lördag 15 december 2012

SUPERGODA SAFFRANSKNUTAR

 
 
 
 
 
Nu är det fikadags:)
 
 
Förra helgen gjorde vi en stor sats med saffransdeg, hälften fick tjejerna att baka med och det blev mest fina gyllengula lussekatter. Av min halva gjorde jag saffransknutar (kanske inte de mest vackra, men ack så goda:). Fyllningen i knutarna är mandelmassa och mörkchoklad, mmmhm visst låter det gott?:) Jag är nämligen mycket mer förtjust i saffransdeg med mycket fyllning än torra katter med bara russin i:)
 
 
Jag gjorde degen efter detta recept:
 
100g smör

1g saffran
 
5dl mjölk

50g jäst
 
250g kesella

2.25dl strösocker

1msk kardemumma (obs! nystött, smakar bäst då:)

0.5tsk salt
 
ca 1.5l vetemjöl
 
1-2 ägg till pensling
 
fyllning:
 
smör
 
riven mandelmassa
 
mörk 70% choklad
 
 
Smält smör i en kastrull tillsammans med saffran. Häll i mjölken och värm tills fingervarmt. Smula ner jäst i en bunke och rör ut den i lite av mjölkblandningen. Tillsätt resten av mjölkblandningen kesella, socker, kardemumma, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank, smidig. Saffransdegen ska nu jäsa under bakduk i ca 45 minuter. Baka ut och gör valfria bullar av degen. Jag delade min i fyra delar, två av de halvorna kavlade jag ut och bredde + rev på fyllningen, sen skar jag upp i remsor som jag sedan formade till knutar. Jäs de klara bullarna i ytterligare 45 minuter, sedan grädda tills gyllene på 225 grader. Jag pudrade även lite florsocker över vid servering!
 
 
Godaste saffransknutarna jag någonsin gjort tror jag bestämt det blev:)
 
 
 
KRAM
 
 
 
 
 
 


10 kommentarer:

Casa of Mia sa...

Åh så gott det ser ut, tack för recept kram

Nazima sa...

Ser görgoa ut!!!! Jag brukar göra en liknande variant , men mörk choklad vad för mig nått nytt, måste provas då jag älskar mörk choklad!!! Kram och tack för en mysig och inspirerande blogg ! anna-nazima.blogspot.com

~ Ina ~ INASHOUSE sa...


De ser verkligen goda ut! :)

Önskar dig en fin advent!★

Kraam
Ina

anettan sa...

Mums. Kram Anette

Gabriella sa...

Mums så gott!=)

Junitjej sa...

De ser goda ut! Tack för receptet!

Victorias Provkök sa...

Ser fint ut det där:)
Trevlig helg
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Lantligt i Smultronbacken sa...

Här hemma bakas det aldrig lusseketter, torra och tråkiga bullar tycker jag med. Nä, när det finns saftiga saffransbullar med fyllning så ska det vara dem. Här är det mandelmassa och ibland lite vaniljkräm i också. Men de brukar ta slut fort också:)

Kram Teres

Mariette sa...

Lät mycket gott! Tack för receptet!

Kram Mariette

Carina sa...

OJ så goda de ser ut Måste testa