fredag 4 december 2015

FREDAGSFIKA - SAFFRANSKLADDKAKA MED VIT CHOKLAD











Till fredagsfikat idag blir det saffranskladdkaka med vit choklad som serveras med en björnbärsgrädde. Visst låter det gott?:)






Hej hallå vänner!






Idag känns det verkligen som någon släckt lyset ute, eller hur? Här iaf är det riktigt trist väder. Det regnar och blåser och är mest bara ruggigt. Jag ska alldeles strax bege mig in till stan för en lunch med min vän och sen fixa lite kalaspresenter. Men först vill jag bjuda er på ett fredagsfika recept jag brukar göra så här i juletider. En riktigt god kladdkaka med smak av saffran och vit choklad. Jag serverar min med lättvispad grädde och idag har jag blandat i lite rårörda björnbär i grädden.



So here we go (receptet är från Ica från början tror jag om jag inte minns fel:)







2 Ägg

2 dl Socker

100 g Smör

0,5 g Saffran

100 g Vit Choklad

2 dl Vetemjöl





Gör så här: 



Vispa socker och ägg. På en platta på spisen smälter du smöret och rör i saffranet när allt är smält. Hacka ner den vita chokladen i smörblandningen och låt detta smälta ihop. Rör sedan ner smörblandningen i det vispade äggen och sockret och rör om ordentligt så det blandar sig. Till sist vänder du ner mjölet (som du gärna siktar ner så alla klumpar försvinner). Häll i i en form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter, grädda i ca 15-20 minuter i 175 grader. 
Voilá klart!




Nu önskar jag er alla en fin start på helgen. Vi ses snart igen!





KRAM












4 kommentarer:

Lizelotte Vesterlund sa...

Så god den ser ut! Får lust att baka den. Vad har fu garnerat den med? De små vita "plupparna" vad är det? Ha en skön helg! /Lizze

MITT VITA HUS sa...

Lizelotte: Snöflinge strössel från Lagerhaus😘

Kram

M

Anonym sa...

Men herregud vad det ser gott ut!! Blir den ordentligt kladdig på 15-20 min? Måste testa detta:)

Kramar Hanna

Nathalie sa...

Mums, det där såg inte helt fel ut!
Någonting jag får testa nästa helg.