måndag 23 juni 2014

MIDSOMMAR HELGEN & VAB & FLÄDERSAFT






Tjingeling snäckor!






Hoppas ni haft en fin midsommarhelg. Vi hade mycket trevlig hos våra fina vänner ute på landet med sill, midsommarstång och jordgubbstårta och mer där till. Hur mysigt som helst att fira klassisk midsommar. Sen har jag jobbat lite med denna midsommarhelg, så jag har inte alls hunnit kika in till er, men nu är jag här igen:)


Här hemma startade vi veckan med vab idag. Vår Alice är inne i någon konstig fas där hon håller oss vakna på nätterna (och nu snackar vi inte småbarn direkt, utan en snart nio-åring!) superjobbigt för oss alla men speciellt för Alice med mardrömmar och svårt att sova. I morse när jag sen försökte väcka henne så var hon helt varm stackarn, jag vet inte om det var någon form av utmattningsfeber eller vad för nu har hon piggnat till igen efter lite saft och glass...


Gillar ni fläder? Idag tänkte bjuda er på receptet på världens godaste hemmagjorda flädersaft som jag gjorde förra veckan. Saft är verkligen hur enkelt som helst att göra själv och tusen gånger godare än köpe:)









Recept:


35-40 fläderblommor

2 st ekologiska citroner

2 l vatten

2kg socker

60g citronsyra




Koka upp 2 liter vatten, rör i sockret tills det löser sig, även citronsyran ska lösas i det varma vattnet och lösas upp. Lägg i alla fläderblommor i en rostfri bunke (eller glasskål, använd ej någon i plast bara), tvätta av citronerna ordentligt och skiva dom och lägg dom över blommorna. Häll sedan vattnet över allt och täck skålen. Låt stå svalt i tre dygn och rör om varje dag. Efter tre dygn sila av blommorna och citronerna och häll upp i flaskor. Vill du konservera saften ytterligare går det bra att använda valfri konserveringsmedel såklart:)






KRAM









5 kommentarer:

Fru.kosken sa...

Imorgon ska jag göra saft. Vilket konverserings ämne kan man ha? Har aldrig gjort saft.

Gabriella sa...

Hoppas er Alice kryar på sig!
Underbart med fläder, det smakar verkligen sommar tycker jag:)
Kram

Nazima sa...

Stackarn, har haft det lite så här några nätter med vår snart 8- åring,dock ingen feber än.Hon har haft svårt att somna på kvällarna och at komma till ro. Vi hoppas det blir lugnare nu när hon får sommarlov på riktigt , även fån fritids. Tack fö receptet på flädersaft, bi köpt fläderbuskar som vi planterat så kanske dags att prova koka egen saft.
Kramar!

MITT VITA HUS sa...

Fru: K. Jag brukar använda Atamon i så fall. Men gör så att du fryser i mindre petflaskor och tar fram efter behov, då har du fräsch saft hela året utan konserveringsmedel:)

Gabriella & Nazima: Tack rara för era hälsningar:)


Kram


M





fia sa...

Vilka mysiga burkar , vart har du hittat dom ??? Ska nog testa saft av någe slag i sommar. Tackar för en inspererande blogg.