lördag 9 augusti 2014

KRÄFTPREMIÄR









Så gott med årets första kräftor. Förvisso inte egenfångade i år (eller nja, jag fångade ju dom i frysdisken på Ica Maxi, det räknas väl lite;) men så goda ändå!






Tjingeling raringar!






Just nu har vi fått flytta oss in till tv-soffan då det började droppa ute. Men. Vi har det lika mysigt här. Har tänt massa ljus, bland annat ett doftljus som gör så hela hemmet doftar ljuvligt, och hällt upp ett glas rött. Ljuva sensommar jag älskar dig så. Fast nu märks det så hur fort det blir mörkt ute, eller hur? 


Innan vi gick in hade vi kräftpremiär här på vår härliga uteplats. Jag hade lagat klassisk västerbottenpaj och fixat tillbehören till kräftorna. Jag tokgillar kräftor, tycker det hör årstiden till.








Vår dukning idag i blått och vitt som jag älskar (porslin från Spode). Under kräftservetten ligger det bra sådana tunna handdukar att torka sig på för man blir ganska grisig av att pilla med kräftorna. 






Såklart blev det en nubbe (Skåne Akvavit är en favorit!) till och vi sjöng faktiskt en liten visa med:)






Västerbottenpaj, "Ernst-röra" (så god!) och massa goda kräftor som serverades i en silverskål från Day Home. Vi hade även, sallad, bröd, lite stark god ost och vindruvor till.




Hoppas ni har en härlig lördag mina fina bloggisar! Vi ses i morgon igen!




KRAM










7 kommentarer:

Milla sa...

Härligt fint! Vi hade ett gäng vänner hemma igår på kräftskiva, härlig kväll. Köpte frysta jumbo och kokade ny lag, men de smakade rätt tamt - nästa gång får det bli färska från lokala mälarfiskarn men det är roligt att testa olika sorter. Jag kan äta ett kilo själv och får alltid ont i magen dagen efter ;) det är det knasiga med skaldjuren. Kram

Anna sa...

Så fin dukning, men vad kan man hitta de tunna handdukarna du hade under servetterna?
Själv brukar vi ha någon form av "vattenskål" och doppa fingrarna i när man blir för kladdig men en liten handduk skulle ju inte vara dumt heller.
Vilket märke köpte du på kräftorna och var de goda tyckte du?
Kram Anna

Anonym sa...

Det ser så gott ut, det stämmer att man äter även med ögat. Västerbottenpajen och röran ser så goda ut, du får gärna återkomma med recept.

Kram Lena

Camilla KS sa...

Underbart gott med kräftor och så fint du hade dukat! Jag blev nyfiken på Ernst-röran. Vad innehåller den? //Camilla i Motala

MITT VITA HUS sa...

Anna: Köpte sådana diskhandukar på Ikea, fyra för 19 kr. Blå och vita, superbra:) Kolla på instagram så ser du kartongerna med kräftorna, de var helt ok. Skulle kokt ny lag bara så hade det blivit ännu godare:)

Lena och Camilla: http://www.recept.nu/ernst-kirchsteiger/saser-och-marinader/agg-och-mejeri/vasterbottenskram-med-massor-av-gront/

Kram

M

Anonym sa...

Fin dukning! De blå skålarna - var har du köpt dem?

Mvh
Susanne

Anonym sa...

Fint! Var har du köpt servetterna med kräftor på?
/K