söndag 4 oktober 2015

BULLFEST HELA DAGEN















Nybakade bullar på kanelbullens dag hurra. Jag tror jag ätit minst 4! redan! Med mjölk smakar de godast också.




Hej hallå finisar!




Kanskelbullens dag idag, jag och då har vi som resten av det svenska folket ägnat oss åt bull-bak såklart. Jag testade lite nytt i mitt recept denna gång, det blev hur bra som helst.

Känns lite som att alla har ett bra kanelbullsrecept men ändå, om ni inte har så delar jag mitt här med er. Riktigt smör, ekomjölk, massa kardemumma, det vill jag ha i mina bullar och efter att testat en del recept har jag kommit fram till idag att man ska inte smälta smöret. Det blir så mycket godare om man inte gör det. Det enda som hade lyft bullarna lite till hade nog varit att göra dom på surdeg istället för jäst men det hade jag ingen idag så jäst fick det bli.







1 pkt Jäst (för söta degar)

5 dl "Röd" eko-mjölk

1 dl Socker

150 g Smör

1 tsk Salt

3 tsk Stött Kardemumma

ca 10-14 dl Vetemjöl Special



Fyllning:


Smör

Socker 

Kanel




Gör så här: 



Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarm och rör ut jästen i bunken med den. Häll i kardemumma som du stött i en mortel och socker och rör ut. Tillsätt nypan med saltet. Klicka i smöret (som du har rumsvamt) i små delar och häll sedan i mjölet lite i taget tills degen är lös men smidig och släpper från kanten i bunken. Inte för mycket mjöl, då blir bullarna trista och torra. Jäs. Länge! Jag brukar sätta degen på morgonen och sedan göra något annat och baka på eftermiddagen. Tycker det blir bäst så. Säkert 3-4 timmars jäsning. Akta bara så degen inte rymmer;) Stor bunke rekommenderas! Mjöla sedan bakbordet tunt. Häll ute degen och dela upp den i två, blir oftast lättare att hantera så. Kavla ut till en stor rektangel och bred på massa smör och pudra sedan över kanske och socker. Vik sedan degen dubbel och skär i ca 2 cm stora längder. Längderna tvinnar du och snurrar sedan och lägger på plåt för ytterligare jäsning. Här brukar jag inte jäsa så länge. Kanske runt 30-40 minuter under en fuktig handduk. Pensla sedan med uppvispat ägg. Grädda i ugnen på ca 225 grader tills gyllene. Ta ut och lägg på galler för att svalna. Man kan ju givetvis välja precis vad man vill ha på sina kanelbullar, pärlsocker, kokos, strössel, inget, jag vad som helst. Här idag önskade skatterna så som Ronaldo's bullar har dvs. socker och kanel. Då penslade jag de varma bullarna med rumsvarmt smör och doppade i kanel och socker som jag blandat. Det blev supersmarrigt kan jag lova:)





KRAM











4 kommentarer:

Andrea sa...

Varma kanelbullar kan man äta hur många som helst😉 Så gott! http://nouw.com/yogavardag

Sara sa...

Bästa tipset: ett ägg eller créme fraiche i degen så blir bullarna så saftiga och goda. :)

The Place To Be sa...

De ser jättegoda ut!

Glada hälsningar Malin

evalevabo sa...

Jösses vad bull sugen jag blev nu.. Mums.
Hur går det med din viktresa? Länge sen jag var inne här.
Mest inne på IG ..nu..känns det som.
Kram
Eva