fredag 23 oktober 2015

MUMSIGT FREDAGSFIKA









Världens godaste äppelkaka!





Hej hallå bloggisar!






Vilken härlig höstdag det har varit idag, inte alls så grå och trist som föregående:) Och så är det fredag hipp hipp, bästa dagen!


Idag har jag myst här hemma med Alice som fortfarande är hemma och inte så kry. Dock lite bättre idag än igår, men nu har jag lyckats få det också:S Hade egentligen planer på att åka till stan en sväng idag när jag var ledig men så blev det inte, dessutom har N lämnat in båda bilarna för att de ska få nya däck så jag var liksom strandad här. Roade mig med att baka en kaka istället till fredagsfikat. Alltid lika mysigt att bjuda skatterna på något nybakat, det händer ju inte så ofta här annars och så har jag ju pallat sååå mycket äpplen hos våra goda vänner, så jag måste ju göra något av dom nu:) 













Hittade ett gotteligottgott recept här som jag testade idag och det blev en riktigt saftig och smarrig äppelkaka. Modifierade receptet lite bara (typiskt mig, måste alltid testa göra det på mitt sätt;). Tog hälften muscavadosocker istället för vanligt socker, och äpplena marinerade jag i råsocker istället för vanligt socker. Pärlsockret hoppade jag över också, tyckte det räckte med glasyren. Tog även lite kortare grädd-tid i ugnen för att få den extra saftig, ca 30 minuter istället:)




Nu önskar jag er en toppenfin start på helgen. Min helg kommer bjuda på det vanliga plus lite jobb, ser fram emot att få vara ledig nästa vecka i stället med skatterna som har höstlov då:)




KRAM











1 kommentar:

Anonym sa...

Men hur ljuvligt vackert får man ha det hemma? Ahhh, jag älskar! Jag skulle vilja rama in den nedersta bilden. Det är så vackert och smakfullt.

Förresten, du som gillar fina grejer och märkesprylar precis som jag.
Jag har gått med i en undersökningssite där varje undersökning ger poäng att handla märkesvaror för. Allt från Kay Boyesen till Le Creuset kan man plocka ut för poängen. Det är helt gratis och man kan få ihop till så jäkla mycket fint. Hittade länken här där det finns mer att läsa om det. Rekommenderar starkt! http://tinyurl.com/o622tyu