söndag 20 januari 2013

DAGENS LUNCH - KRÄFTSOPPA

 
 
 



Idag blev det god kräftsoppa till lunch. Det var faktiskt riktigt länge sedan jag gjorde den, men nu med den lite nyttigare menyn á la LCHF så passar den ju perfekt in där.

 
Och här kommer receptet för den som redan inte har det:)
 
 
Kräftsoppa
 
 
1 liter Vatten
2 msk Skaldjursfond
2 stora Morötter
400 g Kavli Kräftost
2 dl Cream Fraiche
ett knippe färsk Dill
2 burkar Kräftstjärtar
Salt & Peppar
 
 
Gör så här:
 
 
Skala och riv morötterna på ett rivgärn. De rivna morötterna steker du sedan i någon msk smör. Koka upp 1 lite vatten med skadjursfonden, häll sedan i de stekta morötterna och där efter kräftosten och cream fraichen. Koka upp och rör om lite då och då. Smaka av med salt och peppar och tillsist har du i dillen som du finhackat + kräftstjärtarna (som du hällt av laken i från) Låt kräftstjärtarna bara vara i så de blir varma, absolut inte för länge då blir de nämligen som gummi! Jag reder heller inte av soppan längre, har prövat göra det förr men jag tycker det blir minst lika bra utan.
 
 
Jag serverade min soppa idag med finn crips med brieost på och bubbelvatten - mums!
 
 
Nu ska jag trotsa den bitande kylan (jag som precis tinat upp sedan skridskoåkningen:S) och ge mig ut på en pw! Wish me luck:)
 
 
 
KRAM
 
 
 
 


16 kommentarer:

LIVSGLITTER sa...

Älskar kräftsoppa! La själv upp ett liknande recept förra veckan, lika där, mycket bra lchf käk ;) MUMS!

Bella sa...

Kräftsoppa är ju så gott och din både såg jättegod ut!!

Hoppas du fick en skön PW och att söndagskvällen blir skön!

Kramar Bella

alexochcarin sa...

MUMS!
Har nyss ätit middag men de där lät supergott.
Får kanske bli middag någon dag till veckan. Tack för tipset!

/A

Fröken K och livet på landet sa...

Åh...låter ju super gott! Den måste jag testa...tack för tipset!


Kram Karin

Anonym sa...

Hej! Låter supergott! Hur många är receptet till, tänkt som förrätt? Tack!

Torparlycka sa...

Men gud vad gott det lät!
Tack för tipset!!
Kram
A

Anna sa...

Tack för tipset!
Låter jättegott.

Kramar Anna - Mitt hus på landet

Nazima sa...

Gud så gott det lät, den soppan!
Har öfr mig att jag ätit en liknande fast med kräftstjärtar och fisk i ochså jättegott!

Kram på dig

alexochcarin sa...

Det där receptet ska jag absolut testa! Det är ju lätt hänt att man kör i samma "matspår" om och om igen...
Mvh Carin

Jennys matblogg sa...


Kräftsoppa är ju så gott :-)

Anonym sa...

Oj det ser verkligen gott ut!!! Dags för nya vanor, har kört vv men börjar tröttna nu...

Ha det gott i vintervädret!

Kramar Hanne

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Detta recept är nog för fyra portioner, fungar nog till 6-8 om det ska vara till en förrätt!

KRAM

M


Anonym sa...

Det receptet verkar vara ett Linköpingsrecept (fått av min mamma som bor där!). Den är jättegod, men morötter har ju dessvärre mycket kolhydrater, men vad gör det!

Anonym sa...

Oj vad det låer mums:)! Å soppa e ju så gott! Tror du iställer för kräftstjärta att man kan göra den med räkor:)? Mvh jecka

Anonym sa...

Receptet finns på bloggen 56 kilo !

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Okej! Jag läser inte den bloggen och detta recept har jag fått av en kollega för länge sedan, jag vet inte vart hon fått det ifrån faktiskt!

KRAM

M