lördag 19 september 2015

GOD MORGON KÄRA HELG













Lyxfrukost idag. Surdegsbröd från Ronaldo's, creme cheese och hemmakokt plommonmarmelad. Dör en smula så gott, min absoluta favorit frukost om jag får välja (till vardags annars äter jag antingen ett ägg, eller lite kvarg med granola och bär, det är liksom standard så det är gott med något annat på helgen;)





God morgon vänner!






Här har vi precis ätit god frukost och nu har vi hoppat i stallkläderna och ska alldeles strax bege oss. Men jag måste ju bara kika in en kortids till er innan känner jag och tipsa vidare om denna uuurgoda marmelad. Jag har hela sommaren samlat bär, kokat marmelads och sylt. Just nu är jag på svampsamlar tagen och förväller kantareller för fullt (jag har inte plockat själv, eftersom jag är urusel på att hitta dom, men jag har så söta kollegor som ofta hänger i skogen och de brukar ta med några liter då och då till mig - lyx:), sen var jag så sugen på att koka mer marmelad men jag kunde inte komma på på vad tills jag såg Victoria på Matplatsen göra plommonmarmelad


Jag älskar plommon, men jag kan ju tyvärr inte äta dom naturella, då det är stenfrukter som jag inte tål:( men tillagade går det alldeles utmärk! Svärisarna har ju hela trädgården full med plommon också som måste tas om hand om, så varför inte marmelad. Nu gör jag lättsockrad variant, och jag vet inte om det egentligen skiljer sig så jättemycket från Victorias?! Men här får ni mitt recept.










2 kg Plommon

1 kg Syltsocker

1 dl Vatten

1 st Vanlijstång

1 st Kanelstång





Gör så här:



Kärna ur och hacka plommonen i mindre bitar och lägg i en kastrull (jag använder mig av en stor pastagryta i teflon när jag kokar marmelad, tycker det är så smidigt då det inte bränner fast om man missar att röra). Häll på syltsockret och vattnet och rör om., Dela och ta ur fröna ur vaniljstången och lägg i plommonen, här lägger jag även i hela vaniljstången för att låta den koka med en stund. Jag tog även med kanelstången efter läst det i Victorias recept (de andra marmeladerna jag kokat i somras har jag bara smaksatt med vanlig eller låtit vara naturella, men kanelen gjorde verkligen ett lyft i smaken:). Låt koka ihop en stund, ca 15 minuter men det varierar. Jag brukar ställa in en tallrik i kylskåpet och efter en stund ta ut och droppa lite av sylten/marmeladen på för att kolla konsistensen.



Lycka till om ni testar göra, det är verkligen sååå enkelt att koka egna sylter och marmelader och sååå mycket godare än köpe varianten! Sen är det väldigt roligt att ge bort en burk med det man gjort själv, eller ta med till fredagsfikat på jobbet:)



Ha en toppenfin lördag nu, så ses vi snart igen.




KRAM











4 kommentarer:

Anonym sa...

Sååå fina bilder på dig längre ner och ert kök är ju jättefräscht, rätt som det är så vill du ha handtag igen, men jag är likadan man ångrar sig ibland ;) Snyggt är det iaf som det är nu tycker jag!

Trevlig helg!

Kramar Hanna

Nilla Q sa...

Åh, det måste jag prova! Har ju lyckan att ha just ett plommonträd i vår trädgård och nåt godare än surdegsbröd med ost och marmelad finns ju inte!

Kram Pernilla

Anonym sa...

1kg socker... Lättsockrad?!

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Ja det är hälften av vad det är i ett normalt recept marmelad med socker! Det vanliga är 1kg frukt/bär, nu är det hälften dvs 2kg bär och 1 kg socker! Enligt recept då lättsockrad! Förstår du?

M