söndag 2 februari 2014

RECEPT: HEMMAGJORD CHOKLADPUDDING





Det här receptet hittade jag en jobbnatt när jag satt och letade efterrättsrecept, tyvärr kom jag inte ihåg att skriva ner vart jag hittade receptet utan skrev bara ner ingredienserna:S (men om ni vet varifrån någonstans det kommer så hojta gärna till, så länkar jag till ursprungskällan:).


Den här hemmagjorda chokladpuddingen blev sååå mycket godare än pulvervarianten och fick verkligen en lite vuxnare smak (till de små gästerna serverade jag ett maffigt fat marängsviss! Funkar alltid;). Så här kommer receptet för er som är sugna på att prova göra egen:)



4 pers


4 dl Ekologisk mjölk
0,5 dl Maizena
3 msk Socker
2 msk Kakao av god kvalité
1 Äggula
1 tsk Vaniljsocker
50 g mörk 70% choklad av god kvalité
0,5 dl Nutella



Hacka den mörka chokladen fint och rör ihop alla ingredienser i en kastrull under uppvärmning, rör till en slät smet tills det tjocknar (är man nötallergiker kan man alltid utesluta nutellan!). Häll upp i några fina serveringsskålar/glas och servera med lättvispad grädde.



Bon appétit!





KRAM










2 kommentarer:

LOPPISLIV sa...

Låter verkligen jättegott, detta måste testas :-) Tack för att du delar med dig! Kram Paula

Nazima sa...

Lät ju supersmarrigt!!! Måste testa detta till helgen.
Tack för receptet och inspon!
Kramar från ett regnigt och slaskigt västkusten