torsdag 4 februari 2016

VECKANS VV












Ja då var det dags igen. Veckans viktväktarinlägg:)


Den här veckan tänkte jag ta upp det ni frågat om. Om jag gillar det nya Viktväktarna? Det nya smart points-systemet? Och hur det går med det?


Jo det var/är en omställning och jag skrev redan i höstas lite om min frustration. Då fungerade appen såå otroligt dåligt i samband med lanseringen och har man inte laptopen under armen blev det svårt att komma ihåg att registrera allt och ibland ja då funkade inte ens net-sidan. Sååå frustrerande och ja jag tappade suget lite. Kände nu har jag ju äntligen lärt mig tänka på ett visst sätt, jag började lära mig vad saker vägde och var värt. Endel tycker säkert ja man kan ju lika gärna räkna kalorier för att ha koll och jag ska erkänna, jag var nästan där. Att lämna vv. Men det jag gillar med viktväktarna är ju pressen att gå dit och väga sig och inte bara pressen kanske, fel ord. Utan stödet från coachen på vägningen, stödet från vännerna som hänger där. Det har liksom lite blivit en grej de lördagar jag kan, att åka in och väga sig. Så jag beslutade att jag skulle fortsätta med Viktväktarna. 


Nu så fem veckor in med helhjärtat tänk så har det igen blivit en vana. Det är ju så, man har en anpassningsperiod, sen känns det lätt igen vilket det gör nu. Viktväktarna har ju flera gånger under deras tid ändrat sitt system, alltid för att förbättra. Så jag tror ju såklart, att nu är detta är det allra bästa just nu. Jag har koll igen på det mesta jag äter - vad det är värt. I points, smarta points. Det är egentligen inte så jättekonstiga saker som ändrat sig. Nyttiga saker är billigare och socker och fett är dyrare. Vilket känns sunt. Jag siktar ju själv mot mycket mindre kolhydrater, framför allt snabba sådana.


I nya systemet ska man sikta mot ett aktivitetsmål som man gör upp en plan för i början när man startar igång. Jag har hela tiden siktat mot ett mål, men nu har det blivit tydligare på något sätt, vilket jag också gillar i det nya Viktväktarna. Förut kunde man äta sin aktivitetspoints, det ska man försöka undvika nu.



Maten - motionen - motivationen, allt hänger ihop!



Så ni som med är med i Viktväktarna, låt mig höra - vad tycker ni? Hiss eller diss? Gillar det nya eller har ni gett upp?





KRAM












5 kommentarer:

mittdittovitt sa...

Godmorgon!

Jag har inte varit med i VV innan så jag har inte testat gamla systemet så jag tycker att det nya funkar jättebra. Bra sätt att tänka att socker, kolhydrater och mättat fett ger höga sp medan mycket protein och nyttigheter låga sp. Så har jag alltid tidigare tänkt och försökt att äta efter.
För mig funkar det bra och som du säger bra att ha träffarna för att få lite pusch och råd.

Det är bl.a. tack vare dig jag tog tag i detta och gick till VV. Så supertack för all inspo och hejarop!

Kram <3

Christina Johansson sa...

Jag är nu inne på min 3- dje vecka och måste
Säga att det går bra💃
Men jag kör bara på nätet och går inte på några
Möten, och det förstår jag nu att jag kanske borde....
för en del av det du skrev nu bla smartpoints,
har jag inte alls hört....🙈
Men kul är det i varje fall när man får resultat
men jag har mååååååååga kilo kvar
Tack för din fina blogg, läser den varje dag😃

Kram från Tina i Alingsås

Anonym sa...

Jag är absolut inte överviktig, men har ett sjukt sockersug som jag inte klarar av att bli av med på egen hand. Funderar starkt på vv för att få lite struktur och överblick på vad jag stoppar i mig. Det jag funderar på är väl mest hur det funkar för övriga familjen. Jag har precis som du två tjejer på 13 och 10 år som tränar mycket och behöver få i sig fett. Det gäller även mannen som har idrott som yrke. Hur har det funkat hos er? Lagar du alltid dubbla rätter? Vore jättetacksam för info om hur ni har gjort i er familj, och vad som varit svårast från familjens vinkel.

Mvh
Camilla

Anonym sa...

Efter att jag under åren lärt mig poängen mestadels utantill så snurrar det verkligen till sig. Så ingen ide att ha appen kvar nu när det är nytt poängsystem tyvärr, så jag sade upp den. Ville ha den kvar som "ett stöd".. Jag kör nu att jag räknar "i huvudet" istället. Och jag tror också att det är det som är nyckeln till att hålla min jämnvikt nu när jag är klar. //Karolina

MITT VITA HUS sa...

Camilla: Jag valde ju Viktväktarna för att jag inte ville utesluta något utan för att kunna äta som vanligt med familjen och deras mat. Väldigt sällan lagar jag "egen" mat till mig men ibland. T.ex.. om de får pommes till en hamburgare, då gör jag morötter i ugnen istället. Äter de spagetti och köttfärsås så tar jag rivna morötter och riven vitkål till i stället. Eftersom vi nästan aldrig i veckorn aäter lunch ihop så snålar jag där och kör billigare rätter tex. 2-4 sp soppor så jag har råd med den vanliga maten här på kvällen.

Kram

M