söndag 30 augusti 2015

SÖNDAGSMIDDGASTIPSET









Såå gott - Pasta Rossini dagens söndagsmiddag här! (fatet är från Mateus)





Hej bloggisar!






Först vill jag säga från mitt hjärta TACK. Tack för ni finns och för ni alla (ja eller nästan alla, men vi fokuserar på det som är trevligt och bra i istället för de som tycker annat;) är så stöttande och peppande. Nu är jag på gång igen. Fick så mycket inspiration av era ord så nu bubblar det inom mig igen:) Jag ska försöka ge er massor i höst men jag hoppas, och vad jag kan utläsa av era ord, så är ni många som förstår att jag ibland har helt fullt upp med annat som livet, familjen och jobbet och det är ju det jag försöker ro runt när jag inte är här.



Nu till dagens inlägg här. Det är vår söndagsmiddag som jag tänkte dela med er, eller ja receptet på den iaf;) Denna mumsiga pastarätt heter Pasta Rossini och är egentligen ett recept från en restaurangkedja. Nu är inte det här något exakt recept på just den rätten på deras meny, utan ett vad-jag-tror-det-är-i-typ, och egentligen så är det min vän som bjudit mig på rätten första gången. Men jag gör den på mitt sätt så det är det receptet ni får här;)











Pasta Rossini

(Ca 4 Port)


300-400g Penne Pasta 

400g Oxfilé

3 st Scharlottenlök

2 st klyftor Vitlök

Ekologisk Grädde

Tryffelolja

Konjak

Färsk Timjan

Ekologisk Bladspenat

Parmesan

Salt & Peppar




Gör så här:



Hacka scharlottenlök fint, fräs i smör (en rejäl klick). Bryn oxfilebitarna som du skurit i grytbitar på ca 3 cm. Ta upp och lägg undan en stund. I pannan där du brynt löken och köttet ska du nu göra en sås, så häll å grädde, smaksätt med en skvätt konjak och lite tryffelolja och pressa i vitlök (personligen gillar jag mycket vitlök, men det är ju en smaksak, kan ju uteslutas om man absolut inte gillar). Låt puttra ihop och smaka av med salt och peppar och tillsist tillsätter du halva krukan med den hackade färska timjan. I med köttet och värm på. Obs här gäller det att fortfarande behålla oxfilén så där rosa och mör och god, inte koka den i såsen utan bara värma på. I en kastrull bredvid har du kokat pastan i rejält saltat vatten till al dente. När du hällt av vattnet blandar du pastan med oxfilén och såsen. Du blandar även i en påse med bladspenat. Lägg upp på ett fat och strössla över den hyvlade parmesanosten och lägg gärna på lite ytterligare färsk timjan. Voilà klar att avnjutas, gärna med ett glas gott rödvin:)




Nu blir det filmmys i soffan med hela familjen, önskar er alla en härlig söndagskväll!




KRAM











2 kommentarer:

Ulrika sa...

Mums!!!
Hur många ProPoints räknar du en portion till ;) Tror nämligen denna åker upp på veckans matsedel :)

Anonym sa...

Löken heter schalottenlök :)
Tack för härligt recept!
Sari