tisdag 9 februari 2016

JAG FICK EN FRÅGA








Undrar över kvarg som du (och många andra) verkar äta ofta, är det verkligen så bra om du vill gå ner i vikt? Naturell kvarg absolut med ev färska bär i, men den smaksatta innehåller väl socker? 

Och avocado som är bland det nyttigaste man kan äta- hur kan det vara så många "pionts" / kalorier eller hur VV nu räknar? Man SKA äta mycket fett - alltså BRA fett! Tex avocado, fet fisk, nötter, kokoslja etc, det är rena medicinen för kroppen. Känns "Fel" och "gammaldags" av VV att räkna kalorier, det är det väl knappt någon som gör längre? Ska tillägga att jag inte testat VV och är inte insatt i hur de funkar och själklart gör alla som man känner funkar bäst, men detta var bara en reflektion. Jag äter JÄTTEMYCKET fett varje dag i form av livsmedlen jag nämner ovan och är jättesmal. Mycket smalare än när jag åt fettsnålt och istället åt mycket kolhydrater.

- Louise






Jag fick en fråga av Louise angående kvarg och avokad och viktnedgång. Tänkte jag skulle ta lite hur jag tänker kring detta för jag tror fler än du vill vet hur Jag tänker. Förresten om ni stället en fråga till mig i kommentarsfältet så vet ni att jag alltid brukar försöka hinna svara er:)


Jo Louise och ni andra jag äter en del kvarg, både naturell (använder jag ofta till sås men kan även äta naturell) men även smaksatt (ibland tex. till frukost 100g kokoskvarg eller 100g yoghurtkvarg). Den smaksatta jag äter innehåller inget tillsatt socker, däremot sötningsmedel. Sötningsmedel får vara en fråga i sig och jag tycker man gör som man vill om man vill äta sötningsmedel. Jag försöker äta det med måtta, som i så mycket annat. Det är säkert inte det bästa för kroppen, eller det är nog ett faktum att det inte är, men min hjärna kan inte äta vanligt socker. Jag blir bara ännu mer sötsugen då. Jag måste begränsa mig där och bara äta socker ibland, sötningsmedel triggar inte igång något sötsur på mig, men jag har hört att det gör det för vissa. Så som sagt med sötningsmedel gör man som man vill. Naturell kvarg med bär och kanske några nötter är ju toppen, bra protienkälla som håller dig mätt.


Jag håller med dig Louise det du säger med fett, fett är bra. Bra fetter är bra! Jag äter sånt som är bra för mig. Avokad ä r snortdyrt i points när man är med i viktväktarna, likaså nötter. Men det är inte dåligt eller inte förbjudet. Jag som jag skrev innan försöker äta saker med måtta, det är något som jag försöker lära mig och öva på. Att kunna ta 10 nötter och inte en hel påse. 10 nötter är bra, en påse tveksamt även om det är nyttiga fetter. Jag steker gärna i kokosfett, men begränsar mig även där. t.ex.. gör jag en omelett tar jag en tsk av kokosfettet, smöret eller olivolja. Fet fisk ja det äter jag, säkert 1-3 gånger i veckan. Älskar lax till exempel. Bra fettkälla och protein som håller dig mätt. Att vara med i viktväktarna gör att ingenting är förbjudet utan snarare lära sig äta bra saker med måtta åter igen. Förstår du?


Kolhydrater, ja det är socker typ. Är man Viktväktare så äter man kolhydrater om man vill. Dock är det svindyrt (vi pratar smart points alltså, inte pengar) åter igen om du vill äta 500 g pasta och det är säkert så dyrt för det inte är bra för kroppen. Däremot om man vill kan man äta 100 g pasta då och då, kanske med en köttfärsås gjord på fin nötfärs med 10% fetthalt och gärna med grönsaker till. Du vet att grönsaker innehåller ju med kolhydrater, men bra kolhydrater. De får man om man är med i viktväktarna äta obegränsat av (om det inte är avokado eller majs till exempel). Jag personligen är lite återhållsam med just kolhydrater och äter det bara ibland om man utesluter de kolhydrater som kommer från frukt och grönt. De äter jag ju dagligen. Därför jag håller mig lite reserverad till kolhydrater är för de tryggar mig och för de gör mig mer hungrig. Väljer 100 gånger hellre bara en bit kött/fågel/fisk och grönsaker med en sås, det håller mig mättare längre.


Louise jättebra och kul för dig att du är smal och kan äta utan att begränsa dig. Men alla är inte lika, eller fungerar på samma sätt. Endel kan inte äta saker med måtta, endel måste lära sig. Då är viktväktarna bra, även om det nu skulle vara gammeldags att räkna kalorier (det tror jag iofs inte, det supermånga som är både smala och suuupertränade som håller koll på kalorierna och vet hur mycket en kycklingfilé innehåller:). Vissa vill äta Lchf, vissa väljer Viktväktarna andra behöver inget kosthållning. Jag tror på en kost som man i längden kan hålla, därför blev det viktväktarna för mig. Har prövat Lchf och jag älskar den maten, tyvärr kan jag inte begränsa mängden (och inte heller låta bli smågodiset) så det blir för mycket kalorier så det funkar inte i längden för mig som viktnedgång. Men jag gillar Lchf tänkte, och applicerar en del av det på VV så precis som du säger, bra fetter till kosten.





KRAM











7 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra och pedagogiskt (och väldigt trevligt!) förklarat!//
Ingela

Marie-Louice Wullf sa...

Det som är viktigt att tänka på är att det dom funkar för en person funkar kanske inte på ngn annan! Hitta det som känns bra för dig om det sedan är Lchf eller points spelar väl ingen roll. Och... Man kan äta allting men inte alltid!
Kram

Anonym sa...

Bra kämpat!

Så märkligt bara det där med pasta/potatis, när jag var med i VV för många år sen så kostade pasta /potatis i valfri mängd endast 2 points. Jag gick ner massor på det, åt väldigt vanlig mat egentligen......FÖRUTOM feta saker.

Blir inte klok på att det ändras?! Jag tror nog ändå att i slutändan handlar det om att äta varierad mat , typ allt, men kontrollerat och så motion på det-

Ha det gott //Kram kram

Kostekonom sa...

Angående smaksatt kvarg, det är inget tillsatt socker men sötningsmedel är ju inget man bör äta om man är frisk.(endast om man har diabetes). Flera av våra sötningsmedel är cancerframkallande, ät vanligt socker fast i små mängder. Bättre med lite vanlig läsk än en flaska lightläsk. Och ge aldrig lightvarianter till era barn.

MITT VITA HUS sa...

Marie-Louise: Precis, allt men inte alltid:)

Anonym: ja det har nog förändrats en del det där under åren, men jag tror på att om man gör förändringar gör man dom till det bättre, eller hur?!:)

Kostekonom: Jag tycker man själv väljer att äta sötningsmedel om man vill, oavsett om man har diabetes eller inte. Det är säkert inte bra för kroppen, men det beror säkert också på i vilken mängd man äter det. För vissa överviktiga kan det vara en räddning, då säkert fetma är tusen gånger farligare än lite sötningsmedel med dom komplikationerna man kan få av att vara överviktig. Till barn håller jag med som du säger. Alltid helfabrikat, mjölk, riktig grädde, riktigt smör och inget sötningsmedel utan riktiga produkter och bara mindre socker. Tex. ett glas saft/läsk i månaden inte varje dag och godis i begränsad mängd osv.



Kram


M




Anonym sa...

hej

kul m detox men man ska vara försiktigt m magen!
Hur gick d m magen efter du varit på sjukhuset?

Om du har magproblem så ät inte laktos el gluten, inte bra m varken socker el sötningsmedel heller.
Kan ju vara en magen om du blir lätt sjuk tänker jag...

Hoppas ni håller er krya nu!

Hälsningar
Camilla

MITT VITA HUS sa...

Camilla: Med magen gick det bra. Det var inte blindtarmen som de trodde först utan en inflammation i tjocktarmen som jag dragit på mig efter att jag hade haft gallbesvär efter nyår. Magen är helt ok nu:) Jag förespråkar varierad kost, gluten ska man aldrig utesluta om man inte är intolerant har mina läkare lärt mig. Jag är inte laktoskänslig så jag behöver ej heller där oroa mig. Sötningsmedel verkar vara en het fråga, jag tycker man gör som man vill där och äter det med måtta någon gång ibland. Att jag är sjuk eller har varit nu är bara vanligt vintervirus, som man lätt smittas av. Kanske varit lite extra känslig för jag pressat min kropps rätt hårt med att leva på ganska lågt kaloriintag och börjat träan lite mer igen. Men virus hämtar man sig ganska lätt ifrån dock brukar det ta en vecka eller två:) Alla på jobbet är typ sjuka nu, även så i barnens klasser så inte lustig att man smittas. Men tack för omtanken <3


Kram


M