fredag 24 juli 2015

GLASS I STORA LASS











Fredagsmyset hos oss idag är glass i stora lass - homemade jordgubbsglass!





Tjingeling bloggisar!





Här fortsätter sommaren och semestern. Tyvärr är ju vädret inte det bästa:S men vi försöker hitta på lite av varje och passar på att bara njuta av att vi är lediga och tillsammans. Idag har vi mest fixat i trädgården och varit och tittat på grus till vår innergård som vi ska försöka få till snart. Tror det kommer bli mysig där bakom planket med dörren med mjukt vackert grus.


Sen gav jag mig på att göra egen glass idag. Har aldrig testat innan, men oj vad lätt det var och oj oj vad smarrigt det blev. Skatterna tokgillade, även han som är precis galen i glass;)









Ca 1 liter


3 st Ekologiska ägg
6 msk Florsocker
2 tsk Vaniljsocker alt. en vaniljstång
3 dl Grädde




Gör så här:



Vispa ägg, florsocker och vanilsocker (väljer du vaniljstång, ta bara ur fröna och ha i smeten) fluffigt. Vispa grädden i en annan skål till lite hårdare än lättvispat. Väd sedan ihop grädden och ägg smeten och försök behålla luften i. Häll sedan ner allt i en glassmaskin (det behöver tinne vara någon dyr stor sak utan du kan köpa en sån liten, billigare variant, det funkar utmärkt. Se bara till att följa instruktionerna på just din glassmaskin:). Jag körde smeten ca 30 min. Sen hällde jag över den i en form och ställde i frysen i ca 1 timme till så den skulle bli lite hårdare.


Smaksättning på glassen kan man ta vad man vill - jag hade hemmagjord lättsockrad jordgubbssylt som jag kokade igår (Det är hur enkelt som helst att göra hemmagjord jordgubbssylt och myyyycket godare än köpt. Gör bara så här. Ta 2 kg färska jordgubbar, tvätta och noppa och skär i bitar. Rör ihop med 1 kg strösocker med pektin och koka sedan ihop till syltkonsistens och häll på rena burkar). Jag swirlade ner jordgubbssylten i formen innan jag ställde in glassen i frysen.




Nu dags att återgå till fredagsmyset här, jag ska försöka öppna lilla laptopen i morgon med och kika in till er igen;)





KRAM












6 kommentarer:

Finaste mattan sa...

Åååh, så fina! Älskar hemmagjord glass, vi har provat citronglass, pepparkaksglass och nu får vi testa denna! : )

anettan sa...

Mmmm så gott med glass och hemgjord är ju ännu godare. Kram Anette

Anonym sa...

Ååå hjälp vad det såg gott ut! Har en fråga till dig Mia, blir alltid så inspirerad av din blogg och vill måla mina golv vita som ni har gjort. Det står kanske någonstans i bloggen men jag hittar det inte, hur gjorde ni med själva grundningen? Slipade ni först eller har du tips på någon "genväg"? Så tacksam för svar!

Ha en fin dag!

Kram Hanna

Inredningshjälpen sa...

Glass är ju så gott, men italiensk gelato som ju är en lättare glass utan grädde gillas bäst av mig.
Här i våra trakter finns den godaste glassen hos da Aldo i Skanör eller hos Dolche Sicilia …äkta italiano :)

Ha en fortsatt fin söndagskväll

Kram Anette

MITT VITA HUS sa...

Hanna: Det finns om du söker på mitt vita hus golv tror jag. Menar du de helvita på övervåningen eller de på undervåningen som är vitaliserade med hårdvaxolja från osmos? Iaf man behöver slipa innan, tyvärr finns ingen genväg;)

Anette: Åh jag älskar Gelato, vi har faktiskt en Gelato affär här i stan. Testade den här om dagen;) Dock är ju glassen Gelato liiite bättre i Italien:)


Kram


M


Anonym sa...

Tusen tack för svaret:) Jag hittade det nu och nu blir det gulnande parkettgolvet vitt äntligen!! Ha en fin dag:)

Kram Hanna