söndag 21 februari 2016

VECKANS VV










Jaha då är det dags att summera den gångna veckan i viktväktarstyle. Jag får väl säga att jag började på topp men sen slutade det sådär. I förrgår så var det fredag, jag hade bestämt mig för att fira lite om mitt möte gick bra och hade planerat ta min veckobonus till lite gott (take-away food och lite gotte eftersom det var superlänge sedan ). Jo vad hände då?? På eftermiddagen fick jag sprängande huvudvärk, alla spänningar släppte efter mötet. Jag kände bara ge-mig-maaaat, jag dör av hunger typ! Skickade familjen att hämta hem mat (jag låg under täcket i ett mörkt rum och våndades). Åt upp maten, smällde sedan ovanpå det i mig godiset under ett nytt avsnitt av "How to get away with murder" och kände nu är jag typ proppmätt och kommer inte äta en bit igen ever...


Alltså det är inte lätt den här balansgången, att hitta en väg i hur man ska äta för att hålla sig mätt. Nu har jag hittat ett bra sätt som funkar bra för mig i veckorna (där jag ligger just nu runt 1400 kcal), och jag brukar aldrig i regel ta av min veckobonus. Men att hitta en balansgång när man tar av sin bonus, då måste det finnas någon form av balans fortfarande (som jag sagt förut så har man en bonus, jag har 42 smarta points, att använda sig av vid lite festligare tillfällen om man vill). Det är en balansgång och är man sockeroholic är det så lätt att spåra ur… Vilket det gjorde (och kommer säkert fortsätta göra i livet ibland)! Det viktigaste är dock att man vaknar som en viktväktare igen. Yeah right. Jag vakande helt socker-bakis efter utematen och godiset på lördag morgon (igår). Fortfarande huvudvärk delux. Försökte mota på alla sätt och vis, piller och promenad och vätska. Inget hjälpte förutom mat igen. Så jag åt pannkakor som någon hade gjort till tjejrena till lunch som stod nära tillhands när jag tillslut mådde illa av både huvudvärk och kroppens cravings. Så jag får väl säga fy skäms på mig, det gick lite för snabbt där!


Ingen vägning har det blivit i helgen heller. Kroppen har samlat på sig massa vätska igen (ni vet den där tiden i månaden:S Då väger jag mig av princip aldrig, det funkar inte alls. Helt uppsvullen med massa vätska).  Så nu gäller det idag att ta nya tag. Det som har varit har varit. Chockade kroppen rejält, inte bra. Inte hälsa alls! Men gjort är gjort. Idag är en ny dag, i morgon en ny vecka. 
 
 
 
Någon mer än jag som trillar dit ibland?:)



KRAM












5 kommentarer:

Victoria sa...

Kändes som du beskrev min helg, har också haft jobbig huvudvärk och smällt i mig massa skit som tröst, inte ens njutit av det utan bara tryckt i mig. Men ny dag/vecka=nya tag :)
Hejja oss som kämpar på!!

Angelica sa...

Vill inte ge dig några pekpinnar, men däremot dela med mig av min kunskap och vad jag tror på (och som funkar på mig)
Äter du 1400 kcal per dag?
Det låter lite väl lite. Har du räknat ut ditt dagsintag? Kan tänka mig att det kan hamna runt 2300kcal.För att uppnå en "normal" viktnedgång kan du gå ner på 500kcl om dagen. Dvs 1800kcal.
Och tränar du, tex en timme promenad eller spinning etc kan man höja dagsintaget med 500 (beror på hur länge och vad du har tränat under dagen).

Förstår om du vill fortsätta med viktväktarna...
Vill tipsa dig om Olga, du vet fitnessmaman. Köp hennes böcker, och läs på. Tror du hamnar mer på rätt bana :)

Ha en skön dag! :)

MITT VITA HUS sa...

Angelica: Jag känner till Olga, har hennes böcker och följer henne på både Instagram och FB:) Gillar hennes tänk massor. Jag snittar runt 1400 kcal, jag har räknat ut mitt BMR som ligger runt 1900 kcal så jag tror att jag ligger bra till för att minska runt 500g i veckan, det är ju även Viktväktarnas filosofi, att man minskar runt ett halvt kilo i veckan för hälsosam viktnedgång. När jag tränar brukar jag lägga på lite när det gäller kcal:) Ibland går jag ner runt 0,4 på en vecka, ibland har jag gått ner 2 kilo. Det varierar lite också beroende på om jag lägger på mer träning eller äter av veckobonusen jag har. Jag försöker äta mycket protein, men även kolhydrater och lite fett för att ha en bra balans. Det jag skriver ovan är hur det var den här veckan, för att dela med mig av mina erfarenheter till er. Jag tror faktiskt jag redan är på rätt banan, min bana:) Jag tror på Viktväktarna just nu, tillsammans med ökad träning som jag börjar få kolla på (en av mina vänner är PT så jag har goda råd på vägen). Att man gör 2 dagars avsteg i livet kan hända vem som helst, även Olga tror jag;)


Kram


M



Anonym sa...

Känner så väl igen detta och faller dit hela tiden. Mackor med smör, choklad, jordnötter och ostar mm mm. Har jag väl börjat så stannar det inte förrän allt är uppätet. Som en jäkla drog och ordet socker-bakis är precis som det känns. Som efter en rejäl utekväll typ men ändå är det inte orsakat av alkohol. Varje gång tänker jag att aaaaldrig mer men så händer det igen...


Bara att ta nya tag och inte döma sig själv för hårt!!

Kramar Hanna

Marita sa...

Ojojoj vad jag känner igen mig 😕 Denna
helgen blev katastrofal men men
ny vecka och nya tag i morgon.
Kämpa på Mia ❤️