torsdag 11 februari 2016

MINA SMINKFAVORITER










Senaste tiden har jag fått massa frågor från er om vad jag använder för smink och jag ska försöka i detta inlägg ge er en liten bild av vad jag använder och hur. Dock kommer det aldrig bli någon sminkvideo här hehe;) Nu är jag ingen expert på smink eller så men det är något jag gillar och har alltid gjort (har faktiskt även sminkat vänner till festligheter så som bröllop:), så mao finns det en hel uppsjö med burkar här hemma och genom tiderna har jag nog provat mycket av det som finns och har funnits på marknaden. Sen får man favoriter och dessa just nu är lite av det ni ser på bilden här ovan. Jag blandar märken både högt och lågt, billigt och lite dyrare, jag handlar både på nätet och i butik. När det kommer till färger så skriver jag ut vad jag har för färg, men om ni ska köpa så är det ju ganska individuellt i vilka färger man passa i, just so u know;)


När jag börjar så ser jag alltid till att mitt ansiktet är rent och så har jag smörjt mig med min dagkräm. Jag använder ju dessa produkter som bara är det bästa. Jag har nog aldrig haft finare hy än jag har nu:) 







Första när jag börjar med sminket så använder jag en primer. Den jämnar ut huden och gör den silkeslen och förhindrar att sminket lägger sig i rynkor och veck (jo jag börjar få lite rynkor faktiskt, även om jag är väldigt skonad:). Mina två favoriter just nu är denna från Dermalogica (lite färgad + solskyddsfaktor) och Photo finish från Smashbox (man blir sååå silkeslen av denna).






Sen använder jag en foundation, antingen en sådan cc-creme (denna från Sleek heter bara Light) eller en vanlig foundation (denna  som heter Perfection Lumière Velvet från Chanel känns så himla fin på huden, inte jättetäckande men lätt och inte så man känner sig så där kakig. Jag har no. 20 Beige). När jag lägger på någon av dessa så använder jag antingen en borste eller en Beauty Blender (ni vet en sån där konformas svamp) för att få ett jämt fint resultat.






Ibland har man saker man vill täcka. Tex. jag har en röd prick mitt i pannan som jag irriterar mig såå på och ibland är jag lite mörk under ögonen. Då är en conceler perfekt. Jag har två olika nyanser och två olika märken. Den från Bare Minerals - Stroke of light är lite ljusare (jag har den som heter luminous 2) och den från Lancôme är helt ny faktiskt och lite mörkare Effacernes Longue Tenue (No. 03 har jag om ni vill veta färgen). 






Sen när basen är klar då måste man fixera med ett puder. Jag har kört Kanebo Sensai Total Finish länge har två färger (202, lite ljusare och 204, lite mörkare), men nu har jag köpt ett nytt från Chanel som jag bara älskar (i färgen 20 Beige som matchar fint foundationen jag köpte i samma). Har även ett löst fixeringspuder från Sleek som jag använder ibland.






Att göra konturer i sitt ansiktet för att framhäva sina finaste drag är något som varit väldigt hett ett tag (tänk Kardashians:). Jag är inte så extrem men jag gillar att testa lite lagom. Gärna bronsa upp lite eller highlighta. 






Min absoluta favorit är ju Anastasia Beverly Hills Contoure Kit. Där har jag den som heter Light-Medium med massa blandade färger som man kan borsta på och leka med. Ääälskar den. En lite billigare variant är denna från Sleek som heter Highlighter Palette som ni ser ovan och så är det ett bronspunder från Chanel (Les Beige) som jag mest använder på sommaren och borstar på för att se så där fräsch och solkysst ut.






Ögonskuggor. Inget jag använder varje dag med ibland kör jag bara lite ljust på ögonlocken, ska man ut brukar jag sota i svart eller skugga lite i bruna toner. Ögonpaletter finns det i määängder av, både billiga och dyra. Här ovan ser ni två billiga, dels den från Nyx - Love in Paris (färgen heter Je ne sais quoi) eller denna från Sleek - Au Naturel 601.






Efter att mina ögonbryn har genomlidit 90-talet och blivit hårt plockade har de haft lite svårt att växa ut bra. Nu tror jag jag börjar få skaplig ordning på dom och jag brukar ibland gå till Hudvårdsrummet för att få dom lite jämt fixade så det ibland har en tendens till att spåra ut;) Jag målar alltid i och fixerar ögonbrynen. Även om jag inte sminkar mig så mycket i övrigt så gör jag det. Avskyr stökiga ögonbryn;) Tri-bow color från Make Up Store är hur bra som helt, även den snedställda lilla borsen jag köpt där. Fyller i brynen perfekt. Sen har jag en ögonbrynspenna Brow Wiz (Medium Brown) från Anastasia Beverly Hills den målar jag i där det är lite glest med och sedan avslutar jag med en genomskinlig fixering.






Mascara kan jag ibland gå helt utan. Jag har naturligt svarta fransar. Dock ej så långa. Men ibland vill man måla upp dom lite. Denna mascara från Lancôme Doll Eyes är en favorit men jag har fler favorit mascaror:) Ibland kör jag lite svart kajal till, där har jag nog en från Make Up Store som är gammal som bara den men riktigt bra.






Avslutningsvis tycker jag det är fint med rouge. Min favorit jag haft länge som jag nu precis köpt en ny av är denna från Bare Minerals Ready Blush som heter The One. Det är en perfekt färg för mig. Lagom rosig och bara så fräsch på.






Mina läppar brukar jag få hundra frågor om, faktum är att jag suuupersällan målar dom. Ibland kör jag ett enkelt gloss på (dessa är favoriter, har dom nog i alla färger:)) men oftast är det bara Aco's läppsyl:)




Så det var en del. Phu vilket långt inlägg, hoppas ni tog er igenom det;) och att ni kanske hittade något ni vill testa själva:)





KRAM










10 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Å tack Mia vilka bra tips!! Kram Lotta

eastcoastmom sa...

Svårt imponerad av att du har så mycket smink, och vet hur man använder det! Jag är otroligt low maintenance vad gäller makeup, om jag alls ids sminka mig använder jag mascara och lite rogue...

Hälsningar från Connecticut

Anonym sa...

Vilket vackert rouge från Bare Minerals - det vill jag ha. Vad heter själva färgen?
Kram Helene

MITT VITA HUS sa...

Helene: Följ länken - The one😘

Kram

M

Anonym sa...

Men åh... När jag följer länken måste jag välja kulör... Så snälla, vad heter färgen? Jättesvårt att välja rätt och just din var så fin!
Kram H

MITT VITA HUS sa...

Helene: Färgen heter -> The One <-… Det står även i texten där uppe och jag skrev ovan, följ länken och välj The One, som färgen heter:)

Kram

M


Anonym sa...

Alltså gud vad jag fnissade när jag läst det här inlägget!!! 1000 olika produkter för att i slutändan se -helt naturlig ut- hahaha!!
Vi tjejer är verkligen knäppa.
Men du ser verkligen jättefin och 'inte så spacklad' ut... och dey är väl oftast det resultatet man vill ha :-)

Anonym sa...

Du är så himla FIN! Glöm aldrig det!

Vilken vacker bild på Dig!

Vi sa bara åååååååh, woooooow, guuuud vad fiin hon är!!!!!

Kram M

Anonym sa...

Tack fina Mia för att du delat med dig av dina tips. Som så många andra har skrivit så ser du alltid så himla fin och naturlig ut! Rouget var och inhandlades i går, nu är jag lite nyfiken på att testa vidare.../Helén

Lina sa...

Vilket kul inlägg! Jag älskar att titta i andras sminkväskor irl, och detta var nästan samma sak :)