lördag 3 oktober 2015

VI HJÄRTA EKOÄGG








Vi älskar ekoägg!






Tjingeling vänner!







Hoppas ni mår fint. Ledsen att jag inte hunnit kika in till er på några dagar här men, slutet på veckan bara rasslade till sen var det helt plötsligt helg igen:)


Idag har vi skön ledig lördag. Vi har hunnit äta nybakat bageribröd från Ronaldos, hunnit hänga i stallet och sen har vi faktiskt äntligen bestämt vilken säng vi ska köpa. Men mer om det vid ett senare tillfälle:) På vägen hem från stallet idag passade jag och Alice på att stanna till i äggboden för att köpa med nya färska ägg hem. Tänkte bara att jag skulle tipsa er om detta ställe då jag nog aldrig smakat godare producerade ägg än dessa (om man har egna höns i mindre skala så kan man ju få fantastiskt goda ägg och så skulle jag absolut egentligen vilja ha det, dock har vi själva inte möjlighet till det. Men om någon på jobbet eller så säljer sådana ägg så köper jag gärna). 


Opplunda som är en gård precis vid stallet har frigående ekohönor som sprätter härligt ute på en stor yta. De har möjlighet att gå in och ut som de vill, men oftast på dagen är de ute med fåren i en hage. På gården finns en ägg-bod där man kan plocka sina egna färska ägg från ett kylskåp, skriva upp sig på en lapp och betala i ett litet skrin.






















I morgonbitti ska jag göra äggröra på dom, det är sååå gott när det är så här färska. Krämig äggröra. Opplunda ekoägg finns på fb om man är nyfiken på gården mer. Annars så ligger den ute vid Vikingstad kyrka om man vill svänga förbi och handla:)



Önskar er en härlig lördagskväll vänner!




KRAM










3 kommentarer:

Andrea sa...

Vilket härligt ställe det verkar vara. Där trivs säkert hönorna! http://nouw.com/yogavardag

Nazima sa...

Vilket superb inlägg! Bra att ni väljer närproducerat, det blir inte vara godare ägg utan gynnar det lokalt producerade, heja er!
Vi bor på landet och har 6 värphöns, det är fantastiskt lyxigt att gå ut och plocka ljumma frukostägg på morgonen. Våra höns spatserar fritt på vår tomt så ofta det bara går.
Ha en fortsatt fin helg!
Kram Nazima

Karin sa...

Hej! Vilket härligt inlägg och vilka fina bilder!
Kram Karin