söndag 27 september 2015

SÖNDAGSMIDDAGSTIPSET










Men såå yummie med klassisk Boeuf Bourguignon till söndagsmiddagen! Den perfekta höstgrytan som  idag serverades här med krämigt potatismos och ett glas rött.





Hej blogvänner!





Hur har ni det denna fina sista söndag i september??


Idag tänkte jag bjuda er på ett trevligt middagstips här igen. Denna klassiska franska köttgryta med massor goda höstliga smaker som vi åt idag till söndagsmiddag här - Boeuf Bourguignon. Älskar den här typen av mat på hösten, lika mycket som jag älskar att grilla på sommaren typ. Det som är så trevligt också är ju att en gryta, med fördel, kan stå och puttra länge på spisen om man vill göra annat som att kratta löv och ta upp äpplen i trädgården så här på höstkanten och ha middagen klar när man kommer in igen:)










6 port




1 kg Högrev

200 g Sidfläsk

1 st Lök

2 st Vitlöksklyftor

10 st Champinjoner

4 st Pärllökar

4 dl rödvin (gärna Bourgogne)

Tomatpuré

Köttbuljong

Vatten

Olivolja

Smör

Salt & Peppar

2 st Lagerblad

Timjan

Persilja



Gör så här:




Skär upp köttet i lagom stora grytbitar och stimla även sidfläsket. Hacka löken. Bryn köttet och löken och lite olja och smör på högvärme i en stekpanna. Bryn gärna i omgångar så att allt kött får fin färg. Glöm inte salta och peppra och jag tycker nyvalen peppar från kvarn är det bästa. Häll över i en gjutjärnsgryta typ en Le Creuset gryta som du satt på lagom värme, ej för hög. Häll över buljongen, ca 6 dl över köttet så det täcker, häll i vinet och en klick tomatpuré. Pressa i vitlöken. Bryn sidfläsket och häll över den i grytan som nu börjat puttra. Nu kryddar du även med timjan (gärna färsk som du hackat, det hade jag dock inte hemma så jag fick ta torkad idag. Men det gick fin fint med:) och lägger i lagerbladen. När grytan puttrat i 1 - 1 1/2 timme på spisen är det dags att fräsa champinjonerna som du nu tvättat/borstat av och skärt upp i fyra klyftor samt pärlöken som du med klyftat upp. Fräs på hög värme i lite olivolja och lägg sedan i grytan, låt stå en liten stund till på spisen innan det är dags att servera och när du sedan serverar så strösslar du lite färsk hackad persilja över. Vi serverade med potatismos idag, det är dock makens specialité och det blev såå gott!




KRAM











6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.

Kan du inte skriva lite mer om hur det var när du startade din viktresa. Något vi nybörjare kan identifiera oss med. Hur var det i början, vad var svårast osv...? Hur höll du motivationen uppe? Höll dina knän osv... ihop när du började träna, har du klarat dig från skador?

Du är en inspirationskälla.
Vill själv komma igång, har ca. 20-30 kg jag vill bli av med. Började med powerwalks b.l.a i aug men mina knän höll inte så nu går jag på rehab :(((

Kram Marie

MITT VITA HUS sa...

Marie: Ja det ska jag försöka skriva lite mer om, bra idé:) Tack snälla och glöm inte kika in igen då, ska försöka lägga in ett sånt inlägg inom kort:)

Kram

M

Anonym sa...

Taaaack!!!
Jag funderar på att börja på viktväktarna, men vet inte om jag kommer känna att det blir för krångligt?! Jag jobbar mycket och är tyvärr allt som oftast väldigt trött på kvällarna. Krävs det inte en hel del planering med vv? Kanske bara är ibörjan innan man kommer in i allt.
Ser fram emot ditt inlägg :-) :-)

Kram

Inredningshjälpen sa...

Men åh så gott det ser ut! Grytor i alla möjliga varianter hör verkligen hösten till!

Kram

Inredningshjälpen/A

Inredningshjälpen sa...

Men åh så gott det ser ut! Grytor i alla möjliga varianter hör verkligen hösten till!

Kram

Inredningshjälpen/A

Anonym sa...

undrar vad det är för snygg svart gryta?