onsdag 3 juli 2013

ATT GÖRA EGEN RABARBERSAFT







Det är verkligen hur enkelt som helst att göra sin egna kallrörda rabarbersaft och det blir verkligen supergott (mycket mycket godare än en kokt variant)!


Här kommer mitt recept (som jag ärvt av mamma:):

ca 3kg Rabarber
2 Ekologiska Citroner
2 l Vatten
30-45g Vinsyra el. Citronsyra
2 kg Socker


Tvätta rabarbern noga och skär i cm stora bitar. Tvätta av citronerna och skär i skivor. Lägg allt i en bunke av stål eller glas. Här slängde jag i en redan använd vaniljstång (brukar alltid spara sådana vaniljstänger som man skrapat ur fröna ur, de är perfekta att lägga i när man vill ha lite vaniljsmak på något) också för lite smaksättning. Häll över vattnet som du kokat upp, samt citron eller vinsyra - en påse som du löst i ett glas vatten och täck sedan bunken. Låt stå 1-2 dygn. Sila sedan av. För varje klar liter saft rör du ner 1 kg socker. Vill du att saften håller länge, så använder du valfri form av konserveringsmedel. Häll upp i glasflaskor och skriv fina etiketter. 


Hoppas ni testar receptet nu vänner, själv ska jag nog ta och testa det med jordgubbar snart innan säsongen är över!



KRAM






17 kommentarer:

LOPPISLIV sa...

Nu kikar jag in här igen :-) och ser ditt rabarbersaft recept. Tusen Tack för det, nu ska jag hem och göra saft i eftermiddag :-)

Kraaaam Paula

Razzy sa...

Mmmmm Jordgubbssaft är ju inte helt fel den ska jag testa :)

Razzy

Septemberflikka sa...

Det ser supersmarrigt ut! Måste kolla om våra rabarber fortfarande är dugliga.

Tack för tipset!

kram

baraetthem sa...

Åh vad gott!! Det här borde jag testa:)

Kram fredrika

Maria i Lilla villa vita sa...

Tack kära du för receptet!

Det ska jag verkligen prova!

Kram Maria

anettan sa...

Jag gjorde rabarbersaft för första gången i år, men min var en kokt variant. Det blev jätte gott det med. Var har du hittat fina etiketter? Kram Anette

Anonym sa...

Blanda rabarber & jordgubbar... Ljuvlig smak!!

Annica sa...

Tack för tipset! Rabarbersaft ska det bli nu när semestern startar!

Anonym sa...

Hej! God saft
Varför har du tagit bort din blogglista?

MVH Mary

MITT VITA HUS sa...

Anette: Ettiketter från panduro snöre från Leilas General Store:)


Anonym: Måste testas:) Tack för tips!


Mary: Ska fixa en sådan där lista som uppdaterar sig efter nya inlägg tänkte jag:)(har bara varit lite ont om tid för att pilla med det men det kommer:)


Kram


M


emelie sa...

Är himla sugen på att göra sagt! Rabarbersaft och flädersaft! Det här var ju ett bra recept. Blir att pinna. :)

Gabriella sa...

Vilken härlig bild, så sugen jag blir på rabarbersaft nu!=) Tack och bock för recept!

Vitae stilo sa...

Duktig du är fina du <3

Kramiz
Helen

Vitae stilo sa...

Duktig du är fina du <3

Kramiz
Helen

Ninelin - we remember moments sa...

Både ser och låter gott :-)

Anonym sa...

Hej! Tycker inte att sockret löser sig i saften, ska man inte koka upp den snabbt så att det löser sig? Med vänlig hälsning, Lena

MITT VITA HUS sa...

Lena: Man får röra och röra, tillslut löser det sig! Jag har aldrig behövt koka upp men det kan man säkert göra:) lycka till!

Kram

M