onsdag 15 april 2015

SATAN I GATAN VAD GOTT









Ja ni det här var riiiktigt gott kan jag lova - och nyttigt!:)





Tjingeling igen!






Jag får ju ofta frågor numera som, hur gör du? vad äter du då? vad äter du på helgerna? Alltså, igen, ingen raketforskning vi pratar om, jag följer bara viktväktarnas modell, vilket egentligen innebär kort, ät allt du vill, ät bara mindre än vad du gör av med så har du en viktnedgång. Det är det det handlar om:)


Men jag förstår att ni undrar vad jag äter, det är ju alltid skoj med nya recept och nya vägar att tänka. Iofs kan du ta vilket recept du vill och omvandla det till Viktväktarnas ProPoints, svårare än då är det inte. Men jag är som ni, tycker det är kul att veta vad andra äter, gärna vad som är gott och även nyttigt. Grunden tycker jag dock alltid ska ligga i bra råvaror och lagad mat från grunden, då är det som nyttigast. Gärna lite ekologiskt tänk och gärna från gård till bord (även nu om jag äter kvargen som inte har svensk mjölk och som innehåller sötningsmedel, det kan jag äta, men bara ibland någon enstaka gång, det tror jag inte man dör av!).


Nu köpte jag mig en ny receptbok från ett vv-möte, den som heter Smart Skräpmat med Amir (ni vet han från Mästerkocken:). Han har gjort en bok tillsammans med viktväktarna som säljs på deras möten, men även online. Jag köpte den som inspiration, för ett av mina mål på den här resan är att variera min mat. Det blir ju så lätt att man äter same same hela tiden, eller hur?;)


Första receptet jag nu testade idag från boken få full pott och jag hoppas inte Amir blir arg på mig här nu när jag delar hans recept med er;) För det måste jag göra, för det var så satans i gatan gott!











4 pers 
12 Pp/portion


600 g fläskfilé (gärna svensk och ekologisk)
Ruccola
2 st Paprikor
1 st Lök
2 st Tomater
4 st Tunnbröd
4 msk Rysk Yoghurt

Marinad:

1 st Ekologisk Citron
2 msk Honung
2 msk Olivolja
1 msk Rosmarin
3 st Vitlöksklyftor




Börja med att blötlägga 4-6 grillspett i vatten. Putsa sedan fläskfilén, skär i lagom stora bitar. Gör marinaden (blanda honung, olivolja, pressa ner citronen och vitlöksklyftorna och hacka rosmarinen fint) och lägg i fläskfilé bitarna. Marinera i ca 1 timme i rumstemperatur (om du förbereder längre innan, ställ in i kylskåpet). Skär paprika och lök i stora bitar. Trä på på spetten varvat med fläskfilén. Stek i mycket het panna eller grilla, salta och peppra med färsk peppar från kvarn. Placera det färdig grillande spettet på tunnbrödet där du lagt ruccola och skivat upp tomat på. Klicka ut lite yoghurt på och servera!



Perfekt fredagsmat eller så här en lill-lördag:)





KRAM











6 kommentarer:

Camilla 33 år och 10 barnsmamma sa...

Ser väldigt gott ut :-D

AngelicasVärld sa...

Ser ju super smarrigt ut!! Måste helt klart provas!

Louise Krabbe sa...

Köpte också boken och är bara helnöjd! Pizzasalladen var fantastisk..Bountiebitarna var också smarriga som en sweet till efterrätt. Många goda recept ��

Erika sa...

Det ska jag testa! Ser jättegott ut.

Pelargoner är fina. Jag köpte en mårbacka i veckan så det blev lite vårigt och grönt hemma.

Ha en fin vecka!

Casa Loda sa...

Det ser ju jättegott ut, måste jag testa!

Annika

Amir Kheirmand sa...

Sharing is caring Mia så självklart får du dela mina recept.

Kram

/Amir