söndag 1 november 2015

LITE TANKAR











Igår fick jag en rätt så elak kommentar här på bloggen av någon som hade diverse tycka att häva ur sig. Personen som kommenterade samma kommentar med två timmars mellanrum, ville nog väldigt gärna göra sin röst hörd. Jag tänker inte publicera kommentaren, dels därför jag tycker det är så fruktansvärt lågt att gå in på en persons blogg, en person som man inte verkar tycka om, lämna kränkande ord om något man sett på instagram och som man inte vågar kommentera där för då kan man inte vara anonym (fast man är aldrig anonym, ip-nummer finns alltid att spåra för den som önskar och orkar). Men jag tänker hur lågt än det må vara så kan man nog inte må så speciellt bra om man har tid att lägga på att på alla helgons gå in och uttrycka sitt hat och sitt missnöje över någon man inte känner för fem öre. Jo för så är det, ni får läsa här, ni får ta del av en liten del av mitt liv, ibland är jag lite personlig men jag är aldrig privat, där finns en gräns. Så till dig som lämnade denna kommentar, jag önskar dig all kärlek och lycka i livet, jag önskar du har precis allt det du önskar och att du kan lyfta dig över vad du tycker om andra människor du inte känner och gå vidare, jag hoppas innerligt att du mår bra innerst inne.


Jag däremot, jag har allt jag önskar mig, jag har två underbara fina tjejer, jag har en man som jag älskat länge och som älskar mig, jag har många vänner och en familj. Jag har ett jobb som jag älskar, jag har tak över huvudet, jag har mat i mitt kylskåp. Jag är frisk.


Däremot älskar jag att piffa hemma, köpa nya saker och byta ut möbler som jag tröttnar på, ibland måla om. Men det är väl mitt val? Ja, jag faller för trender, jag vill gärna ha saker som är "inne". Men är det fel? Jag tycker nog att det är mitt val, även om man ibland inspireras av att någon annan har samma sak. Du behöver ju inte leva i mitt hem, som du nu tycker är så tomt, precis som alla andras och ofint i dina ögon. Jag tycker inte det, jag tycker mitt hem är fint, min familj tycker vårt hem är fint och de som kommer hit brukar faktiskt tycka att det är både fint och hemtrevligt här. Allt sitter kanske inte i hur mycket prylar man har, eller om dom kommer från Svenskt Tenn? Värmen i ett hem kanske sitter i människorna som bor i det, har du funderat på det?


Ibland kan ord såra, ibland orkar man bara inte ta det. Jag har fått så mycket hat genom tiderna i denna blogg, ibland känns det som den som lämnar kränkande ord hela tiden har glömt bort att det faktiskt kan göra ont i någon annan. Personligen skulle jag aldrig kunna skriva ut mitt hat till någon, jag skulle aldrig såra någon medvetet eller med flit, men sån är jag…





KRAM











19 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ett jättefint hem, tar superfina bilder o skriver så bra om allt möjligt! Har följt dig i flera år då jag tycker din blogg är bland dom bästa!

Viktoria_ sa...

Heja Mia, du har helt rätt inställning!!
Ert hem/er stil är bara sååå fint!!!!
Detta beteende är så typiskt den svenska avundsjukan.
Kram!

Anonym sa...

Bra skrivet Mia!!!
Det är så roligt och inspirerande att få följa dig och din familj och se hur ni har det i ert hem.
// Jenny

anettan sa...

Så fint du har det. Men gud så trist...tänk om människor kunde vara lite trevliga istället då hade de nog mått bättre. Kram Anette

Nazima sa...

Sååå typiskt den Svenska avundsjukan och jag tycker du har helt rätt inställning, men jag kan förstå att det är enormt tråkigt när vissa lämnar elakheter i bloggen, de känner inte dig och om du väljer att möblera med Svenskt Tenn eller vad sjutton som helst är det DITT val.
Jag tycker att det vi sett på din blogg från ditt hem ser helt fantastiskt ut och jag har flera gånger om fått en massa inspo här vare sig det gäller vv, ert hem osv.

Jag har följt dig i ett par år nu och din blogg bara växer och växer i mina ögon. Den är helt enkelt den bästa av de jag följer.
Det känns som vi är lite lika ochså ,samma tänk osv., synd att vi bor på varsin sida av landet, hade varit mer än trevligt att tjingsa på dig IRL :-)

Stor Kram från Västkusten

Anonym sa...

Du vet mina tankar så nu räcker kram /E

Camilla Lenander sa...

Jag tycker att du verkar vara en väldigt fin och genuin människa, så fortsätt vara den du är. Vad man väljer att lägga sina pengar på, om det så är inredning, bilar, resor, aktier eller annat, säger inte allt om vem man är eller vilka värderingar man har. Jag förstår inte varför vi måste klanka ner på varandra, vi kvinnor. (Ja, det är oftast kvinnor) Vi borde väl stötta och lyfta varandra istället! Vi har utmaningar så det räcker ändå. Stå på dig Mia, lev DITT liv och ta ingen skit. Det är inte värt det!

Kramar! ❤️

Gabriella sa...

Men fy vad tråkigt att du fått en sådan kommentar! Själv gillar jag din blogg väldigt mycket, det är så kul att kika in här och få inspireras. Så tack!:)
Kram till dig

Kirstin sa...

I enjoy your blog very much. Please continue just like you do and ignore negative comments.

Kirstin sa...

I enjoy your blog very much! Please ignore negative comments and continue to do what you are doing now.

Anonym sa...

Hej Mia
Trist med elaka kommentarer men som sagt av andra kommentarer före mig så mår den människan nog inte så bra. Människor som är lyckliga behöver inte tracka ner på andra.

Jag såg föresten på en bild att du har Kivik soffan från Ikea. Vi ska köpa en sån och vi funderar på ett ljusgrått tyg, tycker det ser ut som samma tyg som du har. I alla fall så undrar jag om du är nöjd med färgen och kvaliten på tyget? Är det fläckkänsligt eller blir det säckigt när man suttit i soffan ett tag?
/Jessica

Eva sa...

Usch och fy för allt näthat som finns där ute. :(
Jag tycker det är bra att du säger vad du tycker och känner. Ingen ska behöva ta emot sådana kommentarer.
Kram på dig.

Lena sa...

It´s cool to be kind!
Jag förstår att det är lätt att ta åt sig.......men jag skulle vilja ge dig all kraft till att inte göra det.
Njut av allt du har.....familj, vänner........ork till att piffa och fixa......din nya vikt.....Det är ju helt fantastiskt!
Blås bort alla elaka kommentarer.....
Tittar in på din blogg varje dag och tycker den är väldigt inspirerande.
Fortsätt precis som du är.
Kram Lena 50+ (en sak jag lärt mig i livet är att njuta av det man har och att vara snäll och ta hand om sin omgivning)

fia sa...

Så fint och sådan värme som du präglar
Bloggen med så finns det bara ett ord
Lycka.
Jag blir ser en fin och rar tjej som
Vågar och kan.
Kram

Anonym sa...

Hej Mia,
Vi är många som läser din blogg och följer dig på insta, en del av oss kommenterar mer en del av oss kommenterar mindre.Jag kommenterar inte så särskilt ofta men det betyder INTE att jag inte gillar det jag läser. Allt flyter liksom på och jag får ta del av sånt som jag tycker om :-) Personligen så tycker jag att du utvecklat din blogg mer sedan du blev viktväktare, lite personligare på ngt vis och det tilltalar mig så vill skicka dig en stor kram!
Nu till den där knepiga människan som skriver elakheter - om det är någon tröst så har de flesta av er bloggerskor fått besök av nån idiot som talar om hur du/ni ska ha det hemma, hur dåliga ni är etc. Men kom igen!!! Är man inte nöjd med den blogg man följer så är det upp till en själv att hitta en blogg som stämmer överens exakt med det man själv gillar - lätt som en plätt eller hur? :-) Jag förstår att det tar på en att bli hacka på och du gör helt rätt ( i min mening) att flasha den här personen i ett inlägg för att sedan fullständigt skita i denna person. Fortsätt att vara den du är och skriv på ditt sätt - vi andra gillar dig!

Anonym sa...

Tycker det är bra att du skriver ett svar på en dålig kommentar, tror det är nyttigt att bemöta det, för det gör ju ont. Man är inte mer än människa. Så härligt att du ändå bemöter med kärlek till personen ifråga.
Tänker mycket på det just nu - hat föder hat. Ge kärlek och kärleken är starkare.

Tack för din inredning/livsinspiration, det är underbart att ha ett fritt val vilka bloggar man vill besöka. Jag väljer din för att jag mår bra av den :-)

Kram från Ulrika

Anonym sa...

Jättebra skrivet! Hejja dig Mia!!

Kram Elisabeth

MITT VITA HUS sa...

Tack alla för era rara ord och tankar<3

M

Anonym sa...

Hej Mua!
Bra skrivit av dig 😀👏🏻, det finns alltid människor som är avundsjuka på andra , både materiellt men framförallt emotionellt. Tänk allt det som du lyckats göra ( som många kanske drömmer om och inte fixar) du jhar en älskvärd familj, du blir älskad, du jobbar o står i, du har fritidsintressen, du är en fin mamma o fru etc, du har en framgångsrik blogg och sen sparar du för att kunna köpa dig saker du önskar ( du har nog ingen toppen hög lön ju) och sedan har du gjort en enastående viktresa som heter DUGA , waow alltså, vad du kan !!
Det är säkert nån överviktig avundsjuk person därute som inte har förmågan att glädjas med andra som är elak mot dig!
Hur som helst så undrar jag hur det var ni gjorde med era golv?
Visst hade ni typ 3 stavs lackad ek golv innan? Vad/ hur behandlade ni dem nu?
Vi funderar på att byta golv, men kanske kunde man göra så som ni gjorde?

Tack för en mkt fin blogg!
Med vänlig hälsning,
Ina i Skåne