söndag 28 februari 2016

VECKANS VV








Söndag och dag igen för Veckans VV. Jag har fått så himla många frågor om jag inte kan berätta hur jag äter en dag, eller typ en hel vecka hur jag äter. Så jag tänkte att det kanske idag kan bli samtalsämnet. Jag vet att många tycker det är svårt att få ihop det och ett råd är att planera. Planera din dag dagen innan, planera nya veckan som kommer redan på söndagen. Allt för att underlätta och för att minska att man hamnar i fallgropar. Till exempel om jag vet redan på söndagen veckan innan att på fredagen då ska vi ha gäster här hemma, eller att är vi bortbjudna på lördagen eller att jag på torsdagen ska på på after work med kollegorna, då har jag mycket lättare att planera in det i min vardag.Så det är ett tips på vägen. Nu mera i år har jag även planerat min motion veckan innan den kommer, för att veta vilka pass jag kan gå på, vilka dagar som blir bäst att rida och vilka dagar jag ska ta mig en power walk och det viktigaste också, planera in vilodagar (allt detta ska ju för min del också samköras med att jag jobbar oregelbundet, dvs superviktigt för mig för att ha koll på mina dagar). Nu kanske många tycker, men hallå måste man planera så mycket?! Nej så klart m å s t e du inte det, men jag kan tycka det underlättar, speciellt när du arbetar mot ett mål vare sig det är hälsa, viktnedgång eller träning eller vad det nu än är:)






Så lite så här ser en vecka ut för mig och vi börjar med träningen (det jag satsar mest på just nu faktiskt att försöka komma in och hitta bra rutiner med:). Ibland blir dock veckan inte alls så här, utan helt annorlunda beroende på jobb och eventuella andra saker som påverkar, men  målet är 3-4 aktiviteter i veckan, minst 30-60 min:



Måndag: Spinning 60 min

Tisdag: Vilodag

Onsdag: Bodypump 60 min (om jag är ledig på dagen för då är det ett lunchpass och tanken är att jag till våren nu verkligen ska få till detta pass) eller PW 60 min

Torsdag: Spinning 60 min

Fredag: Vilodag

Lördag: Lite valfritt här också beroende på om jag jobbar eller är ledig eller har stalltjänst. Spinn 60 min, eller ridpass 60 min, eller en PW 60 min

Söndag: PW 60 min










Ja maten då! Hur äter jag en vecka och vad?! Som sagt det här varierar ju väldigt mycket men jag kan ge er ett exempel som inspiration. Jag vet nu att ni kommer vara några som kommer protestera högljutt om kvargen och sötningsmedel och så, men jag har redan gett mitt ord om saken. Vill ni inte äta så gör inte det. Jag kommer fortsätta göra det (och nej mina barn får ej detta, de får helfeta produkter, inga sötningsmedel så långt vi kan undvika detta här hemma). Punkt.



Frukost: 100 - 130 g Kvarg eller Yoghurtkvarg. Ibland äter jag naturell, då har jag lite hemmagjord granola i och gärna färska bär. 

Mellanmål 1: Äter jag på jobbet endast. En frukt till exempel en banan, en-två mandariner eller kiwi eller en apelsin. Tyvärr är jag allergisk mot alla stenfrukter så mitt utbud är lite begränsat. Sommartid skulle jag säga en tallrik med jordgubbar och lite lättmjölk men denna tid är svårare.

Lunch: Antingen en soppa, eller en kycklingsallad med lite sås, eller en sushi på 10 bitar. Är jag hemma kan jag svänga ihop en omelett med lite kallrökt lax och spenat, eller skinka och lite mager ost.

Mellanmål 2: Här är det ju oftast innan träning. Då behöver jag lite mer. Grovt mörkt bröd, med Philadelphia creame cheese och tunna skivor rökt kalkon, gärna toppat med mini Keso och grönsaker. Ibland lite Kvarg till och en frukt eller keso med torkad frukt och nätter.

Middag: Ibland typ samma som lunchen, men har jag tränat kan jag äta lite mer. Gärna varm mat här. Kyckling och nudelwok. Stekt kyckling med rotfrukter i ugn och kvargsås. Torsk och potatis och pickade grönsaker. Taco (äter oftast bara grönsakerna och färs, med lite gräddfil till. Ibland ett mindre bröd, men nästan aldrig nachochips). 

Mellanmål 3: Har jag tränat och är extra hungrig igen på kvällen eller om jag är så där vrålsugen på något, då brukar jag ta en sån där ProPud med en skivad banan, eller lite fruktsallad med lite kokosflingor, eller en knäcke med magert pålägg skinka/kalkon/kyckling.




Hoppas ni gillade veckans vv, har ni önskemål om vad jag ska skriva om nästa vecka så säg gärna till i kommentarsfältet:)




KRAM










3 kommentarer:

Sofie sa...

Inspirerande!

Anonym sa...

Jag plockade bort allt socker, ja allt synligt socker. Godis, fika, läsk, glass (även allt snacks som chips, popcorn mm). Mår mycket bättre. Har minskat ner på kolhydraterna. Äter mat ifrån grunden, mår efter 8 veckor bättre än på länge. 8 kilo lättare dessutom.
Än så länge så saknar jag inte något, för känslan av att handla utan att gå förbi godishyllan är magisk.

Tack för recept inspo. Din morotsoppa är en favvo här hemma.

Anonym sa...

Alltså jag har tänkt på en sak när du beskrivit att du gått upp ett par kg när du som du kallar det "fuskade/unnade" dig godsaker i december.Nu är jag lite rädd att detta skall tas på fel sätt av dig eller andra men jag chansar för jag menar inget dumt.... Är inte det ett problem , det svåraste, att hitta en "vanlig" balans sen när alla överskottskg är borta eller ska man vv hela livet ? Hur gör man? Får man tips om det eller hur funkar det? Förstår du vad jag menar ? det skulle jag tycka vore intressant att få tankar kring. //E