torsdag 18 juli 2013

TA VARA PÅ EN LITEN BIT AV SOMMAREN







Nu gäller det att ta vara på det allra bästa från sommaren. Ni har redan sett mig göra det med rabarber i form av två fina flaskor kallrörd saft och nu ska jag ta vara på massa solvarma söta jordgubbar som står här avsköljda på en bricka i köket. Tänkte i kväll dela mina tre bästa tips med er hur jag tar vara på dessa godingar, hoppas ni gillar:)


1. Styckfrys (jag brukar lägga upp på en bricka och frysa dom först innan jag packar i påsar, då klibbar de inte ihop). Styckfrysta jordgubbar använder jag sedan i t.ex.. smoothie, i bakverk, drinkar.


2. Gör egen rårörd jordgubbssylt, som du sedan fryser i lagom stora förpackningar, perfekta till alla kommande pannkaksmåltider eller för alldel i smaskiga tårtor. Alltså - skiva ett gäng gubbar efter eget tycke, strö sedan socker över och mosa lite lätt med en gaffel. Ett bra mått tycker jag är 1 dl skivade jordgubbar till 1,5 dl socker, men där kan man givetvis göra blandningen hur söt man tycker är bäst. Vill du göra en sylt utan socker t.ex.. om du äter lågkolhydratkost så har du ett riktigt bra tips här hos min bloggvän Lotta.


3. Saft, helst rårörd den smakar allra bäst. Du kan använda dig av mitt rabarbersaft-recept, det fungerar ypperligt för jordgubbar med:)





KRAM






6 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Det är verkligen helt perfekt att frysa in en del av sommaren så man kan ta upp och njuta under den kallare delen på året.
Jag älskar sockerfri äppelmos på havregrynsgröten under vintern.

Kram Teres

Maria J sa...

Tack för fina tips:)

Tinas lilla vrå sa...

Tack för fin fina tips! Ska jag också göra.

Fortsatt trevlig sommar. :-)

Kram T

anettan sa...

Tack för tips. Dessa underbara söta och goda gubbar. Kram Anette

Lauren sa...

Thanks for the tips

Ninelin - we remember moments sa...

Ja, det är toppen att frysa, och behålla sommaren en stund till. Vi äter mycket bär hos oss. kram