söndag 17 augusti 2014

HEJ SÖNDAG















Hej fina ni!







Jag har förstått att ni är några som är lite nyfikna på vad jag jobbar med eller kanske rättare sagt det nya jag ska börja med!? Jo ni som hängt med länge här vet ju att jag jobbar som sjuksköterska. Någonting jag valde att utbilda mig till ganska sent in i livet. Jag har ju inte berättat så mycket om just mitt jobb här på bloggen, för det har känts så inte passande och lite privat. Men. Bloggen har ju blivit en del av mitt liv, inte allt, men en liten del. Så såklart kan jag då berätta en liten del för er.



Alla brottas vi med saker som inte känns helt bra eller hur? Från början. jag hade ett annat jobb, ett sånt där ungdomsjobb som tickade på där jag blev äldre men de flesta runt mig blev yngre eller gick vidare i företagen. Jag kände att tiden stod still, eller iaf att jag stod still. Sen kom det en liten söt Emma, då vakande jag upp. Jag ville göra något med mitt liv. Jag kunde inte jobba kvar. Gymnasiebetygen var...ja dom ska vi nog inte tala om här. Jag var en fladdrig rastlös själ den tiden, med med alldeles för lite tid för skolbänken. Nog sagt. Det var bara att börja läsa. Jag ville jobba med människor, jag älskar människor. Jag vill hjälpa. När jag var liten ville jag bli polis. Men jag hamnade i vården. Det kändes bra att hjälpa, jag blev varm i själen, jag älskade vården. Den bra biten. 



Efter många år i skolan, med småbarn (jo det kom en Alice där mitt i också, önskad och älskad och nästintill planerad i minsta detalj), med husbygge, hamnade jag tillslut som klar sjuksköterska phu (ja det var en bedrift!). Jag fick ett jobb på den allra bästa avdelningen man kunde tänka sig (skulle för allt i världen inte vilja jobba med någonting annat tänkte jag då). Jag trodde aldrig det skulle vara så spännande och roligt och givande att jobba med cancerpatienter, men det var det. Det är inte bara ledsamt, det ger så mycket mer perspektiv än du kan tänka dig. Jag älskar mina patienter. Men det har varit mycket, i nästan fem år. Mycket jobb, lite vila. För lite vila för att jag nu tillslut skulle må bra. Ja, jag blev helt utbränd, för nästan två år sedan. Gått i terapi. Gått på ren vilja. Jag har brottats med mina känslor, att jag kände att alla bara dog när jag gick där på natten. Sjukvården har för lite tid, vi är för få sjuksköterskor, för många patienter. Det finns för lite tid, för lite pengar. Det är inte alltid så tryggt som man vill att det ska vara. Jag har gråtit. Jag har skrattat. Jag har världens bästa kollegor, som jag kommer sakna så. Men. Nu måste jag ta en paus.



Efter en fantastisk sommar och efter ordentlig vila känner jag att jag börjar bli mig själv igen, jag kan andas. Jag känner mig glad. Jag är inte lika trött och jag har inte hela tiden huvudvärk och på tisdag. Ja på tisdag. Då börjar jag mitt nya jobb. Där jag kan ha vanliga kläder och nagellack och utsläppt hår (herrejisses vad det där lät ytligt, men för mig betyder det så mycket just nu!). Jag kommer nu jobba på sjukvårdsrådgivningen och det känns så spännande och roligt med något helt nytt. Samma profession men något helt annat och lite mindre tid på jobbet, lite mer tid för familjen.



Det blir så bra det här, så bra.




KRAM













24 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart! Ditt inlägg bjuder till fundering och har gett mig flera ord som jag kan använda för att så småningom formulera min egen situation...jag står också still medan andra rör sig och jag känner att det spirar en förändring! Stort lycka till på tisdag! Kram

Anonym sa...

Härligt att du står inför förändring! Det blir nog jättebra men oxå krävande tror jag! All lycka önskar jag dig med ditt nya jobb! Kram 😍 Eva/C-frun

Anonym sa...

Grattis till ditt nya jobb! Jag jobbade också 3 1/2 år som sjuksköterska och fick nog. I höst kan jag också arbeta i mina egna kläder, ha utsläppt hår och bära smycken och nagellack. Jag har dock lagt vården helt bakom mig och skall göra ngnting helt annat.

Maria i Lilla villa vita sa...

Stort grattis till ditt nya jobb! Det kommer bli toppen!

Stor kram Maria

Milla sa...

Fint du skriver. Jag har aldrig jobbat i vården (men det gör många i min familj) men jag ser ju och hör hur kämpigt det är, så synd att många verkligen KAN och VILL, men att det till slut inte går. Man kan ju inte vända ut och in på sig själv... Att göra nya val och kast i livet tror jag är nödvändigt för att må bra, även om det kanske inte blir det bästa just då, så har man en väg som inte tar slut med det. Jag har själv jobbat en vecka på nytt jobb, nu känns det som att när man väl tagit ett steg vidare så kan det gå lättare nästa gång. Stort lycka till nu med det nya!! kram Milla

Hem och Lycka sa...

Kommer bli så bra ska du se, grattis till nya jobbet! Kram Mia

Weronica - Living by W/Days and Weekends sa...

Fint att vara på en plats i livet där man trivs. Varmt lycka till med det nya!

Helena sa...

Så bra skrivet! Jag jobbar själv som sjuksköterska och har varit färdig i 1,5 år. Jag brände ut mig efter bara 9 månader i yrket, gick i terapi och har nu hamnat på en annan avdelning med ett annat tempo. Vårdyrkena är inte anpassade för att ha ett privatliv känns det som. För lite personal och för många patienter (tråkigt nog en ekvation som verkligen inte går ihop!) gör att jag redan nu börjar se mig om efter något annat, för det är inte hållbart hur mycket jag än tycker om mötena med alla olika människor. Lycka till på nya jobbet! Keam

Anonym sa...

Stort lycka till! Jag gjorde också en paus för ngr år sedan. Bytte vårdavdelning till Affär med tapeter och tyger. Underbart! Folk var ju faktiskt glada över att träffa mig! Jag har dock vänt tillbaka men jobbar på mottagning nu och trivs jättebra. Dock saknar jag nagellacket!
Kram// Elisabeth

Martina sa...

Underbart att läsa! Lycka till! :)

Anonym sa...

Stort lycka till på nya jobbet!
Man kan ju undra vart våra skattepengar tar vägen?
Blir så arg när man hör hur det är i vården, fruktansvärt :(
Det är dags att vi tar hand om våra "egna" sjuka och gamla i detta landet. Tyvärr blir det bara sämre och sämre.
Men snart är det val och då vet iaf. jag hur jag ska rösta.
Kram

Anonym sa...

Hej! Ville skriva TACK till dig och andra som jobbat med våra sjuka barn! Ni gör ett värdefullt jobb!!! Vissa perioder av isolering så är ju sköterskorna de enda barnen träffar!!! Lycka till med ditt nya jobb:) h. En mamma från från Finland med ett cancerbarn...

FJÄDERNEJLIKAN sa...

Ett stort lycka till!! :-) Kramizz Laila

Rebecca-piccole cose sa...

Vad kul Mia!! Stort grattis till nya jobbet. Kan riktigt känna glädjen igenom dina ord. Det kommer att bli finemang!
Kram
Rebecca

Sofie sa...

Fint skrivet! Roligt att du bjuder på den sidan lite. Hoppas nya jobbet blir toppen !

Eva B sa...

Vad spännande med nytt jobb. Och roligt! Grattis :D
Hoppas att du kommer trivas.
Kram Eva

Sandra sa...

För att vara ärlig ger ditt inlägg mig lite ångest. Ångest eftersom jag tar min ssk-examen i januari. Ångest över att inte räcka till, både på arbetsplatsen och hemmafronten.

Givetvis har jag redan innan studierna påbörjades varit medveten om hur vårdens arbetsförhållanden ser ut. När någon som du, som har arbetat under flera år, lyfter detta ämne blir det plötsligt ännu mer "verkligt".

Mitt mål är att läsa vidare till distriktsjuksköterska så fort jag bara kan. Förhoppningsvis kommer jag inte känna mig lika otillräcklig på en vårdcentral eller liknande.

Jag hoppas innerligt att framtiden kommer se bättre ut för dig på den nya arbetsplatsen!

Kram, Sandra

Jenka House sa...

Vad roligt att du bjuder på lite privata funderingar tycker jag.Har läst din blogg lite från och till och man blir lite nyfiken på personen bakom. Stort lycka till med nya jobbet!! kul!! /Jennie

Gabriella sa...

Vad fint att få ta del av dina tankar! En av mina närmsta vänner jobbar som sjuksköterska och hon talar också om hur tufft det är. Det är verkligen inte klokt hur mycket alla som jobbar inom vården får slita för lönen. Man blir ju så arg hur orättvist det är! Så glad jag blir att du hittat ett nytt jobb som känns bra i magen, hoppas du kommer att trivas och all lycka till!:)
Kram

Anonym sa...

Följer dig på instagram och tittade in på din blogg. Gud vilken fin och mysig familj du har! Och du verkar vara så omtänksam till skillnad från vissa andra bloggare med bara yta. Du kommer vara en av mina favoritbloggare hädanefterStor kram till dig!

Hemma hos Katta sa...

Stort lycka till på nya jobbet! =) Är såå glad för din skull!

Det är så sant det du skriver. Känner lite samma sak (fast inte inom vården utan inom skolan) men har väl inte riktigt tagit tag i det och kommit på hur jag kan vända för egen del. Det är absolut inte värt att riskera sin egen (och familjens) hälsa för ett jobb så du gjorde helt, helt rätt. Du kommer inte ångra dig!

Sen förstår jag dig till fullo när det gäller den ytliga biten. Visst kan det finnas fördelar med arbetskläder men det där lilla extra kan vara nog så viktigt för att känna att allt ska känns rätt =) Och såhär på hösten när det är mörkt och trist så kan ett nytt lack på naglarna pigga upp mer än man tror...

Kram kram på dig Mia!

Jenny sa...

Grattis till nya jobbet och lycka till :)
Jag har följt dig i några år nu, ända sedan min vän (och din studiekamrat Vickan) tipsade om din blogg.
Hoppas du kommer trivas nu :)
Kram Jenny

Anonym sa...

Har aldrig kommenterat här förut men känner att jag måste göra det nu. Jag är också en av dom som blivit kvar, 8 år, på ett typiskt ungdomsjobb och känner ibland att jag står still medans andra går vidare. Jag berömmer dig ur det perspektivet just ATT du gick vidare och utbildade dig. Även om det har varit tufft att arbeta som sjuksköterska så har du ju haft nytta av din utbildning eftersom den gav dig möjlighet att söka det här nya jobbet som du fått nu. Det visar på att vågar man inte ta klivet ut och chansa ibland så blir man kvar på ruta ett. Och hur kul är det? Jag ska också ta tag i min situation. Pepp till alla här som känner lika! Och TACK för att du berättade.

Bara MammaMilla sa...

Så underbart med ett nytt jobb! Skönt när beslutet väl är taget och man har bestämt sig för att byta. Jag bytte också jobb för två år sedan efter att ha varit anställd på samma företag i måååånga år. Idag ångrar jag mig inte en sekund. Stort lycka till på nya jobbet! Kram Camilla