onsdag 29 april 2015

KVÄLLENS MIDDAG










Kvällens middag idag blev ett av våra favoritrecept - en nyttig variant på Fish n' Chips. Så gott och fräscht!





Tjingeling finaste!







Här har den här onsdagen fullkomligt spunnit iväg och klockan är visst redan nio och jag har ännu knappt satt mig ner. Började dagen med en Pw med min fina P vid sjön här där vi nästan bor. Sen var det hem, lunch och direkt in i duschen för att sedan åka och handla det sista tills i morgon (vi ska ha lite gäster här nämligen:). Sen var det full fart hem igen och börja med lite förberedelser för att sedan hopp i stallkläderna. Phu. Känns som mitt liv går i trehundra;) Och snart är det Majmånad, det vet vi ju alla hur det brukar vara?! Tusen och en möten, avslutningar och massa fix inför sommaren som ska komma. En månad allt liksom ska gå i box.



Men det tar vi sen. Nu är idag:)




Tänkte tipsa er idag om ett till urgott recept från min fina kokbok Smart Skräpmat av Amir Kheirmand (jag har dock lagt till lite citron till orginalreceptet och tagit bort rödvinsvinägern). Ni som inte har boken, den är en riktig höjdare som jag tycker ni ska införskaffa! Den och min nya Leila bok The Fresh Foodie är mina biblar just nu;)








Mina skatter älskar när man serverar maten så här, lite fint och lite coolt.





4 Pers 
(10 Pp per portion)



4 fasta Potatisar
2 msk Olja
4 bitar Torsk à 150 g
1 ekologiskt Ägg
1/2 dl Vetemjöl
1 huvud Romansallad
1 ekologisk Citron
Salt & peppar

Dressing:

2dl Rysk Yoghurt
1 msk Majonäs 80%
1 klyfta Vitlök
Dill
En pressad citronklyfta 



Dot it like this:



Sätt ugnen på 175 grader. Skala potatisen och skär i klyftor (om man vill kan man lämna skalet vilket jag brukar göra:). Pensla potatisklyftorna med Oljan, sallta och sen nyvals peppar från kvarn på och skjuts in i ugnen. Grilla tills knapriga. utanpå och mjuka inuti. 
Blanda ihop dressingen och pressa i vitlöken (kan säkert uteslutas om man vill, men jag tar ibland en 1/2 klyfta extra för jag ääälskar vitlök). Ställ in såsen i kylen!
Salta och peppra torsken, vänd i ägget som du vispat upp och sedan i vetemjölet. Baka av i ugnen tills 54 grader. 
Servera fisken, potatisklyftorna varvat med salladen och dressingen. Ät och njut av den goda fräsha Fish n' Chipsen.




KRAM











7 kommentarer:

Finaste mattan sa...

Underbart! : )

Nazima sa...

Låter jättegott, får nog testas snart, vi är jätteförjusta i fisk här hemma, men jag har noll inspo vad man kan laga, tack för receptet!
Kramar och trevlig Valborg!

Emelie sa...

Jag förstår att tjejerna gillar serveringen, supersnyggt! :) Får jag fråga var du har köpt bricka, "skål" och pappret?
Tack för fina bilder!

Emma sa...

Alltså (!) det där ser förjäkla gott ut, tänker jag och börjar dreggla efter mat. Klockan kvart över mitt i natten 🙈

Abdigani sa...

"När skuggan ses som endast en skugga, då slutar du följa den. Du vänder dig om och upptäcker solen, som varit där helat tiden - bakom din rygg." - Nisargadata Maharaj. Jag tycker att detta citat passar finfint på ditt finfina inlägg :):) xDx Kappa lol

MITT VITA HUS sa...

Emelie: Silver serveringsskålen finns på Leilas general Store, pappret är en vanlig vit servett;)

Kram

M

Emelie sa...

Tack för svar! Dom hamnar direkt på önskelistan. ;)