måndag 28 oktober 2013

VITVAXAD EKPARKETT




Jag såg att ni var ett helt gäng som ville veta mer om vårt golv när jag la upp några bilder igår på instagram (@mittvitahus). Jag ska försöka göra mitt bästa här nu för att svara på er frågor om hur vi har gjort.

Vi har i hela huset trestavig mattlackad ekparkett, som till en början när vi flyttade in för fem år sedan (ja jisses tiden går fort, vi har faktiskt redan bott här i fem år!) var vackert gråaktig i tonen. Nu så här lite senare i tiden har den blivit väldigt gul-orange-aktig och ful som ek blir och när man som vi nu började flytta på möbler och lyfta på mattor som legat så var saken helt klar, vi måste göra något åt den. En del tycker vi är helt tossiga som redan slipar en så pass ny parkett men för mig finns det inga alternativ (jo kanske lägga helt nytt golv eller måla heltäckande vitt, men det gick inte hem hos någon;), så det var bara att sätta igång.

Så här har vi gått tillväga (nu har vi varit runt på flera målarbutiker i stan och på den butiken vi handlar mest fick vi riktig proffesionell hjälp), det är inte helt enkelt och man behöver nog vara lite händig för att klara av det (nu är ju inte jag direkt den händige i denna familj men som tur är så är ju N det:)!

1. Hyr en bra slipmaskin avsedd för att slipa golv med. Vi hyrde en över helgen och det kostade runt tusenlappen inkl. slippapper. Man får känna sig lite fram på vilken grovlek man behöver använda för att få bort lacken. Vi fick gå över golvet flertalet gånger för att få bort all lack (viktigt att få bort allt!), så räkna med att det tar tid! Kanterna slipas med kantslip som ingick i hyran av den stora maskinen för oss. Plocka bort lister för bästa resultat.


2. Dammsug och torrtorka golvet noggrant efteråt för att få bort allt slipdamm.




3. Här kan man säkert använda sig av olika typer av lack/vax, vi valde det som den målaraffären vi fick bäst hjälp i från hade hemma - Dekorvax (vi har färgen Snö) från Osmo samt en Hårdvaxolja också från Osmo. Efter slipning och rengöring lägger man på vaxet med en speciell dyna, man jobbar in vaxet och torkar bort överflödet med en torr dammfri trasa. Låt torka (för torktider se burk och tänk på att det kan variera beroende på luftfuktighet osv.) innan man sedan lägger på Hårdvaxoljan med en avsedd pensel. Därefter ska det härda innan man börjar använda golvet.




Här ser du vårt nästan färdiga golv. Just nu väntar vi på att dekorvaxet ska torka ordentligt och snart ska hårdvaxoljan läggas på.



Lycka till med ditt golv:)









18 kommentarer:

Jenny sa...

Tack för utförlig beskrivning och sååå snyggt det blev.

Hildur - fixaodona.se sa...

Jag kan verkligen intyga att Osmos hårdvaxolja är ett superbra alternativ när det är dags att behandla golv! Jag har själv använt mig av en pigmenterad hårdvaxolja i tre olika rum och 2,5 år senare är jag fortfarande lika nöjd. Den matta känslan är oslagbar!

Vi valde dock en kall, brun kulör till vårt golv. Bilder finns här om någon vill se:
http://fixaodona.se/?p=5306

eastcoastmom sa...

Verkligen snyggt! Kanske för att vi bor utomlands har jag inte drabbats av den där hypen som råder i Sverige där alla golv ska målas helvita. Nej tack. Gillar inte. Men det här vitvaxade golvet gillar jag jättemycket, det känns mer klassiskt.
Kanske vi satsar på det nu när vi flyttar tillbaka till Connecticut.

Hälsningar från Madrid

Anonym sa...

Vårt Myresjöhus byggde vi 2007, och har samma golv som ni, tyvärr :S Har också varit inne på att vitbetsa golven. Vad är det skillnad på att vaxa o betsa eller lasera? Ert golv ser måhända lite grått ut, men det kanske bara är bilden? Du får gärna visa fler bilder hur det blev! Slipade ni alla golv i huset på en helg, hur många kvadrat har ni?`

/Cattis

MITT VITA HUS sa...

Cattis: Vi slipade bara ett golv, vardagsrumsgolvet, det är ungefär vad man hinner på en helg (det är nog ca 20-25 m2 till ytan). Vet inte så mycket om just skillanden mellan bets och lasering gentemot vax, det här vad vi fick rådet från färgaffären att göra. Golvet drar lite mer åt det grå hållet, ja till viss del men det beror säkert mycket på vad det är för ljus ute och åt vilket håll rummet i fråga ligger åt när det kommer till väderstreck! Jag kommer visa fler bilder när det är klart:)

Kram

M



HjärtatsVitaHem sa...

Såå snyggt golv!! :)

Kram Jenny

LOPPISLIV sa...

Det ser kanonfint ut!! Tack för utförlig beskrivning. Vi har också haft vårt parkett golv i ca 5 år och det var sååå fint i matt lack och lite grå ton när vi la in det, nu har vårt också blivit mörkt/orange...trist!! Har funderat länge på att slipa och vitvaxa det, och kan man slipa själv blir det ju inte så dyrt heller, toppen :-))

Ser framemot fler bilder när ni har fått det klart!

Kram Paula

PIAZZAN sa...

Tack för beskrivning och hoppas det håller sig bra och är tåligt nu :)

/ Pernilla

Mirre Syr sa...

Ja, det är så trist med det gula, så nu gav du inspiration! :)

Zalina sa...

Vi har också matt ekgolv idag och har jätte problem att hålla golvet rent! Allt syns! Fotsteg mm för att golvet är så matt!!! Hade ni också det problemet!? Tips

LIFESTYLE by Sessan sa...

Riktigt riktigt snyggt!!!

En fråga: Kan man använda det där hårdvaxet på en köksbänkplatta också?

Jag skall behandla vår ekbänkplatta för den är ju så klart gahhhh GUL :P Men det visste vi ju när vi byggde köket & valde den just för att behandla den. Tycker ju det skapar fint liv med ådringen så det var liksom inga andra snygga alternativ tyckte vi.

Riktigt riktigt snyggt blev det hos er, nästan så jag ångrar att vi målade vårt vardagsrum & matrum vitt..... Men 64 kvadrat & slipa bort lacken helt kändes bläää.

Tack för kanon diy

Kram

Vitae stilo sa...

Ska bli så kul att se hur det blir! Duktiga ni är <3

Kram fina tjejen!
Helen
www.vitaestilo.se

Finni sa...

Hej!

Vi har hantverkare i huset som gör samma behandling som ni har just nu och jag lånade bilder från dig att visa på min blogg. Länkade givetvis tillbaka till dig. Hoppas att det är okej.

Men visst har ni bara vitvaxat ett lager?

Hälsningar,
Finni

Ida sa...

Hej!
Har behandlingen hållt bra? Vi funderar att göra exakt samma behandling av 95 kvm gulnad lackad ekparkett (men vi låter nog proffs göra jobbet pga höggravid..)

Anonym sa...

Hej,

Liksom Ida här ovan undrar jag Hur golvet ser ut idag. Jag står i valet och kvalet om jag ska låta vitpigmentera alla ekgolv i lägenheten jag flyttar in i i juli. En hantverkare sa att det kommer gulna och nu letar jag desperat efter något som kan motbevisa det! Vore evigt tacksam för din feedback.

Jenny

Jessica sa...

Hej!

Jag undrar samma som ovanstående. Samt hur många lager ni behandlade med dekorvaxen? :)

Vänligen,
Jessica

Caroline sa...

Hej
Fint det blev! Vi har gjort exakt likadant i vårat vardagsrum och med samma pigment snö. Vi hyrde maskin 1 dygn och gjorde 24 kvm på några timmar. Hade senaste maskinen som fixar hörn också. För er som vill ha ett vitt resultat välj färg snö. För er som vill ha mer gul vit välj pigment vit. Finns beskrivning på burkarna men vi skrev ut en beskrivning på woodfloors där vi köpte allt. 1 lager ska man ta om det är golv och man vill se trät igenom.
/ Caroline

Mari sa...

Hej jag är inne på att vaxa mina golv skulle hemskt
Gärna se hur blev resultatet hos dig hälsningar Mari