onsdag 26 februari 2014

DAGENS LUNCH







Dagens lunch idag - Bucatini alle pancetta e pomodorini. Så enkelt och sååå gott!





Tjingeling!






Idag vaknade jag och mådde faktiskt riktigt mycket bättre än vad jag gjort de senaste dagarna, igår var det marginellt men idag, vilken skillnad! Tänk att det ska ta två veckor att repa sig från ett litet virus!

Jag har ju sett typ a l l t på tv nu när jag legat hemma och det har förutom nya serier på netflix blivit en hel del repriser också, mycket matlagning och fast jag inte haft ett uns till smaklökar och knappt varit sugen på något så var det en rätt som jag kände den där måste jag bara laga så fort jag mår lite bättre. Såg så vansinnigt gott ut när Leila Lindholm gjorde detta i ett av sina program:)


Så heere we go, for the love of pasta!



Buccatini alle pancetta e pomodorini
Ca 4 portiner (fast jag skulle säga att det räcker till minst 6!)


1 kg körsbärstomater på kvist

4 klyftor färsk vitlök

2tsk honung

2msk smör

2 msk vitvinsvinäger

4 msk grädde

2 pkt Bacon

1 pkt Buccatini pasta no.9

1 kruka färsk Basilika

2 pkt buffelmozarella

1 bit färsk parmesan

Flingsalt och svartpeppar från kvarn



Stek bacon knaprigt och låt rinna av. Tärna upp tomaterna och skiva vitlöken tunt tunt. Fräs sedan vitlöken i lite smör och olivolja och tillsätt sedan tomaterna. Ringla över honung, och tillsätt vatten så tomaterna kan koka. Salt och peppra och en skvätt vitvinsvinäger. Koka ihop och till sist tillsätt lite grädde. Nästan all vätska bör koka bort ca 10 min. Samtidigt kokar du pastan al dente i ordentligt saltat vatten. När pastan är klar balandar du tomatsåsen och pastan, häller upp på ett stort fat och strö baconet över. Toppa med buffelmozarella som du river över, samt basilika och färsk riven parmesan. Servera genast!

Och ni denna rätt funkar ju faktiskt lika fint en fredagskväll med ett gott Amarone till:)



Buon appetito!





KRAM











7 kommentarer:

Glamour-Psykologen sa...

Ooh det där lät supergott, tack för tipset! :)

Anonym sa...

Hej! Låter gott, synd att pancetta är så svår att få tag på i Sverige, det smakar bättre än bacon i många rätter. Kram

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Håller med, men här får det bli Bacon, funkar det med!

Kram

M


Vitae stilo sa...

Wow! Låter hur gott som helst <3

Duktiga fin M!

Kram på dig...

Fia sa...

Mm vad gått det låter men tyvärr så tål jag inte tomat. Kanske blir gott ändå men det låter ju som att tomaten är huvudingrediensen.

Kram

Att alltid vara den som är den sa...

Det där lät ju fantastiskt gott de! Jag måste prova det ikväll :-D
Kramis

Och du, skönt att du mår bättre. Jag har en sambo här hemma som också åkt på virus och ligger i hög feber sedan några dagar tillbaka.

Ha en fantastisk dag nu.

Gabriella sa...

Åh så gott det ser ut, kul med recept!:)