onsdag 18 januari 2017

PROMENADER & NYTTIGT NÄR MAN ÄR SUGEN PÅ SÖTT












Yay jag är igång med motionen igen. Promenader startar jag upp med nu. Hur dålig kan kondisen egentligen bli på ett halvårs slarv - hur dålig som helst tydligen?!? Värker i varenda muskel av att ta i:S Bara bygga upp igen. Förra veckan var en stor svacka, magen knorrade rejält som jag skrev men denna vecka är det mycket bättre. Känner mig nästan på topp igen. Vågen stod still förra veckan men veckan innan tappade jag en del. Nu ska jag tappa denna vecka med basta! Mår ju så mycket bättre av den vikten jag var nere på.









Köpte lite nyttigt snacks i form av frukt när jag handlade lunchsalladen. Älskar frukt och det är en av anledningarna jag inte tror låg kolhydratkost funkar för mig:S Glad dock att jag kan hålla mig till frukten och nötter när godissuget slår till. Till och med tjejerna här hemma och N är med på godisstopp efter denna jul. De har lovat köra januari ut utan godis vilket underlättar när en annan med ska hålla sig borta från det:) Jag hoppas de sen vill fortsätta våren ut, äter man inte blir man inte heller lika sugen! 



Nu blir det stalljobb i eftermiddag - bra motion det med. Jag ska bygga bommar och sen är det det vanliga mockning och mat som ska göras. Allt räknas som vardagsmotion:)




KRAM











12 kommentarer:

Anonym sa...

Försöker undvika bröd, godis, kakor etc. men har så svårt att hitta ersättning för en god macka till eftermiddagskaffet... Du har inga förslag?
Kram!

Anonym sa...

Hej Mia ! Måste fråga vart du köpt din fina zebrakudde ? Nu när säsongen är inne på vindruvor är dem så himla gida. Perfekt mellis! Kram och ha en fin vecka! :-) /Lena

Anna sa...

Hur tänkte du nu?
Frukt = kolhydrater = socker = triggar insulin utsöndringen = håller kvar fett

Bär är bättre, ex hallon, blåbär.

Kolla @antligensockerfri på Instagram för inspo, inga genvägar. Bort med socker, ät ren mat!

Anonym sa...

Jag undrar också över zebrakudden! Jättefin!
Kram

Nazima sa...

Mums med vindruvor! Det måste jag införskaffa när jag helghandlar imorn. Bra där med godisstopp, jag är lite inne på den linjen med nu, får se hur länge det funkar. Vindruvor nötter frukt och bär är ju perfekt ersättning till godiset. Jag försöker undvika mjukt bröd ochså men har så himla svårt att hitta ett bra substitut.
Jag sällar mig ochså till skaran och undrar vad den fina zebrakudden är inköpt.

Kram och fin torsdag!

Anonym sa...

duktig du är som är på g igen! när jag var med i vv så åt jag mycket frukt, vilket var 0 points då. Men det hindrade viktminskningen en hel del. Men bättre än godis förstås! kram

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Ta en bit brie och några nötter kanske, har du provat bananslantar med liten klick jordnötssmör, eller kiwi som du doppat i mörkchoklad och frusit in, gärna toppade med kokos. Supergott. Göra egna chokladbollar på dadlar kanske, sådana rawfoodbollar. Jag dricker ju inte kaffe så jag brukar aldrig fika på eftermiddagen, jag brukar bara ta en frukt och lite kvarg:)

Lena, Anonym, Nazima: Kudden fanns på Newport i hösts, köpte den då:) Urfin!

Anonym: Kostigt då att jag tappat 40 kg fett på att ätit frukt i min kost. Nä ät du din kost så äter jag det jag vill! Vi har ätit frukt i urminnestider och tro att det är boven i dramat om övervikt är att blunda lite tror jag. Och du jag levde på endast frukt, utan jag äter mat med såklart!

Anonym: Lagom är bäst, inte för mycket, men någon om dagen;) De är fortfarande 0sp;)


Kram


M


Anna sa...

Heja, heja dig!

Stor kram!

Anna

Sophie sa...

Mia, dina tips är galna "sötsugstriggers"! Frukt i sig innehåller inte särskilt mycket kalorier, men en riktig trigger för sötsuget är det. Dessutom mättar det inte. Dina råd till anonym är kanske ok om man inte har ett sötsug, eller om man behöver gå upp i vikt, men allvarligt: Brie, nötter, banan, jordnötssmör och choklad? Du är jätteduktig som gått ned mycket i vikt men så svårt det blir med dessa livsmedel, som man ju bara kan äta PYTTELITE av utan att det blir en kaloribomb.

Tänk istället till em-fika: Keso/kvarg och kalkon eller liten bit grillad kyckling . Kokt ägg! Proteindrink. Kanske lite ägg och avocado på ett tunt FinnCrisp. Proteinplättar, kan frysas och tas med till jobbet.

Flera av mina tips kräver lite planering, men det är ju det som är A och O i en t ex viktminskning, inte sant? Kom igen nu, nu kör vi, så är vi fräschare till sommaren!

Vad tycker ni andra?


Anna sa...

Tack för att jag får äta det jag vill :)

Frukt har vi absolut ätit under hela evolutionen, frukt idag inte ser dock in ut som för 1000 år sen.
http://www.kostdoktorn.se/sa-sag-frukt-och-gronsaker-ut-forr-i-tiden

Det är beklämmande att du som jobbar inom vården inte har uppdaterat din kunskap gällande detta och sorgligt eftersom du verkligen verkar vilja gå ner i vikt och behålla denna..
Bl.a. har min mamma (sjuksköterska) har backat sin diabetes 2 med lchfkost.

VV har byggt sin affärsidé på garanterat återkommande kunder med rubbad metabolism och (ofta flera) misslyckade viktnedgångsförsök. Det är extremt svårt att motstå hunger, en primitiv överlevnadsmekanism.


Sophie sa...

Håller helt med Anna, VV har ett både omodernt och användarOvänligt program med massor av pasta, bröd och potatis som ett slags standard.

Mitt bästa råd till Mia är ett rätt spartanskt leverne i veckorna, för både dig och familjen, och så en dag i veckan då man i stort sett kan äta vad man vill. Men i veckorna: PROTEIN! Mycket ägg, torsk, kyckling, broccoli. Om man sen får längta till lördag med kanske både bröd, godis och vin, så lovar jag att det aldrig har smakat så gott. Säkert!

MITT VITA HUS sa...

Sophie: Nu tror jag du är lite dåligt insatt faktiskt. VV är allt annat än omodernt, vill du äta i Lchf stil med VV gör du det. Det är inte mycket pasta bröd osv som förespråkas utan en sund balans till mat och motion. Man behöver inte köpa VVs produkter, det gör man om man vill, om man vill äta broccoli och kyckling och ägg hela dagarna gör man det. Alla väljer det dom vill. Det som är bra med VV är just det - att man får äta precis vad man vill, inom sin budget som är uträknad på just sig själv. Jag vet många som behåller sin vikt med VV och som vill kunna äta av allt fortsatt i livet, utan LCHFarnas total sockerförbud so skriker högt så fort de ser en vindruva men kan trycka i sig smörpaket som mellis. Det är som en sekt Lchf tycker jag, bara massa pekpinnar till alla andra som inte äter som dom…

Så till dig Anna och Sophie mfl som gärna vill ge mig råd om hur jag ska äta och så, tack men nej tack. Sprid er LCHF propaganda på andra ställen, jag har lite fått nog nu av att hela tiden bli tillsagd hur jag ska äta och jag har bestämt mig för att inte äta Lchf nu utan VV, ett koncept jag följt i drygt 2 år och som har funkat för mig. Sen får ni äta smör och kyckling hemma hos er om ni vill, det gör mig inget men det är inget som funkar för mig.


Kram

M