måndag 30 november 2015

IGÅR TÄNDE VI FÖRSTA LJUSET









Årets adventsljustake igår med första ljuset tänt (ljustaken är från George Jensen och kallas season). Hann aldrig visa er igår eftersom det var lite annat som hände här hemma igår.





Hej fina bloggvänner!






Här igår slutade dagen inte så himla roligt för vår Alice. Märke lite redan på julmarknaden att hon var hängig och hon sa inte så mycket. På vägen hem i bilen somnade hon och jag tänkte att hon var nog bara så himla trött eftersom det var en riktigt lång dag dagen innan på hästshowen. Sen kom vi hem och hon gick upp och la sig i soffan och somnade. Nu är ju hon 10 år och brukar ju aldrig direkt somna på dagen. Jag började misstänka att hon kanske höll på att bli sjuk eller något. Väl vi middagsbordet sedan så säger hon att hon har såå ont i huvudet och att det känns som maten ska komma upp när hon tuggar. Hon äter inget och jag får i henne lite smärtstillande (hon hatar verkligen att ta piller eller annan medicin, hon vägrar i stort sett eftersom hon har så många inte så bra erfarenheter av att vara sjuk och minns när hon bröt benet och när hon opererade sig:S) Sen kräks hon, vill bara sova, har jätteont i halva huvudet och vi blir riktigt oroliga att det var något som inte var bra. Hon var liksom inte sig själv utan väldigt frånvarande och betedde sig märkligt. Men är man skomakarens barn så är man. Jag tänkte vi avvaktar lite till.


Oops där blev jag avbruten en stund. Vårdcentralen ringde och sa att vi skulle komma in. Så nu har vi hunnit vara där med och diagnosen blev nog Migrän men de har tagit prover och vill kontrollera med barnkliniken lite först om vi behöver göra en röntgen eller så innan de kan ställa diagnos helt. Det är ju lite annorlunda med barn som får migrän tydligen.


N har ju besvär med kraftig migrän likaså farmor, jag har haft några få anfall vad jag tror är migrän (beter sig verkligen så och mina anfall har kommit då jag varit väldigt spänd i nacken). Läkaren sa idag att det kan finnas en viss ärftlighet vilket också var därför jag igår trots min oro ändå kände att det var nog migrän och inget annat läskigt. Men så klart maler ju en liten oro nu, när hon nämnde röntgen på huvudet…


Nu dock blir det lite lugnt i kväll för henne, hon har ju varit hemma från skolan idag eftersom huvudvärken satt i och hon är fortfarande superseg så det bli att vara hemma i morgon med tror jag. Jag själv ska alldeles strax hoppa i stallkläderna + ett himla tjockt lager med kläder över så jag inte förfryser under kvällens hoppträning burr. Denna tid önskade jag så att vi hade ett ridhus att hålla till i;)





KRAM












7 kommentarer:

Anonym sa...

Skickar en stor styrkekram!! Jättefina adventsbilder, en härlig tid nu :-)

Kramar Hanna

Anonym sa...

Oj då! Kanske utlöstes det av att hon var så ledsen för tussen i kombination med trötthet. Hoppas att det ordnar sig! Hur som är hon i bästa hemmavård även om man som ssk oxå är mamma när det är ngt med barnen. Jag brukar bli pikad av den äldste att han fick gå med bruten arm i tre dgr så det där med avvakta är både på gott o ont. Kryakram till Alice! / E

mittdittovitt sa...

Vet du min son är också i utredning om migrän. Det brukar tydligen komma nu, i början av tonåren sa de till mig.
Hoppas ditt lilla hjärta kryar på sig.

Kram Fia

Anonym sa...

Min 10 åring har också migrän. Har haft det i 1 år. Fast hon har vad man kallar bukmigrän. Kommer anfall var fjärde till femte vecka. Hon blir rastlös och får ont imagen som slutar med huvudvärk. Hon har supersvårt för tabletter men vi har Alvedon som smälter på tungan. Han tycker de smakar som pez.
Hoppas ni får ordning på det. Kram Cattis

Gabriella sa...

Vad tråkigt att höra!
Styrka och krya på kramar till er<3

Anonym sa...

Jag lider med Alice . Jag har migrän och har lidit av det sen tidig tonår . Minns när jag hade så ont i huvudet att jag kräktes på väg hem från skolan och vägen hem tog typ 5 min bara.. Mormor,mamma,min bror på 45 och jag har det. Mina töser på 16 och 13 har inte visat på nåt sånt än.
Tack för en trevlig blogg. Jag följer 4 bloggar och din är en av dem .
Fortsatt trevlig December
/Ann-Sophie

MITT VITA HUS sa...

Tack alla för ni delat med er av era erfarenheter. Jo det var nog lördagens spänning som gjorde sitt till. Dock tog det nästan 4 dagar för henne att bli sig själv igen:S Nu väntar vi på remiss till barn!

Kram

M