söndag 8 mars 2015

MER OM MIN VIKTRESA







Först vill jag bara säga att det är så roligt att ni följer denna resa, må bra resa, en lättare resa, min viktresa. Jag tackar och bugar för alla peppningar och heja rop. Ni gör mig starkare och mer motiverad ska ni veta;)

Jag får ju frågor hela tiden, om hur jag gör! Nu vet ni ju att jag valt att gå med i viktväktarna, det gjorde jag i årsskiftet, skrev in mig på ett all inklusive medlemskap där man har tillgång till allt, appen, recept på nätet och tillgång till möten och vägning (dom återkommer jag till;). Och alltså det här är inget rocketsience vi pratar om, det är ganska enkelt egentligen och jag tror inte jag har något extra bra knep. Men eftersom ni vill veta mer, så ska jag berätta mer (jag har ju redan skrivit ett inlägg i frågan som finns att läsa här) om  m i n  resa (vill ni fråga på mer så gör det i kommentarsfältet här under, så ska jag försöka svara så gott jag kan. Dock svarar jag inte på min vikt eller mitt slutmål, det vill jag än så länge hålla för mig själv!).



Mat:



Om man äter mer än det man gör av med blir det plus på kontot. Ja så långt är vi alla med, eller hur? Hur gör man då för att ligga minus på kontot? Ja det funkar ju då så att man äter mindre och gör av med det man äter. Inte heller något konstigt. Jag får så många frågor från alla, men hur gör du då? Jo jag räknar allt i viktväktarappen på telefonen. Varenda grej jag stoppar i mig, tom. när jag dricker ett glas vatten så skriver jag in det. För här gäller det att vara ärlig mot sig själv. Inte tro att du vet och chansa, nej du ska veta exakt. Många som inte går ner i vikt kanske kör på ett ungefär, det är inget vinnande koncept. Jag väger och mäter  a l l t, det är min grej. Får du inte det där resultatet du önskar så se över hur du gör med den här biten. Är det verkligen 1dl ris på tallriken eller är det mer, vägde kycklingen verkligen 125 g?? Sen äter jag av allt, inget är uteslutet, allt är tillåtet, inte jämt och inte hur mycket som helst. Inga konstigheter. 



I viktväktarna äter man ju efter så kallade ProPoints. Där har man ett tal mellan 26-49, uträknat på kön, ålder, vikt och längd. Jag äter någonstans där mitt i mellan och jag gör ibland av med hela min dags Pp, ibland inte. Man ska äta upp alla dags Pp, det är tanken. Därför jag inte gjort det är för ibland har jag gjort en miss i planeringen under dagen, för att sedan inte orka få i mig allt då på kvällen. Det bästa är en jämn fördelning över hela dagen och det var lite svårt i början för mig, därför blev det så ibland och nu ibland lämnar jag ett eller två bara för att vara på "den säkra sidan". Nu har jag börjat planerar redan dagen innan för att försöka få till det perfekt, det funkar kanon faktiskt!



Man har även en veckobonus som är 49 Pp, det rör jag väldigt sällan, men den finns där. För att man ska kunna ha lite guldkant på vardagen, på helgen eller när man önskar. De gånger jag tagit av de poängen är när det varit något speciellt, när vi ätit ute, när vi har varit hos vänner tex.



Motion:



Här kommer det med en hel del frågor. Hur mycket motionerar jag? 
Jag har alltid varit en aktiv tjej. Gillar att röra på mig på många olika sätt. Det ger mig massa må bra endorfiner och motiverar mig. Jag sover bättre, är en snällare mamma, en snällare fru och en bättre kollega. Alltså bra på alla sätt, inte bara för att man är med i viktväktarna. Nu vill jag först säga också att viktväktarna har  i n g e t  krav på att du ska motionera, du kan gå ner i vikt ändå. Om du följer det som jag skrivit ovan om mat och Pp. Men vill man ha en extra skjuts så är ju motion bra när det kommer till viktminskning:)



Min motion i dagsläge ser ut så här. Jag powerwalkar 5 km varannan dag. I början var det en kortare sträcka, nu när jag börjat få tillbaka lite kondis så är det längre:)  Nu har jag även ökat den motionen med cykling några dagar i vecka, de dagar jag ej går. Då cyklar jag till jobbet, tur och retur ca 5 km.



Allt man rör på sig får man räkna in i appen som aktivitetspoints. De är baserade på din vikt och intensiteten i motionen. Man kan äta upp sin aktivitet Pp, det har jag dock aldrig gjort. Jag har de som ren bonus just nu och jag snittar mellan ca 20-35 Pp i veckan. Tänk på att även städning ger poäng, likaså räfsning av löv:)



Möten & vägning:



En dag i veckan avsätter jag 1 timme för att gå och väga mig, träffa min coach och lyssna på föreläsningen. Man kan göra det här utan att gå på möten, men om man känner att man kanske kommer fuska om man inte har lite press på sig så är ju möten toppen;) Jag tycker det här fungerar så bra, dock kändes det jättekonstigt i början. Nu är ju vi ett litet gäng som gör det här ihop (det är ett tips med, gör det tillsammans med någon, då blir det enklare och roligare;), vi har superkul, hejar på varandra, applåderar för guldstjärnor tillsammans:)



Fråga på om jag missat något nu:)




KRAM












1 kommentar:

Fia sa...

Tack för du delar och berättar. Det ger så mycket inspiration. En sak jag letat och googlat efter som jag inte hittat är vad det kostar med Viktväktarna. Om man är "fullmedlem" som du eller vad det nu heter. Vad kostar det?

Tack för all inspo. Kram