onsdag 22 april 2015

PÅ MIN RESA











Det är en utmaning att få vardagen att fungera (det vet ni ju alla som har familjen och barn, jobb och ett hem att sköta!). Det är inget som kommer lätt, sen beror det nog också på hur höga krav man har på sig själv. Jag är en sån som vill göra  a l l t  perfekt, jag har svårt att släppa kontrollen (kanske rättare sagt jag  h a t a r  att släppa kontrollen, därför gör jag det aldrig!). Jag vill att barnen ska ha hemlagad mat iaf 6/7 dagar i veckan hemma, jag vill att de aldrig ska behöva känna att vi inte ställer upp på och skjutsar till deras aktiviter, som engagerade föräldrar. Jag hatar att behöva säga nej till att byta pass på jobbet, jobba över eller liknande.


Jag har en vilja av stål. Jag är envis som tusan, men jag har lätt att falla tillbaka i gamla vanor som kanske inte alltid är dom bästa. Det brukar lätt bli så när det är lite för mycket runt omkring, när jag varit perfekt på så många sätt, då är jag så inte perfekt mot mig själv. I så många år har jag prioriterat allt annat familjen, barnen, hemmet, utbildning, jobb och prioriterat bort mig själv när orken var slut. Då orkade jag inte tänka på min hälsa. Hade inte några klara mål, utan susade mest bort i att det där tar vi sen. Nu är jag där, nu är jag på sen. Barnen börjar bli stora (dock inte mindre krävande, men lite enklare på något sätt!), jag har ett jobb där jag jobbar mindre, men mindre stress. Hemmet står det det står (även om det är kul att fixa och ändra om ibland, det kommer jag aldrig sluta med, men själva bygget är klart och trädgården har börjat växa upp) Det är nu som är sen. Nu vill jag göra det perfekt med mig själv istället. På min resa.


I viktväktarna satsar man på mål. Man skriver sina egna mål på sin resa. Och igen, det kanske inte bara handlar om vikten, utan att må bra, typ sizehappy! Mål är jätteviktigt. Jag har ett tag funderat på nya mål på min resa. Jag har ju nu kommit en bit på resan. Det har gått nästan fyra månader sen den började. Det har försvunnit ett par kilon men framför allt, jag ser en förändring på mig själv, hela mig inifrån och ut.


Jag ser sååå fram emot sommaren (den lite enklare tiden på året;). Jag har till sommaren satt upp några nya mål på min resa och jag tänkte att jag skulle dela dom med er i hopp om att inspirera. So here we go. 


Jag ska testa massa nya recept, äta tokgott och nyttigt (och ibland mindre nyttigt:)
Jag ska hitta nya sätt att motionera, skaffa mig nya utmaningar. Herregud som jag saknat att träna. Nu mera blir jag helt lycklig av att röra på mig, om man jämför med januari då jag trodde jag skulle dö där i motionsspåret;) 
Men framför allt ska jag försöka lära mig leva mer i nuet.




KRAM










11 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra skrivet! Du är verkligen inspirerande! :)

Anonym sa...

Jag håller med föregående talare! Du är såå inspirerande och gjort ett så himla bra jobb! Tummen upp! Kram Mickan

vitthusmedrosaknutar.blogspot.se sa...

Är själv vv och fungerar hur bra som helst men nya mål måste man ha och se fram mot. Lycka till på din resa. Kram Susanne

Anonym sa...

Fint skrivet Mia. skriver igen som så många gånger förr att du inspirerar mig så mycket <3
Både när det gäller kläder, inredning och VV. Efter att jag läst det du har skrivit om det så verkar det som något för mig verkligen. Men kollade upp och det finns inte något bra ställe för mig aatt väga mig. Bor i en liten stad. Känns inte som att vara online medlem är något för mig tyvärr :(

Men än en gång stort tack för all go och härlig inspiration du ger.

Varm kram Fia

Mamma med M sa...

Detta kunde varit mitt inlägg...vilken igenkänningsfaktor!!
Förutom att jag inte kör vv då.

Nilla Q sa...

Härligt! Leva i nuet är nånting jag insett att jag måste öva på, det är ett bra mål:)

Kram Pernilla

Maria sa...

Tack för all inspiration!

FJÄDERNEJLIKAN sa...

Heja dig! Bra skrivet, kan bara instämma, vi behöver nog alla lite mål i livet och vardagen, som får oss att göra bra saker för oss själva så vi mår bra. Kramizz Laila

Tess sa...

Heja dig! Mål är viktiga, och att fira mål är minst lika viktigt! Kram

Mallansvardag sa...

Du får mig att tro på mig själv ❤️
Kram Malin

Anonym sa...

Det låter så svårt allt, när du skriver så!Jag är också mamma, bor i villa, jobbar heltid. Allt det du skriver om att känna ansvar, ta hand om barn o jobb, känner givetvis jag med. Men jag tycker aldrig det har varit svårt att "ta hand om" mig själv. Att äta rätt (och det blir ju automatiskt inte så svårt när man lagar maten själv) och röra på sig är så självklart. Och det tar INTE mycket tid. Det gör det inte. Men eftersom jag alltid levt så, är det svårt att förstå....