måndag 23 maj 2016

MÅNDAGSTANKAR







Idag står jag inför något nytt i verkliga livet. Idag är början. Något jag längtat efter, något jag vill jättemycket.



Men jag har funderat mycket senaste tiden eller ja kanske överlag de senaste 8! åren jag har bloggat. Idag läste jag hos fina Victoria, något som gör mig ledsen så in i bomben. Något som jag själv blir utsatt för en himla massa gånger i veckan, något jag ser andra bloggerskor s t ä n d i g t bli utsatta för. Kanske inte just att klaga på reklams men det förekommer men generellt detta ständiga klagande. Detta tyckande. Detta man kan lätt vräka ur sig i en kommentar. Jag har funderat mycket på om ni, ni som skriver dessa ord verkligen säger så här om era kollegor och vänner. Eller är det bara ok att uttala sig om bloggerskor? Ständigt detta pikande om vad vi skriver om, hur vi tjänar pengar, vad vi gör med våra pengar, att vi säljer oss för reklam, huruvida vi lagt på oss eller gjort botox eller köpt en ny bil, flyttat, skiljer sig, ammar eller ej eller väljer att göra ett kejsarsnitt pga personliga själ, väljer att ha hästen i fina stall, satsar på sin passion, tävlar men fina tävlingsresultat uteblir osv osv. Listan är lång. Suuuperlång. Men ständigt detta klankande från vissa. Ständigt detta dömande. Dock långt ifrån alla det säger jag inte, de flesta av er är väldigt fina människor (och också majoriteten, annars skulle man aldrig orka), men vissa måste hela tiden tycka och säga det högt (och ofta samma personer som gång på gång lämnar samma kommentarer). 



En undran? Går ni ständigt runt och tycker och tänker - nu åt min kollega den där hamburgaren, den borde hen verkligen inte ha ätit. -Titta nu har hen köpt den där jackan - samma som jag - Titta hen tog ett extra pass på jobbet, vad ska hen köpa för dom pengarna - Hörde du att hen blivit erbjuden ny tjänst - undra vad hen gjort för att få det erbjudande - Titta nu gjorde hen samma samarbete med det där företaget som den där bloggerskan - Titta nu är det reklam på den där bloggen jag följer igen… Hu, vilket jobbigt liv ni måste leva… 



Nä lev ditt liv - häng inte upp dig på småsaker - saker du iaf inte kan förändra. Jag är glad om du väljer att kika in här hos mig, men känn inget måste, kika in om du vill inspireras och ta en liten del av mitt liv (ja det är bara en pyttedel ni får här faktiskt!). Jag har rätt hård hud vid det här laget (eller iofs det har jag alltid haft, men ibland har man av vissa skäl naggats i kanten), men allt kan jag inte ta. Du har ett ansvar som läsare med faktiskt…



Nu önskar jag er alla en fin dag - jag hoppas ni önskar mig lycka till. 




KRAM












17 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med ditt nya jobb! Trist att vissa tar sig friheter att tycka till om allt och sedan även framföra det, helst det negativa. Positiva och snälla saker kan man gärna tala om, men det ska vara ärligt menat...vi behöver det. Ha en fin sommar! Mvh. Tuula

Anonym sa...

Så bra skrivet. Fortsätt med det DU gör för du gör det så bra :-)

Vad är det som händer med människor, varför är folk så arga,
så bittra och sorgliga. Ja jag tycker de är sorgliga och det är tragiskt att många väljer att ta ut sina egna problem över oskyldiga.
Önskar bara att man stannade upp och tittade på sig själv en stund - är det
sån här jag vill vara? Är det så här jag vill bli uppfattad av andra människor?
Vi behöver godhet. En god människa blir i mina ögon en vacker och bra person.
Missunnsamhet och bitterhet gör dig bara trist i andras ögon.
Alla är unika men att göra en god gärning varje dag utan att kräva något igen är fantastiskt :-)

Kram från Ulrika

Alexandra sa...

Heja dig Mia!

Göteborgsmamman 25årig tvåbarnsmamma sa...

Alla har rätt att få vara som de är - du är bäst!
Hoppas du får en fin dag :)
Kram <3

Bettan sa...

Fattar inte varför man läser en blogg om man stör sig så förbaskat!! Läs nåt annat då!
Jag gillar din blogg massor, inte intresserad av hästar dock, men läser det ändå för det är ju din blogg som jag vill läsa inte fasen måste man klanka hela tiden!?
Har kollat många bloggar med åren men alla faller ju inte mig i smaken o passar vad jag gillar då lämnar ju den o väljer nån annan bättre....
Kram/ Bettan

Annica sa...

Denna jävla Jantelag! "Du ska inte tro att du är nåt - för det är du inte!" och i Sverige är det tyvärr fortfarande fult att tjäna pengar! Inte konstigt att folk som tjänar mycket pengar flyttar härifrån! Och det får ju i te gå bra för någon! Oh nej! En del tycker nog att alla bloggerskor borde offentligt redovisa sina pengar oavsett om den kommer från reklam eller ett helt vanligt yrke! Helst ska man skänka bort alla pengar till välgörenhet osv osv! Jag kan undra hur många fadderbarn, hur mycket de som jämt klagar, skänker till barncancerfonden osv varje år/månad. Skulle de här "klagerskorna" egentligen kanske vilja jobba som din/andra bloggerskors personliga rådgivare så att ni kan följa deras minsta lilla vink? Skulle de vara nöjda då? Nä, det får ju inte gå bra för andra människor - då blir det ju så mycket tydligare hur patetiskt deras egna liv är....
Heja dig som är så modig och delar med dig av sånt som en annan aldrig skulle våga!
Kram!

Anonym sa...

Bra skriver! Jag älskar din blogg!

Anonym sa...

Bra skrivet. Jag tycker mycket om din blogg och önskar dig all lycka i världen!
//Ingela

Razzy sa...

Hej. Jag läser din blogg ofta men kommenterar sällan. Men nu känner jag att jag vill lämna ett litet meddelande. Jag älskar din blogg och har ingen förståelse för människor som inte kan låta bli att slänga ur sig dumheter på varesig det handlar om bloggar, Facebook eller andra internetsidor som finns, gillar man inte det man ser eller läser, sluta läs då eller skrolla vidare. Som Annica skriver.. Jantelagen eller rätt och slätt den svenska Avunsjukan, tråkigt att du har fått sådan inlägg. Ditt förra inlägg om hästarna och dotterns tävlan var underbar att läsa för en hästtjej som inte längre får och kan rida :) mera sånt.

Sänder en jättestor kram.

Eva

Anonym sa...

Hej Mia
Jag älskar din blogg och läser den varje dag!! Du ger inspiration, du har så vackert hem, familj och du är så vacker och allt är bara så där feelgood mysigt!!
Tack för att du orkar stå emot alla nättroll. De är bara avundsjuka med noll självkänsla.

Massa kramar JessicaE

Anonym sa...

Du inspirerar, älskar din blogg! <3 Skumma, dumma, elaka människor verkar inte utrotas tyvärr - you go girl! Har gjort samma resa som dig nyss med att byta jobb, helrätt!
Kraaaaaamar från Anna i Sundsvall

Gabriella sa...

Finner mycket inspiration hos dig, speciellt vad gäller inredning och kläder! Tack!
Kram till dig

Anonym sa...

Stort lycka till på nya jobbet, det kommer bli kanon (jag har själv jobbat där 😉)
Kram

Sallys hus sa...

Hej hej!
Läser din blogg sen en tid tillbaks..
Vad bra skrivet och jag håller med i allt.
Jag förstår inte heller varför vissa människor tror sig ha själva om så mycket mer...
alltså varför de tror att de skulle kunna skriva just DIN blogg bättre än vad du själv gör...
För det är ju så det måste vara då man klagar på innehållet.
man lägger ner så himla mycket tid på att fota, redigera och skriva texter så om man kan tjäna någon krona extra på reklam på sin "hobby"...då är det väl självklart att man gör det?!
Jag tror inte det finns många som skulle säga nej till det.

Jag läser många bloggar och det är ju absolut inte alla inlägg som tilltalar mig...men de inläggen är ju bara att skrolla förbi o kika in igen en annan dag... Jag förstår inte problemet.

Jag tycker du är jätte duktig och jag gillar att du står för det du tycker och gör.

Så är jag förstås nyfiken på vad det är du ska göra på ditt nya jobb..;)
Ha en fin dag!
kram Katarin

Anonym sa...

Så bra skrivet:)

OM man nu tycker annorlunda eller känner ett behov av att tycka och tänka, kanske man kan starta en egen blogg och tycka på den? Låt andras vara om man inte har något konstruktivt att komma med.

Läser många bloggar som ofta får elaka kommentarer, och ibland får jag för mig att om bloggerskor samarbetade runt de här kommentarerna, tror jag att man skulle se att det är samma IP-nr som återkommer hos alla. Göra en gemensam anmälan kanske?

Fortsätt skriva om det du gör. Det retar kanske någon, men vi andra tycker att det är roligt och intressant i alla fall:)

Susanne

Anonym sa...

Varmt lycka till på nya jobbet! Hoppas det gått bra idag? Jättevackra bilder. Älskar färgen på ditt tjocka, välvårdade hår.
Kram Cecilia

Nazima sa...

Så himla bra skrivet,Mia! Jag blev uppriktigt sagt ledsen hur folk tar sig friheter att döma och pika andra. Jag blev ledsen för din skull hur vissa kommenterar nedlåtande om vad du ätit eller ej, det har de inget med att göra överhuvudtaget taget. Varför läser de få bloggarna om de nu stör sig så mycket på dem???

Jag har följt dig i några år nu och vill bara säga, fortsätt som du gör!!!! Du är en av min absoluta favoritbloggerskor, blir på så gott humör och inspirerad att gå in här och läsa. Du sprider så mycket glädje och positivism i din blogg och vi ör många som tycker det!

Kram från västkusten!