tisdag 25 november 2014

ALLDELES FÖR LÄNGE SEDAN








Här hänger det lite nytt till mig själv, bla. en tidig julklapp (som jag inte vågade chansa på att den skulle finnas kvar eftersom den tydligen säljer som bara den:S) den fina champangefärgade scarfen från By MB (hittad såklart hos bästa Isa Couture). Så fin den är. Sen hänger där en superfin kimonokofta som är tänkt till julfesten som är på gång, den ska jag ha över en svart klänning. Lite mer elegant än en vanlig kofta:)




Men hej mina fina!






Nu har det varit sååå många dagar sen jag kikade in här till er och jag har saknat er så mycket. Hur mår ni, har ni det fint? Här har det varit precis full fart hela tiden, knappt en minut över och idag när jag var äntligen lite ledig så unnade jag mig själv en lång välbehövlig sovmorgon (tror jag sov 11 timmar i ett sträck, så det behövdes nog:S), sen har jag bara fixat lite här hemma idag!







Men nu så är allt skinnade rent här hemma igen och det doftar nystädat och vårt hem är redo för ljusstakarna och stjärnorna. Ska nog sätta upp dom redan på torsdag tror jag när jag är ledig igen och så blir det lite adventsfint och mysigt till helgen:) Dagarna bara springer ju iväg så fort den här tiden på året och jag är också så sugen på att baka lite gott julfika (måste bara planera in det, det är ju lite mer planering kring allt när man liksom har ett "riktigt" jobb att gå till också mellan allt, samt att man ska hinna allt med familjen vad det innebär, än när man tex. har ett eget företag där man kan styra sina tider lite mer och kanske har lite mer tid hemma!)


Hur har ni det? Har ni börjat adventspiffa än? Baka? Tycker alla redan är så igång när man kika på till exempel instagram, ser hyacinter, amaryllis och stjärnor överallt:S Men jag försöker inte bry ig för mycket, jag har ju en plan, jag ska hålla mig till den och inte låta mig påverkas för mycket 8som är så lätt att göra;)




KRAM











15 kommentarer:

Nazima sa...

Love sjalen! Älskar ju min i svartvitt och denna färgställning är fin ochså. Jag har inte börjat adventspynta än, har dock tagit ut allt från vinden för att kolla om man behöver nåt mer, och idag blev det lite inköp från indiska så i veckan kommer nog det Mesta upp.
Ha en fin tisdag! Idag lyser solen över götet!
Kram

Nazima sa...

Love sjalen! Älskar ju min i svartvitt och denna färgställning är fin ochså. Jag har inte börjat adventspynta än, har dock tagit ut allt från vinden för att kolla om man behöver nåt mer, och idag blev det lite inköp från indiska så i veckan kommer nog det Mesta upp.
Ha en fin tisdag! Idag lyser solen över götet!
Kram

Mittdittovitt sa...

Beställde också sjalen i samma färg men min fick åka tillbaka och nu är en svart på väg hit istället. Näe jag blev inte riktigt nöjd med färgen tyckte den hade lite för mycket "rosa/röd" i sig. Tyvärr. Men kommer bli såå nöjd med den svarta istället :)) Såg den i en affär på Arlanda idag och blev ännu mer säker på att jag gjorde rätt val. Skönt när man känner så. Köpte lite annat från Malene Birger idag så kul! Får visa i bloggen sen.
Jag ligger just nu på hotellsängen i Umeå, är på tjänsteresa så hos mig är det varken adventsstädat eller piffat. Men det kommer! Får bli i helgen.
Kram kram

Anonym sa...

Fin sjal. Jag undrar var du har köpt de gråa klinkerplattorna i badrummet.

Lena sa...

Har också beställt den svarta sjalen efter lite tvekan.....men nu känns den helt rätt. Den i beige ser också fin ut och kommer passa dig som är mörk perfekt tror jag.
Provade den gråa Malene Birger sjalen som du också har men tyckte den var alldeles för tjock.Kände mig som en inlindad mumie :=) Den andra modellen är mycket nättare men ändå supervarm så den passade mig bättre.
Kram L

Linzoshouse sa...

Snyggt!

Gabriella sa...

Åh vilka fina fynd, sjalen ser härlig ut! Hos mig har det inte börjats adventspiffa, det får vänta till helgen. Jag är egentligen inte så mycket för pynt men det ska faktiskt bli fint att få göra mysigt så jag längtar:)
Kram

Anonym sa...

Hej! Kan du inte visa var HouseDoctor lampan hamnade?
Maria

Anonym sa...

Så snyggt! Håller inte med dig om att egenföretagare kan styra sin tid. De arbetar nog fler timmar/vecka än en vanlig heltidsanställd och har press på att prestera sin egen lön. Vi vanligt anställda har nog bättre förutsättningar och ramar för att styra vår tid. Kram Lotta

Anonym sa...

Håller inte med Anonym Lotta!

Som egen företagare kan du oftast bestämma själv när du arbetar och hinner tex sköta andra (även privata!) ärenden mitt i veckan på dagtid. Dessutom har du mycket större möjligheter att påverka din egen inkomst!

Anonym sa...

Att vara egen företagare är både frihet och fängelse. Det är få företagare som har en arbetsvecka på 37-40 tim och 5 veckors semester. Jag driver ett företag med tjänster som anlitas på dagtid. Det är inte heller så enkelt att inkomst står i relation till prestation eftersom det du säljer ex. behöver administreras och marknadsföras, också. Tyvärr har vi sämre samhällelig trygghet, så det är mycket vi behöver bära, lära oss, och försaka för att vara hållbara. Men - vi gör (de flesta av oss) det vi brinner för! ☺

Anonym sa...

Jag blir lite provocerad när du skriver att en egenföretagare skulle ha mer tid?! En vän till mig har varit egen i ca 15 år och hon jobbar MYCKET mer än någon som är heltidsanställd. Hon kan inte vara sjuk för då tappar hon pengar och kunder. Visst finns det egenföretagare som kan styra sin tid men långt ifrån alla!
Med vänlig hälsning, Hanna

MITT VITA HUS sa...

Anonym: De kommer från Marrakech design, heter Voltair Viskning!

Maia: Absolut, snart kommer den på bild här:)

Lotta + Anonym: Absolut att de jobbar som har egenhet företag kanske mer än vad en anställd gör, det har jag aldrig sagt ngt om! Jag är ju både anställd och har förtag så jag jobbar ju massor med mitt företag och min anställning. Dock menar jag att man kanske kan välja sina tider lite mer om man bara har ett företag, då kanske man kan förlägga lite arbetet hemma vissa tider och kanske hinna lite annat då när man ändå är hemma. Jag är ju ändå styrd av min arbetsgivare när jag går till jobbet, då måste jag vara där en viss tid te.x 7-16 eller 14-22. Det kanske jag inte välja, jag kan inte heller alltid välja om jag vill vara ledig på fredagen för att istället jobba söndagskvällen som man kanske kan som egen företagare lite mer! Sen måste jag även prestera på mitt "vanliga" jobb lika mycket som en egen måste göra för att få min lön!

Mina bloggkollegor som har sin blogg + olika andra reklam uppdrag + ev. fotot kan ju styra lite mer, välja idag så fotar jag till bloggen kl. 10 när det är ljust sen sätter jag på en sats lussebullar medans jag gör ett blogginlägg klart, de kan jag då fota i morgon. Sen bestämmer jag tid på eftermiddagen med olika uppdragsgivare för möten. Kanske jag även hinner träna på lunchen om jag tar en timmes lunch (vi som anställda i landstinget har 30 minuter, då kan vi ej lämna lokalen tex.) Det anser jag är lite mer frihet..? Har även flera vänner som har butik som tycker de kan planera sin tid lite mer när man inte är styrd av ett "schema", även att de kanske jobbar mer än en anställd, så kan de som sagt planera sin arbetstid lite mer…

Helena: Du behöver inte bli provocerad, känns onödigt! Inlägget var inte till för att provocera! Har aldrig sagt att de skulle ha MER tid (jag som egenföretagare + anställd jobbar mycket hårt och har inte mer tid, men när jag jobbar med företaget kan jag styra den tiden lite mer) jag sa att de kanske kunna STYRA LITE MER över sin tid (välja arbetstider!) och kunna ha lite mer tid hemma (om man har ett jobb där man kan jobba hemifrån då såklart!) än om en arbetsgivare bestämmer din tid helt.


Kram


M



Anonym sa...

Ja! Som egen styr jag själv hur och när jag använder min tid. Om jag vill / kan så kan jag träna mitt på dagen. Likaså ta en utelunch på obestämd tid om jag känner för det. Visst är det en frihet att vara sin egen!

Anonym sa...

Hej! Är det andra bloggare du syftar till som egenföretagare så förstår jag hur du tänker. Jag läste det som egenföretagare i övrigt, vilka trots allt är den stora gruppen. Hälsn Lotta