torsdag 10 januari 2013

SUPERGOTT FRÖKNÄCKE






Nu så här två veckor med lite nyttigare liv och detox från julens alla sötsaker börjar sötsugen faktiskt försvinna känner jag (äter inget bröd, ingen pasta, ris eller potatis!). Men ibland är det gott att få ta något litet att tugga på mellan måltiderna. Häromdagen blev jag påmind av söta Lina och kom på att jag med borde göra mig en sats av det goda (och nyttiga!) fröknäcket. Det här är verkligen en favorit som jag nästan hade glömt bort och så är det superenkelt att göra. Nu finns det säkert en himla massa olika recept där ute men jag tänkte dela med mig av det recept jag har!


FRÖKNÄCKE

Blanda i en bunke:

1/2 dl Solrosfrön
1/2 dl Sesamfrön
3/4 dl krossade Linfrön
1/2 dl Pumpafrön/kärnor
1/2 tsk salt
1 dl Maizena majsstärkelse


Häll sedan 1/2 dl Rapsolja och 1 1/2 dl kokande vatten på fröblandningen och rör om. Häll ut gröten på en plåt med bakplåtspapper. Bred ut tunt och strö över lite flingsalt. Grädda sedan i ca 1 timme i 150 grader. Stäng av ugnen och låt plåten stå kvar i ca 15 min på eftervärmen. Ta ut och låt svalna och bryt sedan i lagom stora bitar!

Supergott med en liten bit ost till (brie är en favorit eller någon stark lagrad herrgård eller grevé) och ni ät inte för mycket (även om det är sjukt beroendeframkallande!) magen brukar nämligen inte tycka om det;)


Vi ses i morgon!



KRAM






6 kommentarer:

Gabriella sa...

Så gott! Tack för tipset=)

Anonym sa...

Så gott det ser ut, inget mer mjöl alltså då? Jag gör ett annat med mjöl så jag tänkte att du glömde skriva det? Men hoppas inte för det här måste ju vara nyttigare o dessutom mkt enkelt att göra. Tack för receptet o en fin blogg. Hoppas lill tjejen mår bättre nu.
Med vänlig hälsning, Marina i Skåne

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh det är så gott med fröknäcke, har ett liknande recept jag brukar göra. Men här i familjen gillar alla det så jag nästan måste gömma några bitar så jag hinner njuta av det goda.

Ha en fin dag/Theres

Mirre Syr sa...

Oh, jag har tänkt så länge att prova sådant knäcke! tack för receptet! :)

Anonym sa...

Mums, det där såg ju gott ut, måste testas snart!
Tack för tipset,

Mvh Carin
alexochcarin.wordpress.com

Anonym sa...

Ser gott ut! Måste prova! Men visst är det flingsalt du menar eller?

Mvh Pernilla