onsdag 27 november 2013

GLÖGG & SAFFRANSBISCOTTI




Hej fina ni!




Hoppas ni mår bra och inte stressar för mycket nu i adventstider! Man ska ju hinna njuta allt med:) Själv längtar jag efter att gå på julmarknad och i helgen är det visst en fin här i närheten men som tyvärr för min del då krockar med barnkalas:S Hoppas det kommer någon mer!

Tänkte bjuda er på det populära saffransbiscottireceptet idag som jag brukar göra varje jul. Det är såklart är grunden från Leila's recept, fast i år tog jag lite annat i än det vanliga, nämligen vitchoklad och tranbär som blev en väldigt lyckad kombination (man kan ju smaksätta med precis vad man vill, bara fantasin sätter gränser:)!



Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält smöret och blanda i saffran. häll över i en skål och knäck i äggen, rör ihop. De torra ingredienserna blandar du för sig i en skål för sig för att sedan blanda ihop med äggblandningen. Blanda sedan i tranbär (som du blötlagt en tid innan) och vit choklad. Forma degen till 3 längder och lägg dem på en plåt, strö över lite råsocker. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min (beroende lite på vad du har för ugn), ta ut dom och skär upp (ca 1 cm tjocka skivor) samtidigt som du sänker värmen i ugnen till ca 125 grader. Torka sedan biscottisarna i ugnen ca 10min innan du stänger av och låter dom stå inne tills ugnen är helt sval.






Home made är bästa gåbort-present tycker jag, kanske passar fint att ge till exempel till värdinnan på glöggfesten. Pynta bara med fint band och en söt etikett! (glasburken fann jag på Ikea för en billig peng och etiketten är från House Doctor). Även en flaska glögg kan bli fin med ett fint hänge på när man går bort:) Har ni förresten testat den nya Blossa årsglöggen än?





KRAM











9 kommentarer:

Cissi sa...

Härligt att det snart är första advent! Undrar vad det fina typsnittet heter som du använt för att skriva rubriken till receptet?

MITT VITA HUS sa...

Cissi: Typsnittet heter Aquarelle.

Kram

M


Anonym sa...

Nu ska vi njuta!!
Lite kul att årets blossa glögg flaska är röd, för det verkar vara enda röda inslaget hos flera bloggare.
Kul upptäckt tycker jag.
God advent!!!Anne

Isn't she lovely sa...

Har inte testat årets glögg, är den god?!

Brukar göra Ernst's saffransskorpor men i nu får jag nog testa dina ser jag :)

Ha en fin kväll. Kram!

Anonym sa...

Underbara bilder och tack för receptet:)

Helenas enkla vardag sa...

Håller med dig om att Home made är det bästa att ha med när man går bort.
Just i år är lusten att baka på O, men några saffransskorpor ska jag nog få ihop.
Kram Helena

Vitae stilo sa...

Lät farligt goda!

Tack för tipset fina <3

Kram
Helen
www.vitaestilo.se

Ninelin sa...

Önskar att jag hade orken att genomföra bak, speciellt med barnen. Men här blir det till att köpa.
Håller med om att hembak är fantastisk gott och känns som extra lyx att få.

Trevlig helg!

Kram N

Junitjej sa...

Så gott!