söndag 6 mars 2016

VECKANS VV











Dags igen. Igår läste ni att jag bestämt mig slänga ut vågen. Ja detta är en ambivalent känsla jag har med den där vågen. I sååå många år vägrade jag väga mig över huvudtaget, nu har det blivit en fix idé! Inget sunt egentligen:S Men är man Viktväktare är vågen liksom det man gör det för. Att få sin nya vikt varje vecka, att belönas när man presterat och nått mål - på vågen. Därför känner jag mig så ambivalent i detta.


Jag vill ju gå ner dom där kilona jag har kvar att gå ner. Men det är sååå segt. Jag har hittat ett sunt (sundare) tänkt mot maten, jag har hittat rutiner, jag har hittat tillbaka till motionen som jag älskar (utöver att bara power walka vilket jag redan hållt på med i ett år). Jag får så mycket tips och råd från er (ffa på instagram). Många av er rekommenderar mindre Kolhydrater. Där säger jag nej direkt. Jag äter inte Lchf kost, jag vill inte det. Jag vill kunna äta pasta om det bjuds, jag vill äta mina morötter, jag vill kunna ta en smörgås. Detta var därför jag valde Viktväktarna från början. Sen även är jag även högt utbildad inom hälso och sjukvård och jag tror inte helt på att inte äta kolhydrater, rent vetenskapligt kan man äta vissa kolhydrater men i mindre mängd. Många av er rekommenderar Olga Rönnberg. Jo tack, henne har jag följt länge, har hennes böcker osv. Hon har ett jättebra sunt tänk som jag gillar (därför följer jag henne). Men ni, nu har ju jag bestämt mig för Viktväktarna, vad nu än alla har att säga om det. Jag vill ha kontroll på hur mycket kalorier jag äter, men jag vill äta av allt. Viktväktarna är inte som förr, som så många tror. Man tittar hela tiden på nya rön och rekommendationer och programmet har utvecklats. Man får inte äta obegränsat av potatis om nu någon tror det, eller godis. Men man kan äta om man vill. Det finns många program man kan följa, man väljer det man tycker är det bästa för sig själv och jag har valt Viktväktarna. Någon annan väljer Itrim, någon Cambridge, någon räknar Kalorier, någon Lchf. Ok?


Nu ska jag öka på motionen mer. Jag ska fortsätta äta mina Points i Viktväktarna och följa programmet. men jag ska kasta ut vågen ett tag. Jag ska försöka väga mig en gång varannan vecka. Inte en gång i veckan (eller 5 som det kan bli när vågen står där och blänger på mig i badrummet var eviga dag). Jag tror själv jag stressar mig själv att detta. Sen som ni säger, mät. Ja det har jag börjat med i år och där ser jag resultat redan (jag har tänkt mäta mig i 4 veckors intervaller som Viktväktarnas program rekommenderar). Visst muskler väger mer än fett, dock tror jag väl inte det har hunnit bli världens skillnad på det området på bara några veckor, men på sikt kanske:) Nu ska jag kämpa på, men utan vågen ett tag fast ändå som en viktväktare (tills den dagen jag är redo att flyga helt på egna vingar)! Hoppas ni hänger med och fortsätter stötta, det betyder så mycket på min resa < 3





KRAM










14 kommentarer:

Anonym sa...

Så är det du måste göra dig av med mer än du äter ! Så enkelt är det :) själv kör jag nästan noll kolhydrater under veckorna , det funger bäst för mig jag går ner och behåller vikten bra !!med den metoden . Skulle jag äta potatis och pasta smörgås, är det kört direkt! Har levt så pass länge att jag vet hur det funkar för mig! Jag har PW promenerat flera mil i veckan varvar med löpning . Det finns inget annat sätt än att röra på sig mer och äta rätt och mindre:))))))) ge inte upp . Karin

Katariina sa...

Hej!

Du har kämpat på superbra, riktigt strongt! Har följ dig på Insta länge och läser din blogg varje vecka. Du har kommit en bra bit på vägen men jag tror att du ska våga prova något annat. Du behöver också tänka om, om du vill kunna äta allt, och flera gånger i veckan så når du inte de resultat som du önskar. Du har tränat bra men du behöver lägga till styrketräning och börja äta mer oh framförallt mer protein. Sluta tänka på vikten, fokusera istället på träningen och kosten; då går du ner i vikt också. Skippa Viktväktarna och anlita Olga och MammaFitness, du kommer inte att ångra dig. Jag anlitade dem under ett halvår oh det var den bästa investering som jag kunde göra. Jag fick ett helt nytt tänk när det gäller kosten och den ser jag till att sköta, oavsett hur mina veckor set ut. Jag är aldrig sötsugen och jag äter betydligt mer protein än vad jag gjort tidigare.

Du får inte ta detta som kritik men om du vill ha resultat måste du våga prova något nytt! Ha en fortsatt skön vår oh lycka till!

MITT VITA HUS sa...

Karin: Toppen att du hittat ett upplägg som passar dig:)

Katarina: Det är precis det här jag menar, många kloka ord men inte det jag valt. Jag tror på att man kan få exakt samma resultat med Viktväktarna som med precis vad man önskar välja, Olga, kostschema Itrim osv. Det är ett uträknat system, att man äter av allt i kostcirkeln är ingen nackdel för viktnedgång, utan något man kommer behöva göra resten av livet. Inte skippa massa kolhydrater för man tror de är de som är boven liksom. Förstår du vad jag menar?

Varför skulle inte jag kunna gå ner mina kilon med Viktväktarna, likväl som jag går ner dom med Olgas program?! Jag förstår inte riktigt hur du tänker, tänker du att viktväktarna bara funkar till -40 kg sen måste man prova annat. Det med vågen jag pratar om är att den stressar mig… Det låser sig i mitt huvud.

Jag har inte direkt något sötsur, jag är mer hungrig på mat för jag tränat mer men inte ökat på maten (eftersom jag följer viktväktarnas program). Som jag skrivit innan hundra gånger är att ja jag äter mer protein osv. Men kalorier är fortfarande kalorier!! Det är liksom ingen raketforskning om hur man går ner i vikt, minus på kalorierna = minus på vågen och man bör göra av med lika mycket som man stoppar i sig, hur mycket det nu än är individuellt uträknat. Olga tänker precis som man tänker i Viktväktarna, precis som Paolo tänker, precis som en kostrådgivare tänker (kanske inte alla Lchf förespråkare bara som inte tänker så:S) nyttig mat, bra råvaror, gärna eko, äta av allt i kostcirkeln utesluta mer raffinerat vitt socker, motion i fokus, göra av med lika mycket du stoppar i dig osv.

Min PT säger att likväl som man kan köra ett kostprogram/schema kan man köra Viktväktarna. Bara tänka sunt. Vilket jag gör! Bara för jag säger att jag vill äta en macka, eller 100 g godis en vecka behöver inte det vara fel, men man kan inte äta allt jämt vilket jag känner att du tolkar att jag gör? Tror jag skrivit det huuuundra gånger… Jag äter inte allt jämt. Jag äter ibland. Jag dricker aldrig i stort sett alkohol, jag varierar min kost, äter mer protein än kolhydrater men inom rimlig gräns. Jag har ökat på träningen, jag behöver hitta en balans. Utan att fixera mig vid vågen. Vilket jag tar upp i inlägget ovan.


Kram


M



Agnes sa...

Intressant att Mia tydligt skriver i sitt inlägg att det är VV hon valt att köra och vill fortsätta köra, men ändå baseras kommentarerna på att hon bör välja något annat.

Jag tycker du är himla duktig, Mia! Jag har följt dig sedan start (och långt innan dess) och du är min stora inspiration gällande viktminskningen. Kämpa på! Det kommer nedförsbackar och det kommer uppförsbackar. Bara bita ihop och blicka framåt! Kram

mittdittovitt sa...

Du är en sån inspiration! Jag har valt VV som du för att må bättre och gå ner till lite mera hälsosam vikt för mig. Men visst är det konstigt. Att man får en massa tips hela tiden på annat man ska göra. Som du skriver LCHF, eller som vissa säger till mig. Nej frukt ska du som vill gå ner inte äta osv. Jo Ja jag kan det med VV och i lagom mängd som funkar för mig.
Det är samma med min sjukdom. Om du visste. Alla kommer ,ed himla massa tips som göra den bättre allt från hälsokost till spikmattor och healing. Men nu har jag valt att tro på vår sjukvård och min fantastiska läkare och mina enormt dyra mediciner som jag mår bättre av men inte så att jag blir som förr, innan jag var sjuk. Det kan jag inte, Jag vet att alla vill väl men i bland tror jag att man måste tänka efter innan man rekommenderar något till någon annan.

Oj vilken lång kommentar. Nu ska jag ut på en PW i kylan burr, men kommer kännas bra när det är gjort.

Kram kram

Anonym sa...

Hej! Imponerad vilken resa du redan gjort ! Testa att chocka kroppen ät något super onyttigt ! Nu är den då van vid dina rutiner gör något den inte är beredd på ! Det brukar funka när jag inte gått ner något på en vecka.
Kram C

Anonym sa...

Mittochdittoch vitt :)) exakt man måste hitta sin grej tror nog att det är det vi menar . Det går inte att gå ner i vikt av godis och kolhydrater även om det är så lite så! Det kanske är felet att du resonerar så Mia att du ska kunna äta allt men med måtta !!! Har själv provat det med men LCHF är det enda som hjälpt och som dessutom tillåter mig att vara mätt hela tiden . Hellre det än att gå hungrig . Sen är det ganska hård träning varje dag måste du röra på dig om du vill nå resultat snabbare ! Utan motion så tar det tid ! Sen gäller det att hålla vikten och det är där lchf har en betydande roll jag håller vikten med lchf. Har en syster som varit med i VV och åker jojo med vikten så fort hon lägger av med VV, kör hårt och var glad ! Tjieling Karin

MITT VITA HUS sa...

Karin: Då tror jag jag hittat min grej! Kul att lchf funkar för dig, för mig gör det ej det! Jag h a r testat! Dock blir kaloriintaget för stor varje gång jag testat och resultatet blir inget. Jag är inte hungrig hela tiden nu, varför tror du det? Synd att fin syster åkt jojo, då fick hon kanske inte in tänket med hälsa?! Kalorier är kalorier även om det är godis eller ett ägg. Jag tror inte du förstår vad jag menar! Du kan gå neg i vikt på att bara äta godis om du vill, inom den kaloriram som är minus för dig! Tex är ditt Bmr 1900 kcal och du äter godis för 1400 kcal per dag (endast godis då inget annat) så kommer du gå ner i vikt, det är ett faktum ingen raketforskning! Sen om du får vitaminbrist och är hungrig är en annan femma!
Men rent tekniskt och fysiskt är det så kroppen fingerar.

Det är så synd att ni lchf förespråkare är så trångsynta! Något jag inte tror på är lchf, då kan du aldrig äta något annat. Men fine vill du äta det är det h e l t ok för mig:) Du väljer själv och jag väljer själv!! Ok?


Btw tror jag Fia (mitt ditt och vitt) menade inlägget dom att jag har rätt, det är min tolkning;) Och du jag är glad, bara frustrerad att vågen inte pekar nedåt, trots att jag både börjat köra Spinning 1-3 gånger i veckan och Body Pump pass och rör på mig 6 dagar av 7;)

Tjingeling!


Anonym sa...

Jag är verkligen inte trångsynt Mia :) även om man kan få den uppfattningen ? Kanske ? ) min syster gick ner massor med VV men när hon slutar ha den kontrollen så klara hon uppenbarligen inte att hålla reda på in och utgifter mat/kalorier ! Jag är själv väldigt insatt i just att äta rätt och även järnkoll på socker gömmor . Skillnaden på min syster och mig är att jag är en människa som inte gillar att sitta still är oftast igång med kropp o knopp ! Men vet också vikten av återhämtning och vila är viktiga måbrafunktioner för en balanserad tillvaro ! Sen kan jag tala bara för mig att godis bröd potatis ris triggar igång sockerbehovet ! Min bror som är läkare lärde mig för länge sedan att fettceller har minne !! Det stämmer verkligen ! Kroppen är lite som bokföring det gäller att hitta en balans som fungerar! Du nämner att du tränar väldigt mycket det är ju hur bra som helst , att bygga muskler för dom livnär sig på fett! Önskar dig all lycka och motion är färskvara det har jag lärt mig redan för 30 år sedan då jag körde långlopp halvmaraton osv .... Mitt ena knä har tagit stryk av många mil i spåren men än så länge klarar jag milen , men föredrar att varva det med PW promenader ! Ha en härlig Vår då är det lättare med allt! Karin

MITT VITA HUS sa...

Karin: Ja en sak håller jag med om, Motion är färskvara. Det tar tid att hitta tillbaka till sitt gamla träningsjag, speciellt när det är över 10 år sedan man tränade hårt;) Blir bara lite uppgiven på att alla säger att jag ska byta, prova annat (då speciellt Lchf), jag har valt min metod, den har hitintills resulterat i - 40 kg, jag ska kämpa på i samma anda, även om nu inte min kropp vill precis som jag vill just nu. Ska bara försöka sluta stressa den med att väga mig femioelva gånger i veckan och slappna av mer, fast räkna kalorier/pionts och fortsätta träna så kanske resten av kilona kommer sinom sin tid. Härlig vår till dig med.

Kram

M


Anonym sa...

Det är toppen att du hittat din grej och jag tror att olika metoder fungerar för olika personer. Sen är det synd att vi människor gärna bara ser vår grej som det enda rätta och tycker alla andra ska göra lika.
Har du testat högintensiv träning nån gång? (Typ tabata och sånt) Många säger att det ger en bra boost för viktnedgången.
Jag tror det är smart att kasta ut vågen så du inte bara låser dig vid den utan fokusera på att äta bra och röra på dig och känna att det känns bra i kroppen. :) sen hamnar man i platåer ibland där man står still innan det kommer igång igen. Lycka till med fortsättningen. :)

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Ja precis vad jag säger, jättebra att hitta "sin" grej, allt är ju olika vad man än väljer så tror jag på att hitta något som passar just en själv. Jag har med mina veckans viktväktar inlägg velat dela av mig av m i n resa i det hela, inte just förespråkat Viktväktarna. Har alltid sagt att man är precis fri att välja det man tycker passar en själv:) Just Lchfare tycks bara alltid gå igång på att man kan äta av allt och gå ner i vikt ändå, det tycks alltid också bara se att det enda sättet att behålla vikten på är att äta "deras" kost. Jag menar bara att j a g tror inte på det, utan jag tror på något annat. Jag menar precis så som du skriver:)

Ang träning, har aldrig testat Tabat pass, just nu kör jag spinning, det är verkligen högintensivt. Backar, och mycket intervaller. klippt slut efter varje pass och min pulsklocka säger mig hur mycket jag bränner, vilket är någonstans runt 500-600 kcal baserat på min vikt och puls då. Har även börjat lägga till styrka och försöker hinna Body Pump, dock har det varit svårt att få till alla veckor. Tanken är att jag ska börja träna med en PT som jag valt ut, hon är svingar. Då kommer jag få mer styrka och sen blir detta varvat med PW:)


Kram

M

Amelie sa...

Men alltså, många lchf- människor är ju som rena rama sekten! Mycket märkligt att det just är lchf- förespråkarna som jämt och ständigt försöker pracka på folk sin"religion". Har aldrig upplevt maken till trångsynta och maniska människor, och tro mig jag har varit i kontakt med många lchf ätare.
Inga andra är så fixerade vid att få folk att äta exakt som de gör.

Anonym sa...

Hej!! Bl.a. tack vare inspiration från dig gick jag med i vv för sex månader sedan å är nu 20 kg lättare. Önskar att gå ner fem kg till men attans vad segt det är, tror det är svårt när man kommit inom normalvikt. Har nu inhandlat min första våg & blivit lite manisk...väger mig flera ggr/ dag men tror det bara är nyhetens behag. ( innan å efter jag skött magen tex.... Inte normalt hi hi) Tror man lätt blir fixerad vid vågen om man varit överviktig å gått ner, mest för att man är livrädd för att gå upp igen. Låter sunt att prova att bara väga dig hos vv. Själv är jag bara med online nu pga att coachen i Tranås ska sluta. Vi får fortsätta att kämpa å ha målbilden framför sig. Själv drömmer jag om knytbikini i sommar. Vad är din dröm, ditt mål?? Krams Maria