tisdag 1 september 2015

NYTT I NYTTIGA BOKHYLLAN











Två nya böcker till köket fick följa med hem sist jag var på akademibokhandeln. Jag älskar ju att bläddra i kokböcker för att få inspiration. Kristin Kaspersens nya bok Good Food är vacker med och fullproppad med massa nyttigheter, Åse Falkman Fredriksson aka 56kilo & Anna Hallén's bok Lchf 2.0 är full med intressant läsning om vad maten gör med våra kroppar. Jag äter ju inte ren Lchf-kost vill jag påpeka, men jag tycker det finns många recept som jag gillar i den "kosthållningen" eftersom jag vet att jag mår bättre med mindre kolhydrater. 



Under den här tiden jag har varit med i Viktväktarna har jag fått upp ögonen mer och mer för den nyttiga maten. Jag har dock alltid försökt köpa mer ekologiskt och alltid ätit bra med grönsaker och frukt och väldigt lite processerad mat, typ halvfabrikat. Jag har alltid försökt vara mån om att laga mat från grunden, som mamma alltid gjort. Dock kämpar jag med mitt sötsug och att inte äta för mycket och egentligen vart det lite därför jag valde Viktväktarna. Jag hatar ordet diet egentligen. Jag vill leva och äta gott, jag vill inte ha förbud, eller att man bara kan äta vissa saker. Jag avskyr verkligen när någon säger - det där kan du igen äta, du går ju på diet eller du bantar ju! Nu vill jag påpeka igen att så är inte viktväktarna, det är en metod där du får lära dig äta efter just din kropps energibehov och du kan äta av  a l l t, inget är förbjudet. Jag tror egentligen att vi  a l l a  idag äter alldeles för mycket av allt och att det är där man behöver bli bättre på att göra aktiva val med hur mycket man behöver stoppa i sig. Sen är vi ju inte felfria, man kan fuska, eller åka dit ibland. Jag gör det och har gjort x antal gånger på min resa.




KRAM









5 kommentarer:

FJÄDERNEJLIKAN sa...

Good food har jag också investerat i, både intressant läsning men även många trevliga recept, och åses nya har jag sneglat på, men inte köpt ännu, men det kommer nog. Gillar verkligen alla sorters kokböcker, är ju en nörd när det gäller läsning av recept. :-)
ps...vill bara berömma dig om hur duktig du varit, är verkligen imponerad när någon klara att gå ner så mycket. :-)..ds
Kramizz Laila

Anonym sa...


Tränar du mycket? I så fall gör du någon träning som innehåller mer "pointförbränning" (fettförbränning)? DU har varit jätteduktig!

Milla sa...

Många sunda tankar om maten! Inte minst i olika IG flöden o bloggar läser man alla frågor o påbud om vad man får och kan äta. Som att förbud o regler är en bra väg... Jag måste investera i 2.0 boken, aha försöka skippa det här med mejerier mer. Och jobbar på att lära mig lyssna pä kroppen så att de dagar som är mer "ohungriga" kan bli få-kaloridagar av bara farten. Kram !

MITT VITA HUS sa...

Laila: Tuusen tack raring<3

Anonym: Jag försöker hinna träna så mycket jag kan, det blir mest Pw's och joggning och sen ridning då och myyyycket stalljobb. Siktar på att bli av med 3-4 kilo till, sen funderar jag på att börja styrketräna. Tack:)

Milla: Lyssna på kroppen är klokt, jag har haft lite svårt med det. Nu har jag gått från att knappt bry mig, till att emellanåt pressa mig för hårt. Det är inget bra, det brukar bli bakslag då.

Kram

M


Anonym sa...

Hej! Vill bara säga att du är superduktig som gått ner så mycket!! Imponerad!!
Är tyvärr en jojo bantare och har varit det hela mitt liv. Nu väger jag åter 10-15 kilo för mycket men kan inte hitta nån riktig inspiration att ta tag i mitt liv igen...har du nåt tips? Har varit viktväktare, gått på pulverdiet och LCHF men lyckas aldrig hålla mig när jag lyckats gå ner mina kilon! Tycker för mycket om allt gott och är heller inte nåt träningsfreak direkt :)))
Jag blir så trött på mig själv...älskar kläder och mode men när jag är i mina tjocka perioder vill jag bara gömma mig i tunikor och vida klänningar, inte alls jag egentligen, suck!
Ge mig ett stärkande ord och en spark där bak i rätt riktning söta du, kram på dig!