var i protest (jag var inte snäll mot den). Jag tänkte jag köper gymkort, gör något annat, chockar den riktigt. Började med spinning (älskart) och styrketräning. Gick ner 10 kilo (mer än jag hade gått upp) och spräckte -40 kilos gränsen. Känslan i kroppen var riktigt bra. I maj 2016 började jag på mitt nya jobb. Jag visste att det skulle bli en omställning. Jag hade jobbat 75% tidigare, nu 100% igen, samma som när jag var på vårdavdelning. Tiderna på Akuten är dock lite annorlunda och det har varit massor att lära sig. Jag tappade bort mina bra rutiner. Sorligt så här i efterhand, men hjärnan har liksom inte orkat allt på en gång. I november nu sa jag upp mitt medlemskap hos VV, var såå trött på att jag bara använde det hälften av dagarna jag borde och slarvade de andra. Jag har gått upp en massa kilon igen och träna det har jag inte hunnit alls för inga tider på passen passar ihop med mitt schema nu… Dåliga ursäkter och dålig inställning helt klart. 



Men nu. Nu räckte det. Jag behövde bara komma ur min svacka för att bli motiverad igen. Att säga upp medlemskapet var nog det bästa jag gjort. Nyårsafton anmälde jag mig igen. Taggad att ha bra rutiner:)



Det är ingen raketforskning att gå ner i vikt, det är det inte heller att gå upp - tyvärr. Alla ser vi olika ut, alla har vi olika förutsättningar. Jag tycker om du ska göra en förändring är att titta på dig själv, fråga dig vad vill jag. Inte jämföra med andra. Utgå från dina förutsättningar. Vänta inte på motivationen. Bara ta tag i det om du verkligen vill. Motivationen brukar komma. Nu mot ett bättre 2017:)



Fråga gärna om ni undrar något. Ska försöka besvara så gott jag kan!




KRAM









6 kommentarer:

Mittdittovitt sa...

Heja dig Mia! Du har varit såå duktig och kommer lyckas det är jag övertygad om.
Jag ska ta mina sista kilon så snart mina båda operationer är gjorda och jag kan rör på mig igen. Inte lätt att röra på sig med kryckor. Mitt mål underbtiden jag är att hålla min målvikt. Ja för jag gick i mål. Men känner nu att jag vill ta några kilon till. Men som sagt det blir senare i år.

Önskar dig all lycka till!!!
Kram Fia

Anonym sa...

Vilken prestation, du ska vara stolt att du lyckats en gång, och har du lyckats en gång så har du motivationen inom dig att lyckas igen!
jag försöker peppa min man som för ett par år sedan också gick ner över 30 kg. Dessvärre gått upp dem igen. Dåliga matrutiner med stressigt jobb och lite motion.. Jag hoppas vi ska kunna komma över tröskeln o få tillbaka motivationen, då jag vet att han kommer må mkt bättre om han tar hand om sig:-) /Marie

Pretty Home Blog sa...

Superduktig du varit och du skall se att du snart är tillbaka på banan igen. Jag hade själv en förfärlig erfarenhet förra året och gick upp 19 kilo på mindre än 4 månader. Det visade sig vara klimakteriet. Jag har jobbat mig tillbaka igen och känner mig otroligt stolt och glad. Precis som du säger så skall man bara jämföra med sig själv och vad man själv vill uppnå. Vad andra tycker är mindre viktigt!
Go Girl!!
//Berith

Karin sa...

Otroligt bra gjort trots nytt jobb! Go!

Anonym sa...

Hur funkar det med vv om man är vegetarian? Finns det mycket vegetariska recept i deras "receptbank"?

Helénes underbara jul sa...

Jag skulle verkligen rekommendera LCHF. Dels för att det är enkelt, det är gott och i motsatts som alla tror så äter en inte ett halvt kilo smör i veckan. Jag behövde inte gå ner så mycket (ca 10 kilo av och till) och LCHF är det absolut enklaste sättet att göra det på. Om du har styrka nog att säga nej till godis, kakor, socker, söta drinkar osv. & att lära dig äta rätt. En behöver verkligen inte trycka i sig stora mängder kött och fett. Jag gör ofta mos eller stuvningar av tex blomkål eller broccoli. Kyckling använder jag ofta i illa dess former. Tomat, gurka, sallad, paprika (är en väldigt strikt äter en inte röda grönsaker men jag tycker att det måste fungera också). Cleaneating.se har fantastiska knäckebröd som är supergoda med en fet ost och smör ihop med en kopp kaffe.

Jag skulle säga att när jag handlar köper jag korv med hög fetthalt, smör (riktigt smör samt bregott), ägg (bästa maten i alla former), fet fisk som lax, kycklingfilé, blandfärs, grädde, fullfet mjölk, bönpasta, sallad, ruccola, squash, chili, clean eatings knäckebröd och muslim, turkisk yoghurt, honung. Det enda jag äter som "en" inte ska äta är att jag dricker Cola-Zero samt har sucketter i mina många kaffe under dagen. Massor av recept hämtar jag hos 56kilo.se som är en fantastisk inspirationskälla, läs gärna hennes resa med bantning från ung ålder. Jag vill personligen inte banta, jag vill kunna äta gott men bra och nyttigt och som gör att min kropp mår bra. Tex hade jag hemsk smärtor vid varje mens men sen jag slutat äta gluten så har det i princip försvunnit. Bara det gör att jag vill äta på det här sättet. Men jag har nu gjort det så länge och jag har inget störa sockerberoende så ibland äter jag en pizza med vetskapen om att jag kommer få magont men det kan det vara värt.

Givetvis ska en välja ett sätt att äta som funkar för en själv men för mig fungerar detta bra även ute då det är lätt att beställa tex fisk med fet sås, en ryggbiff utan pommes etc och på så sätt blir det inte jobbigt. Jag behöver aldrig räkna points eller bry mig om hur mycket jag äter men eftersom att jag blir mätt snabbt och håller mig lätt länge så äter jag mycket mindre än innan. Jag får inget sockersug kl 15 som så många andra får, jag har inget galet godissug varje kväll.

Hur som helst. Lycka till. Men kolla in alternativen. LCHF kosta ingenting, det är ingen förening att gå med och det är som sagt både enkelt och det finns fantastiska recept på massor av ställen på nätet.

Men lycka till. Jag hoppas verkligen det går bra för dig men om det går trögt, tänk på mina ord och läs på och se om det kan var något för dig.

& nu är detta ingen rekommendering för det är bra att röra på sig av många skäl men jag är en lat jävel som inte orkar träna och ändå trillar kilorna av i lugn och vettig takt. :-)

Hälsningar

Heléne