måndag 5 september 2016

ÅH VAD VI ÄLSKADE KRETA














Har fått många frågor om vår semester på Kreta och jag tänkte jag skulle försöka samla alla frågor till detta inlägg som en liten recension om O.B.C Makrigialos och resan vi bokade med Ving. Hoppas ni gillar, trodde ju de flesta redan varit där men detta är till er som funderar på att åka då:)



Transfern: Ja oj så många frågor det är om denna transfer. Jag hade bara hört en massa dåliga saker innan men jag tänkte jag skiter i det jag hört och bildar mig en egen uppfattning. Men så veckan innan vi åkte skrev en rar tjej till mig att inte oroa mig och det tycker inte jag heller ni som hört en massa dåligt om den ska göra. Det var inget. Varit med om tusen gånger värre faktiskt. Visst den tar ganska lång tid och bitvis är det väldigt Grekiskt slingrigt och smalt och högt på vägen. Men man är ganska så trött efter flygresan så man kan lugnt koppla av där tycker jag. Jag är livrädd för att flyga men åka sån där kringelikrok väg på högt berg med räcergasande grekchaufför är ju inget ha ha. Tiden transfern tar är 2 timmar och 15 minuter ca. Man stannar på både dit och hem resan på ett stopp på ca 15-20 minuter, det finns både glass, dricka och lite snacks och macka att köpa då samt fräscha toaletter. Ac på bussen är ganska så dålig men inte katastrof. Jag skulle rekommendera att om man mår illa av bilfärd att man tar t.ex.. Postafen som finns receptfritt på apoteket innan. Även barn kan ta men från en viss ålder, kolla innan du köper kan ej utantill:) Sen är det ju många som frågar hur ska man resa med små barn, går det bra med denna transfer?? Jag tycker dock kanske att de minsta barnen kan vara hemma över huvudtaget när det gäller resa utomlands. De har knappt någon behållning av resa i sån tidig ålder och det är mest bara för varmt och jobbigt för dom, men det är min åsikt. De är nog lika glada över att få vara hemma med mamma och pappa i en plaskpool på sommaren. Däremot lite större barn klarar nog den lilla resan fint med lite extra vätska i värmen. Mina tjejer är väldigt bilvanan och det har aldrig varit problem att resa med dom. På transfern till o.b.c kräktes ingen på bussen, på hemresan var det någon som kräktes, Alice for lite illa av att det luktade på bussen då.



 O.B.C: Hotellet är toppen, från stor till liten. Dock åter igen tycker jag nog de minsta barnen kanske passar bättre hemma eller på annat hotell men det är min åsikt igen:) Skön loungekänsla. Inte så mycket håll i gång, bra service. Passade oss peeerfekt. Som sagt vi har varit på stort barnklubbshotell förut, inget jag gör om. Vi hade en club suit, det blev bra med en tonåring och en tweenie, rymligt och massa plats för alla i familjen. Sen valde vi lugnt läge som också passade oss toppen, nästa gång kanske det får bli havsutsikt dock. Den var magisk! Städning varje dag som det inte fanns något att klaga på. Man fick en morgonrock var och strandhanddukar. Ville man byta dessa under tiden kostade det, men det behövdes ej. Lakan och handdukar i lägenheten fick man byta hur mycket man ville. Liten affär på hotellet finns, men handla någon annanstans, typ tvärs över gatan, mycket billigare.



All Inclusive eller inte: Vi valde bara frukost, all inklusive är inget för oss och det vet jag att det kommer alltid vara så. Jag vill testa mer, inte bara äta på ett och samma ställe hela tiden poch definitivt inte bara äta framdukad buffé varje dag. Nope inget för mig. Frukosten däremot, strålande toppen 5 av 5 grekiska stjärnor. Grekyoghurten med frön och honung - to die for:) Allt var fräscht och fylldes på hela tiden. Vi åt ganska tidigt för lugn och ro, och för att det passar oss bäst. Att sitta där på innergården under olivträden och bara njuta länge. Vid 9 blev det ganska så fullt med barn som sprang överallt och lite högre ljudnivå. Våra tjejer provade kvällsbuffén en gång, det var precis som det brukar vara på All Inclusive, inget för oss mao. Jag är inte heller så mycket för att ligga och dricka öl i plastmugg vid poolen, då köper jag mig hellre en i glas när jag vill. Inte heller vill jag dricka drinkar så;) I lilla byn finns massor tavernor men urgod match mysig utsikt. Obelix som ligger mittemot åt vi på flera gånger (testa deras vitlöksbröd - mums!), toppenmat där men som sagt det fanns fler som var väldigt bra och mysiga - med riktig tzatsiki, urgod feta, oliver, soulvlaki och gyros to die for och färska grillade skaldjur mmhm gott gott gott.



Stranden & poolen: Man kan hyra solstolar för 3,5€/st per dag under ett litet parasoll. Går att betala med både kort och kontanter. De behövs, sanden blir så varm så man bränner fötterna av sig emellanåt. Vi hade full wifi på stranden (till skatternas lycka;). Sanden är mjuk och havet turkost med massa småfisk i att snorkla och kika på. Inga jättevågor när vi var där men har hört det kan blåsa lite mer. Då får man hänga vid poolen. Poolen var fräsch, man får bada mellan 8-20. Den är inte jättestor men alla får plats. Vill man leka mer med rutchkanor och så får man gå upp till Sunwing. Gott om solstolar, inget paxande, alla får plats:) Beachbar finns det två stycken av förresten. Mycket god mat, kall dricka inte jättedyrt om man inte köper GB glassen då, den var snordyr;) Manolis blev vår favorit.




Har ni mer frågor, ställ dom under inlägget här så allt är samlat på en plats:) Lättare för alla att hitta då. Hoppas ni gillade och där ovan bjuder jag er på en första egen film här på lilla bloggen. Alice och N roade sig med go-pro kameran en dag på stranden:)





KRAM










11 kommentarer:

Anna sa...

Vilken härlig video! Vad är det för musik i bakgrunden? Med vänlig hälsning Anna

Anonym sa...

Härligt Video!

Vad är det för kamera du filmar med under vattnet?Varma hälsningar Anna nr 2 :)

Anonym sa...

Men inte 35€/st per dag väl för solstolar? Det blir ju 140€ per dag för fyra personer, låter helt galet dyrt:) annars låter ju allt toppen. Vi har varit på All Inclusive en gång, det räckte och blir ingen mer gång! Mycket trevligare att välja själv när och var man vill äta.

Anonym sa...

Var på OBC förra året i augusti. Vi var 6 vuxna och fyra barn i åldrarna 3,5,8 och 13. Vi valde då att ha all-inclusive , vilket jag varmt rekommenderar . Förrätt och efterrätt fick man plocka själv från buffé och varmrätt beställdes vid bordet. Fanns flera rätter att välja på som fisk, fågel, vegetarisk och kött. Bodde i en tvårumslägenhet med havsutsikt lite högre upp i området. Hela vårt gäng uppskattade resan men jag håller med om att de riktigt små barnen kanske bör stanna hemma. Det var ju en hel del nivåskillnader på hotellområdet och bussresan från flygplatsen är ju lite lång och varm.

www.saramadeleine.se Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna sa...

Härligt det verkar :)

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Ha ha komma tecknet försvann;) 3,5€ ju😅😆😘

MITT VITA HUS sa...

Anna: Don't be so shy med Imany - remix. Vår kretalåt:)

Anna nr2;): Det är en Go pro kamera tror jag, lite dålig koll, det är min prylarna andra hälft som köpt:)

Kram

M

Anonym sa...

Hej hej... Är lite nyfiken om du blivit sponsrad med denna resa av Ving?
Hälsar Cilla

MITT VITA HUS sa...

Cilla: He he i wish men nej denna resa är en resa vi betalat själva, ville dock dela med mig vad jag tyckte om den eftersom jag får så många frågor😀 Skriver alltid ut om det är ett samarbete☺️

Kram

M

Nazima på Nazimas mat och hem sa...

Tack för ett bra inlägg om vad du/ni tyckte om obc Kreta!
Blev inte mindre sugen på att åka dit direkt.
Nu blir det dock Thailand i januari för oss, så Kreta -resan får nog dröja lite:)
Måste ge dig en stor eloge för att du är tydlig med att märka ut samarbets/ sponsrade inlägg. Tänk om fler gjorde som du!
Kram

MITT VITA HUS sa...

Nazima: Kraam snäckan!

M