måndag 9 november 2015

VECKANS VV


















Nu har jag köpt ett kit för kallare tider. Vinterfodrade löpartights, ny långärmad Nike-tröja att ha under och vattenavstötande Nike's. Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder:)





Godmorgon nya veckan!






Denna vecka i veckans vv tänkte jag ta upp motion. Många har ju frågat hur jag tränar och hur jag har tränat de här senast 10 månaderna när jag gjort min viktresa. 


Jag har alltid tränat. Hela mitt liv innan barnen i stort sett! Jag var väldigt aktiv som ung. Tränade flera gånger i veckan. I tonåren var det fotboll och ridning. När jag blev ung vuxen höll jag på med kampsport bra länge. Dock fanns hästarna fortfarande med. Jag har även tränat på gym, gått på pass, spelat basket och hållt på med gymnastik . När barnen kom var så upptagen i att bara vara mamma så jag glömde bort mig själv och min träning, det blev ett långt uppehåll. Visst jag gick promenader med barnvagnen, men aldrig högintensiv träning. Detta är något jag saknat massor som ni vet, att träna och framför allt komma upp på hästryggen igen.


När man har en övervikt är man tung och mycket är jobbigt att komma igång med motion. Men något som är gratis är att vara ute och promenera och det kan alla, även om man är för tung. Så jag började där. Med promenader i spåret här där vi bor. Det är inte långt alls ett varv runt, men i början var det en plåga bara det där korta varvet. Phu vilken dålig kondition jag var i. Nu idag går det lätt som en plätt och ett varv har blivit ett flertal. 


Jag har alltid haft stor muskelmassa, tack vare mina tidigare år där jag tränat mycket. Jag tror detta har hjälpt mig massor. Inga skador, jag har inte ont i varken knän eller rygg. En höft bråkar lite emellanåt men det är inget nytillkommet, den har gjort ont ända sedan jag var tonåring och brakade rakt in i ett stort hinder med hästen och slog mig rejält.


Ni har frågat vad min träning idag består av och hur jag definierar ordet power walk. Jag tycker ordet i sig säger ganska mycket och för mig betyget det att jag går det snabbaste jag kan och försöker ta i varje steg. När jag går så är det ingen mysig liten promenad utan jag tänker att jag ska bli svettig och pulsen ska vara hög. Nu lite lättare har jag kommit igång med intervallträning. Ett försökt till att någon gång kunna börja springa istället. Jag har tagit hjälpt där, hjälp av mina vänner som springer mycket för att försöka hitta en löpteknik och lite hur ska man göra. Jag har nämligen aldrig varit bra på att springa i mitt liv, bara kortare sträckor men aldrig långt. I vår har jag som mål att springa blodomloppet och sen så har jag nog någonstans sagt ja till Midnattsloppet i Stockholm i Augusti hrmm.


Men en dag i taget. Idag blir det PW i spåret och i eftermiddag en tur på hästryggen.



KRAM









4 kommentarer:

Sofie sa...

Vad cool du är!

Anonym sa...

Dina Nike ser verkligen sköna ut, vad är det för modell?

♥ Fyra årstider sa...

Perfekt att börja med Mia, precis så började jag med. Bara fortsätter så, jag tycker du är superduktig och fina kläder.

Kram Lotta

Anonym sa...

Jag känner igen mig jättemycket i din berättelse, det där med att vara aktiv när man är ung, att gå upp i sin roll som mamma och sedan hitta tillbaka. Jag sysslade mycket med handboll, volleyboll och friidrott som ung vuxen, sedan dök kärleken upp, två barn med fyra års mellanrum, arbete på 75% och ett pusslande att få ihop vardagen. Idag tillbringar jag ca 3 tillfällen i veckan på F&S där jag varvar medelpass med spinning och mår fantastiskt bra av att hålla i gång med det. Heja dig och heja mig!/Helén