tisdag 15 december 2015

MUMSIGT RECEPT - PEPPARKAKSKLADDKAKA










Pepparkakskladdkaka med vispad lingongrädde!





Tjingeling alla!






Igår blev det ingen hopplektion då det nu är fruset i marken (vi har ju inte tillgång till ridhus tyvärr). Tog vara på tiden och bakade då istället med min Emma. Hon ska bjuda på fika i skolan då de ska ha knytis ihop i morgon (älskar Emmas nya skola, den är såå mysig och hon trivs så bra mot hur hon trivdes på sin förra). Vi bakade en kladdkaka som vi bjöds på i helgen när vi var till våra vänner på glöggmys. En julig pepparkakskladdkaka som var sååå god!











150 2 smält Smör

3 Ekologiska Ägg

3 dl Socker

4-5 msk Kakao

3 msk Pepparkakskryddor

1 msk Vaniljsocker

2 dl Vetemjöl




Använd en springform som du smörar och lägger ett bakplåtspapper i botten på. Vispa ägg och socker fluffigt och tillsätt smöret du smält. Sikta i de torra ingredienserna så du undviker klumpar och vänd försiktigt ner i smeten. Grädda på 175 grader i ca 15-18 minuter (beror ju lite på vad man har för ugn men den ska vara lös tycker jag!). Låt stelna i kylskåp över natten. Serveras med lättvispad grädde (jag rörde ner rårörda lingon i).



Voilá, världens enklaste typ och såå gott!




Nu dags att ta tag i dagen här, jag tvättar nya påslakan till sängen vi köpte i Stockholm och tänkte bädda i så fort de är torra. Vad gör ni idag? Måste även kolla upp tiden vi bokade julbordet på kom jag på! Vi ska ju äta på Ombergs hotell ett riktigt fint julbord i år med familjen på söndag, men jag har helt glömt bort tiden jag bokade:S





KRAM











7 kommentarer:

Nathalie sa...

Gott med kladdkaka!
Här städas det lite smått. Inväntar svärföräldrarna som ska hjälpa till med flytten imorgon. Trevlig tisdag! :)

Audry sa...

Den kaken må det bli på familiens julbord til helgen! Kan jeg få spørre hvor stor kakeform du bruker?
Ha en bra dag, klem fra Oslo ❤️

MITT VITA HUS sa...

Audry: Åh vad roligt, tror den är 24 eller 26 cm:)

Kram

M


Ulrika sa...

Kakan låter jättegod! Förstår om du inte vill berätta, men vilken skola har E börjat på? Står snart inför skolval och känner oss väldigt vilsna... Man vill ju hitta den bästa för sina barn... Du kanske kan hinta lite på "Linköpingska"
om du inte vill skriva namnet på skolan ;)

MITT VITA HUS sa...

Ulrika: Emma går på Klara (privat grundskola) hon har valt den helt själv och hon trivs jättebra! Vi är jättenöjda som föräldrar (hitintills isf😉)

Kram

M

Ulrika sa...

Tack för svaret! Vi har kikat på den. Tycker att den låter jättebra, men alltid roligt att höra från en förälder vad uppfattningen är. De flesta barn i vår närhet går på Nya Munken eller Engelska skolan, men det har ju ploppat upp många nya skolor de senaste åren!

Cornelia Ekvall sa...

Ser väldigt gott ut! Gillar tydligheten i receptet :)
http://awsomegeek.blogspot.se/