söndag 25 november 2012

TÄVLING: VINN EN ELECTROLUX ULTRA POWER

 
 
 
 
Alice testar vår nya deep blue Electolux UltraPower i köket.
 
 
 
 
 
Hej på er alla!
 
 
 
 
 
Denna sköna söndag kan du tävla om en Electolux UltraPower (värde 3350:-) här på Mitt vita hus. Det enda du behöver göra är att lämna en kommentrar med ditt bästa städtips så är du med och alla kan givetvis vara med:)
 
 
Tävlingen pågår tom. söndagen 2 december kl. 22.00
 
(eventuell vinstskatt betalas av vinnaren)
 
 
 
 
 
Med enkla knapptryck får du tre hastigheter på din UltraPower,
 
 
och den har till och med belysning så du kan se smulorna i mörkret;) Här kan du läsa en himla massa mer teknisk data.
 
 
 
Missa nu inte detta:)
 
 
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 
Detta inlägg är i samarbete med Electrolux
 


150 kommentarer:

Linda Bågnert sa...

Mitt bästa städtips är att göra en lista över det som behöver göras. Det ger en klar överblick över vad man har att göra och samtidigt är det en belöning i sig att kunna bocka av det man har gjort och se att listan faktiskt minskar!

Stina Karlsson Blomqvist sa...

En sån där snygging skulle göra städningen mycket lättare här hemma! :)
Mitt städtips är att göra det till en rolig syssla, sätt på musik och ha kul! Det är ju inte så tråkigt när man väl kommit igång och det är ju helt underbart när det är klart! :)

Kram Stina

Anonym sa...

Vanlig "såpa" passar till mycket i hemmet och miljövänligt!!!

Har man såpa hemma så behöver man inte ha 4-5 olika flaskor med oftast miljöfarliga medel!

Mvh Camilla...

Saeraa sa...

mitt bästa städtips är börja tidigt, damma av allt och sedan dammsuga.
:)

Saeraa sa...

Mitt bästa städtips? hum, börja tidigt, damma av precis överallt och sedan damsuga, får du med allt damm!

Stina Karlsson Blomqvist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lotta sa...

Mitt njutbara städ tips, är att ta ett rum i taget och städa det noggrant.Då kan man i lugn o ro med kanske bra musik , passa på att fixa o trixa så rummet blir rent fint o harmoniskt.Håller tummar och tår att jag denna lilla hjälpreda får. <3

Stämningsfullt sa...

Jag vill gärna vara med!
Mitt bästa städtips är att alla i familjen hjälps åt! På så sätt går det mycket fortare och alla tar ansvar för att hemmet ser ok ut.
Kram Vanja.

Anonym sa...

Det bästa tipset är om man hjälps åt då går det dubbelt så snabbt & då är städningen snart klar:)

Anna Truelsen sa...

Hej Mia!
Vilken kanontävling!
Mitt bästa städtips är att alltid ha framme dammsugaren!
Om jag vann denna lilla pärla, så hade min städning blivit ännu enklare, då den här sötnosen tar mindre plats!

Håller tummar och tår/Anna!

Anonym sa...

Åhhh, vilken fin maskin:-)

Vi har haft en rosa liknande förut men den gick sönder:-) Så skönt och ha en smidig att bara ta fram i stället för stor dammsugare.

Mitt bästa städtips får bli att köpa hem en laddning maison belle och bara sniffa loss samtidigt som du skrubbar och fejar. Ett plus också, Darin på stereon:-)

Tack för en superblogg// Cissi

ulrika sa...

Åh, vilken perfekt tävling för "oss" som har en dammsugare som sjunger på sista versen. Jag som just hittat din blogg blir ju lite extra lyrisk en gång som denna :) En dammsugare måste faktiskt vara det absolut tråkigaste att lägga pengarna på, speciellt nu när pengarna inte är lika många i antal.

Mitt bästa städtips är i alla fall att engagera hela familjen så att man sedan kan spendera resten av dagen med något roligt som en utflyft. Så har vi alltid haft det sedan jag var liten även om jag nu som mammaledig sköter hela ruljansen själv då vår lilla skrutt är den absolut skötsammaste bebisen jag stött på :D

Ha en bra dag!

Lisette sa...

Sätta på lite härlig musik under tiden.Då går det mycket lättare ;)
Lisette Carlsson

Hem & Drömmar sa...

Hejsan!
Att ha en sådan Snygging framme och kunna dammsuga av i hallen och vår svarta trapp lite snabbt dagligen vore ju en dröm och ett tips i sig så jag vill gärna vara med.
Ett annat städtips är att köpa en något gott typ ostbricka, korka upp vinet och sätt på musiken, hjälps åt att städa med några skålpauser sen när städningen är klar myser man med ostbrickan och ett vackert hem :).
Kram Ing-Britt

Jenny sa...

För att göra städningen roligare flyttar jag runt lite prylar, byter lampor mellan rummen och sådant. Samtidigt som man får rent ser man också en förändring. Jag köper också hem färska blommor, passar bra i ett rent och fräscht hem tycker jag.
/Jenny

Anonym sa...

Hej,
mitt bästa städtips är att städa litet i taget!
Att dela upp städningen i mindre portioner gör att det kan bli kul att städa och inte tröttsamt- som det ofta kan bli när man städar storstäd eller veckostäd. Att sätta en äggklocka och städa 15 minuter - så mycket Du hinner eller hela familjen i varsitt rum hinner- gör att man speedar på och att det känns som att när timern ringer , då är det klart och man gar varit flitig!
Hälsar Mia i Uppsala

Fia sa...

Inte skulle jag gråta om jag vann en sådan maskin.
Varannan vecka är vi 5 personer i detta hushåll. 3 barn i åldrar; 3 månader, 4 år och 7 år. Jag är en städtokig tjej som gillar ordning och reda. Plockar från morgon till kväll. Sitter jag på toa skurar jag handfatet samtidigt. Duschar jag skurar jag golvet samtidigt. Byter jag blöja plockar jag in i tvättmaskinen samtidigt.
I detta radhus har vi en sketa liten övervång med sovrummen. Jag orkar inte för min dåliga ryggs skull släpa en stor dammsugare upp och ned varje dag. Så denna gudagåva till dammsugare skulle få hjälpa mig där uppe.
Så kort och gott är mitt bästa städtips att köra multitasking samt att de sakerna man har är de man använder. Ha inte mer i skåpen än man faktiskt använder.

Nu sätter jag mig och håller tummarna HÅRT!!!!

Kram Fia vittobrett.blogg.se

Pindus sa...

bra förvaring så slipper man se saker o ha saker ligga o drälla.
Utöver det är en sån mikrofibrer vante kanon att damma med.

Pindus sa...

bra förvaring så slipper man se saker o ha saker ligga o drälla.
Utöver det är en sån mikrofibrer vante kanon att damma med.

Anonym sa...

Mitt tips är att försöka ha rena fönster då ser det rent ut även inne dammsuga måste man ju ofta. Sedan belöna sig med färska blommor på bordet då är det lättare att städa.
Kramar Eva-Lena på Solbacken

pernillas ateljé sa...

Vilket härlig dammsugare, en sådan vill man ju inte gömma i städskåpet !
Mina bästa städtips:
1. Dammtorkning, bara med såpvatten på en trasa. Dottern tycker att det är såå roligt att få spraya och hjälpa till ! (Pust, då var det tråkiga över …)
2. Dammsugning, här är hallen mest kritisk ! Här är det lätt att ta fram dammsugaren och ta bort det mesta varje dag. Tar inte lång tid om man hjälps åt :)
3. Torka golv, bara såpvatten på en parkettmopp. Använd inte en vanlig mopp, det är lätt att det kan bli repor i golvet. Det är dessutom mycket enklare att använda den breda och platta trasan man fäster på behållaren. Super !
4. Handfatet, ta en gammal tandborste och skrubba runt kranen, runt toalettspolningsknappen. Använd galltvål, flytande. Helt organiskt !
5. Strykning - stryk inte ! Häng upp allt och blir det skrynkligt, häng upp det i duschen och ånga det !

Nu känner jag att jag verkligen vill ha den där ursnygga dammsugaren :)

Anonym sa...

Hej. Bjud hem någon då är det roligare att städa så att det är fin när de kommer lite blommor och ljus på bordet. Kram Eva-Lena påSolbacken

Sandra - Villa Sju sa...

Mitt bästa tips är: på med hög musik & dansa loss samtidigt som du städar :-) roligare kan det inte bli! Kram :-)

Linda Skoglund sa...

Mitt bästa städtips är att torka spishällen med fönsterputs! Blir hur fint som helst och inga ränder som det annars alltid blir!

Anonym sa...

Hej Mia!

Mitt bästa städtips är att städa en gång i veckan, varje torsdag - så att helgen är städfri och ren. Och såklart med favoritmusiken i högtalarna. :)

Kram Anna-Karin Ahlin

Magda sa...

Vilken snygg städkompis! Mitt bästa tips är att sätta på härlig musik och alltid ha en belöning väntades som man får avnjuta när man är klar. En bit princessbakelse tillsammans med en krämig latte smakar såå mycket godare i ett skinande rent hem som man själv åstadkommit! Kram från Magda i Göteborg

Anonym sa...

Oj, vilken snygging, ja då menar jag ju förstås både Alice och den svarta hjälpredan ;) Mitt bästa städtips är tända ljus, bra musik, ett glas rött och så klart STÄDGODIS, ett måste. Då går städningen som en dans :) Tack för en super bra blogg. Kram Pia Johansson

Emma sa...

Oj, oj vilken snygging till städhjälp! :)

Mitt tips för att göra städningen enklare är att skriva ett städschema och dela upp städningen på flera dagar. Det jag tycker är jobbigast är just att komma igång med städningen och det känns plötsligt mindre tungt att ta tag i när det bara är ett rum som ska dammsugas eller sopor som ska slängas. Sedan brukar det gå av bara farten när jag väl fått arslet ur och bland checkar jag av hela veckans städning redan på måndagen.

Sedan blir ju det mesta i livet lite roligare med bra musik i bakgrunden, så även skura toaletter och plocka kattskit. :)

/Emma

Jeanette Johansson sa...

Vi veckostädar alltid varje torsdag men mitt bästa snabbstädtips är våtservetter..!!!
Skulle det dyka upp gäster lite snabbt funkar det superbra till handfat, toa, bänkar, kök osv..:)
P.s.. De funkar väldigt bra till insidan av bilen både på instrumentbrädan och skinklädsen också..:)
Ha en bra dag..!
Kram Jeanette

Jeanette Johansson sa...

Hej..
Vi städar tillsammans huset varje torsdag, men mitt bästa snabbstädtips om någon skulle dyka upp..!
Våtservetter..!
Perfekt till handfat, toa, kök bord osv..:)
Funkar dessutom mycket bra till insidan av bilen också..!
Ha en fortsatt skön söndag..!
Kram Jeanette

Min resa genom Europa sa...

Mitt bästa städtips är att se det som träning. Genom att dammsuga och torka så bränner man mycket. Byt ut det mot ett pass på gymmet ;). Går fortare, doftar bättre och känslan av att sätta sig i soffan i ett renstädat hem är totalt avslappnande.
Maria

Anonym sa...

Mitt bästa städtips är att hålla ordning hela tiden så blir det aldrig stökigt. Det ska vara snyggt när man går och lägger sig. När det ska dammsugas och vaskas ska musiken strömma i hög nivå.
Med vänlig hälsning, Sara Jonsson

Carina sa...

Jag är med :)
Mitt bästa städtips förutom vanlig hederlig Grönsåpa som är bäst & luktar RENT...är på med hög musik, gärna riktigt rockigt så går iallafall min städning som en dans :)
Kram Carina/Hjo
kattarsel@live.se

Anonym sa...

Mitt bästa städtips är, om du har husdjur: Är det mkt hund eller katthår i soffan t ex sätt på dej en lätt fuktad diskhandske och stryk med diskhandsken över ytan. Allt hår samlas till en hårboll som du sedan lätt dammsuger eller plockar bort. (Fuktar du din hand blir resultatet nästan lika bra.)
Mariann Stensiö

Sofia R sa...

Mitt bästa städtips är att städa lite och ofta. Då är det lätt, går fort och det är alltid någorlunda städat och fint.

Anonym sa...

Hejsan!
På nåt sätt så lyckas jag hamna på din blogg gång efter gång när jag egentligen söker på andra saker, vi måste ha samma stil ;-)

Har funderat så länge på att införskaffa en sån dammsugare, men vi har hittils prioriterat annorlunda. Livet som föräldralediga ger ju inte utrymme för så mkt lyxlir lixom ;-)

Mitt allra bästa städtips är att låta mannen göra jobbet... vilket är det sätt det sker på oftast här hemma. Men som näst bästa då; är att köpa "PREFECT snabbrengöring". Vi använder den till allt, den är miljömärkt och uppfyller naturskyddsföreningens krav för bra miljöval. Dessutom finns den på refill 100ml som man spär med vatten och blir 500ml färdigblandad. Skönt att slippa bära hem och förvara större förpackningar. Dessutom blir det färre transporterna ut till butik.

Kram Jeanette

Nazima sa...

Vilken tjusig och smart dammsugare, me like!!! För att göra städningen effektivare och roligare så brukar jag alltid plocka iordning varje kväll efter att barnen lagt sig och på så sätt går veckostädningen i ett naffs!!! Bara plocka fram dammsugaren, putsdukar, skurhink, kavla upp ärmarna och sätta igång. En bukett färska blommor är den perfekta belöningen! Kramar Nazima

Anonym sa...

Hej! Mitt bästa städtips som småbarnsförälder är att vi har alltid ICA Basics våtservetter hemma och om man har lite bråttom om man vet att man snart får besök så har dessa servetter varit god hjälp många gånger till att dammtorka med eller torka av ett kladdigt bord eller om man har fått en fläck på soffan eller kläder så är dessa våtservetter fantastiska den tar alla fläckar! Man har ju inte alltid tid att städa ordentligt innan någon kommer ��Tips från Viccan på Tjörn!

Carolin A sa...

Jag blir alltid arg när jag dammsuger. Sladden räcker inte långt och dammsugaren går inte dit jag vill, den välter och jag stampar med foten i golvet, gahhh :). Jag skulle verkligen behöva en sådan smidig dammsugare. Men mitt bästa städtips är att inhandla rengöringsmedel som luktar fräscht, ladda Iphonen med riktig bra musik och skicka ut familjen ett tag så städar jag mest effektivast.

Kram Carolin A

Miss Tess sa...

Bästa städtipset är nog att skruva på lite bra musik och sen bara göra't. Man kan alltid glädjas åt hur fint och fräscht det blir efteråt.

Hade en liknande sådanhär dammsugare för några år sedan. Nu flyttar jag snart in i nya lägenheten och vad skulle passa bättre än lite "bidrag" och en smidig varje dag-dammsugare när man har en liten hemma:)

Kram

Anonym sa...

Jag har inte alltid sett fram emot att städa direkt, men med tre barn som älskar att riva runt så är det ju ett återkommande behov av just detta. Sedan drygt ett år tillbaka städar jag dock gärna, detta efter att ljudoken gjort sitt intåg i mitt liv. I med pluggarna fram med tork trasan. Har idag lyckats få städningen att bli till avkoppling och glädje istället för något plågsamt trist.


Tack för en fin blogg/ Eva i Umeå

mimmie sa...

Rolig tävling :)

Mitt bästa städtips är att småplocka hela tiden, plocka undan torka av och lära kidsen att plocka upp deras leksaker/prylar och ta med in på sina rum när dem inte används det blir en del tjat men det är effektivt då behöver man inte avsätta en hel helg för att allt är kaos :)

Det här har jag egentligen lärt mig av min sambo som körde detta när vi flyttade ihop, jag själv var en riktig slarver och körde ett städrejs som tog flera dagar sen istället men jag har lärt mig med tiden!

Kram och ha en skön söndag!

Helen sa...

Mitt bästa städtips är att ta ett rum itaget, allt man hittar i rummet som inte hör dit lägger man i en korg eller liknande. Man springer inte runt så mycket då, utan är mer effektiv!

Anna sa...

Kul tävling!
Mitt tips är:
Fönsterputs går att ha till det mesta, tex få kakel, handfat, kranar och toalettporslin att bli spegelblankt.

Ha en skön söndag.
Anna - Mitt hus på landet

Anette sa...

Här kommer mina 3 bästa städtips när du vill att det ska bli rent snabbt om man tex ska få gäster om en kvart!

1. För badrummet: Ha en nagelborste i badrumsskåpet som man lätt kan ta fram och ta tvål på och skura handfat och spegel - vi har på detta sätt alltid en ren spegel och handlfat

2. Sätt en nylonstrumpa på moppen och dra den fram och tillbaka över golvet och i trappan så har man snabbstädat då allt löst fastnar på strumpan, bara ta av och slänga.

3. Blöjservetter - superbra! Kan användas till bord, golv, badrum, fönsterbrädor. Blir rent snabbt och doftar gott!

Anna P sa...

Mitt bästa städtips: på med städförklädet med plats för trasa och annat smått och gott du behöver tex olika dammsugarmunnstycken. Musik på högsta volym och sen är du redo att fara fram med dammvippan (fjäder...inget annat fungerar tro mig), efter det dammsugning och höj nu musiken en aning. Och musiken måste naturligtvis vara sjunga-med-vänlig. När allt är klart tar du en tur till torget och köper fina blommor, kaffe i soffan och bara njut. Inget slår den känslan. Rutstäd...inget för mig.

Anonym sa...

Å precis vad jag behöver , med en son som vägrar att bli matad ;)
Mitt bästa städtips dammtorka med mjukmedel luktar så frächt och lite tvättmedel i dammsuga påsen för att slippa den tråkiga lukten !
Hälsningar Caroline S

Anna G sa...

Mina bästa städtips är
1. Inför regelbundna rutiner för underhålls-städningen, gör man lite grann regelbundet så blir inte städningen ett så stort projekt.
2. Gör det enkelt att underhållsstäda. En snygg dammsugare som alltid står lättillgänglig gör det lättare att regelbundet ta några städtag.
3. Gör städningen som en naturlig rutin för hela familjen, även barnen. På så sätt blir ni fler som hjälps åt, och arbetet går fortare.

Lizette Magnusson sa...

Mitt bästa städtips är att se till att vara på rätt humör för att städa. Sätt på din favoritmusik och grabba tag i städpryttlarna så går allt som en dans.

Tack för en bra blogg!

Anonym sa...

Hej !
Oj vilka bra städtips man får när man läser allas kommentarer :-) Håller med dom flesta, städa på torsdagen är ju bra..då är det riktigt fräscht till helgen och dessutom använda härliga produkter från Maison Belle! Fika och bra musik på, ja alla idéer är toppen det enda som saknas är ju isåfall den där fina dammsugaren, en riktigt fin liten pärla! :-)
Kram Susan

Fröken K och livet på landet sa...

Mitt bästa städtips är att se till att få huset för sig själv och bra musik i lurarna!

Om man inte hinner städa ordentligt innan gästerna kommer så kan lite färska snittblommor och levande ljus rädda situationen!

Ha en bra kväll och tack för en fin blogg!

Kram Karin

Lina G sa...

Å det skulle vara guld med denna hjälpreda hemma hos mig! Mitt bästa städtips är att sätta på Queens låt Don't stop me now på högsta volym och sedan rocka loss tillsammans med dammsugaren :).

Erika (norsbronx@hotmail.com) sa...

Mitt bästa tips är att göra en städlista, Det är så himla härligt att stryka saker på listan en efter en och man får motivation under tiden när man kan ta pennan och stryka över t.ex. "damma elementen". Check!

Johan Berlitz sa...

Jag tipsar om att inte städa precis allt samma dag, det känns så tungt att sätta igång då. Plocka undan och förbered en dag, dammsug en dag och ta sedan badrummet.

Ett annat tips, när du ändå tvättar händerna i handfatet så ta lite tvål i handen och dra runt och skölj av så håller sig handfatet fint längre.

Mvh
Johan

Johan Berlitz sa...

Jag tipsar om att inte städa precis allt samma dag, det känns så tungt att sätta igång då. Plocka undan och förbered en dag, dammsug en dag och ta sedan badrummet.

Ett annat tips, när du ändå tvättar händerna i handfatet så ta lite tvål i handen och dra runt och skölj av så håller sig handfatet fint längre.

Mvh
Johan

Anonym sa...

Mitt bästa tipps är de små sakerna som görs emellan städningarna. Tex. sätta över plastfilm ovanför köksskåpen så blir det lättare att städa. Man slänger bara plastfilmen (som är full med fett), torkar lätt av och på med ny plastfilm.
På samma sätt är det viktigt att dammsuga upp stenar i hallen så de inte dras in i huset och förstör tex parketten.
Så om jag vann en sån super maskin skulle den stå i hallen. Och användas varje dag.
//Citymamma (Pernilla)

Anonym sa...

Mitt bästa tipps är de små sakerna som görs emellan städningarna. Tex. sätta över plastfilm ovanför köksskåpen så blir det lättare att städa. Man slänger bara plastfilmen (som är full med fett), torkar lätt av och på med ny plastfilm.
På samma sätt är det viktigt att dammsuga upp stenar i hallen så de inte dras in i huset och förstör tex parketten.
Så om jag vann en sån super maskin skulle den stå i hallen. Och användas varje dag.
//Citymamma (Pernilla)

Sara sa...

Mitt tips är att städa lite här och där varje dag så blir huset aldrig för smutsigt! Och det hjälper ifall man har en liten hemma som älskar att hjälpa till, min lilla flicka springer runt med trasa och mopp. Städar och städar! :) tycker d är bra att jag har lyckats förmedla att städning är roligt.

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

mitt bästa städ tips är att ha en man som är ledig varannan fredag och stilla honom till storstädning.. så härligt att komma hem då;-kram Gabriella

Anonym sa...

Bästa sättet att få undanplockat snabbt hemma är att sätta på spotify högt och att involvera barnen i städningen. Vi brukar "tävla" mot låtarna och får två låtar per rum. När vi plockat färdigt måste alla hoppa upp i sängen/soffan/stolen, om alla har fötterna i luften när andra låten slutar har vi vunnit. Låter kanske fånigt men barnen gillar det och det går väldigt fort när man hjälps åt!

Tak för en bra blogg!

//Johanna

monikanen sa...

Spisen & plattor: Strö bakpulver runt plattorna. Häll

på ättika så att det börjar bubbla och fräsa. Torka av

och rengör med såpa och vatten.

Stekpanna: Häll salt i pannan så att botten täcks.

Sätt den på spisen med max värme. Saltet kommer

att dra ur allt fastbränt fett ur pannan. Skölj ur med

vatten. Häll i matolja i stekpannan. Sätt spisen på låg

värme. Häll ut oljan och torka ur pannan med papper.

vitahusetochelvis sa...

En sån skulle förgylla/ våran vardag massor! så jag är med och tävlar! mitt bästa städtips är att städa och ordna lite varje dag, då blir det aldrig riktigt kaos. På grund av att vi har hund och en liten prinsessa som kryper dammsuger jag varje dag. Tack för din fina inspirerande blogg!

/S

Maria S sa...

Jag har 4 st barn mellan 6 månader och 13 år och jag grämer mig varje dag över varför jag inte kom på detta tipset lite tidigare. Livet (städningen) hade blivit betydligt mycket lättare under alla dessa mamma år. Jag kom av en tillfällighet nyligen på att de torra tvättlapparna man köper i vilken mataffär som helst är hur bra som helst !!

Ja förutom till att tvätta bebis rumpor med då ;-)

Putsa speglar! Dammtorka med! Tvätta handfatet med för att sen polera det otroligt blankt med en torr lapp. De är helt enkelt oslagbara .. Och numera har jag alltid ett par i fickan här hemma. Man vet aldrig när de behövs..

:-)

Sandra sa...

Jag storstädar en gång i veckan här hemma. För att göra det hela lite roligare (för städning är ju inte så extremt kul som de flesta vet ;) ) brukar jag sätta upp olika delmål och när jag har uppfyllt dem får jag en lite belöning. Delmålen och belöningen kan vara att när jag har städat klart köket belönar jag mig själv med kaffe. Den stora belöningen efter varje städning brukar vara att gå till blomsteraffären och köpa snittblommor, då blir det genast lite roligare att städa. :)

Ett annat rengöringstips är att använda Klorin på sprayflaska, luktar badhus i hela hemmet en stund men tar bort ALLT. (Används i badrum och kök) En ny värld öppnades när jag köpte den.

Ha det bra! /Sandra

Teres sa...

Vill självklart vara med i utlottningen:)

Mitt bästa städtips är att engagera hela familjen. Allt är roligare att göra tillsammans och man ser snabbt förändring. Dessutom skulle det ju underlätta om man var ägare till en fungerande dammsugare;)

Postadress Torslanda sa...

Vilken fin vinst!!! Vår , liknande, har fått sönder så jag vill gärna vara med i utlottningen!

Mitt bästa städtips är att använda fönsterputs, gärna Maison Belle, eller ngt annat som luktar riktigt gott. Köksbänkar, köksbord, speglar, handfat, soffbord och mycket annat blir så fina så fina!

Ha en fin söndag!

Malin Hbg sa...

Gokväll!
Mitt bästa städtips är att städa lite hela tiden. Då blir det aldrig ett stort projekt som känns jobbigt att ta tag i och som gärna skjuts upp.

Det underlättar om dammsugaren är så snygg att den kan stå framme jämt för en "sväng" om!

Malin i Hbg

Anonym sa...

Mitt bästa städtips gäller mikrovågsugnen! Lagar man som jag mycket matlådor eftersom jag jobbar över 100% just nu ser ju mikron ut därefter.. Men ett smidigt och miljövänligt sätt att få bort det mest intorkade lortet är att ställa in en skål med vatten på full effekt i ca tio minuter. Sedan är det bara att torka av med fuktig trasa!
Kram, Jeanette (jeanette_swardh@hotmail.com)

Bromans Bravader sa...

Mitt bästa städtips är att ALLTID ta med sig saker som "ligger på fel plats" vart man än går i huset. På så sätt håller man alltid rätt snyggt omkring sig och stora "högar" bildas inte. Det ser fint och trevligt ut.

Kram Jannike

Hanna Heurling sa...

Hej! Mitt bästa städtips är att lyssna pa riktigt bra musik pa hög volym och att flytta upp allt som lag eller stod pa golvet sa att det är fritt fram :)

/Hanna

Alex Rae sa...

Mitt basta stad tips ar att inte lata det bli for stokigt utan fixa sma grejor nar du har fem minuter istallet, da behover man inte lagga en hel dag pa helgen pa att stada! Mvh Alexandra

Anonym sa...

Mitt städtips är att sätta på bra musik och skura med grumme citronsåpa så doftar även huset underbart! Med vänlig hälsning, Maria K

Eva sa...

Vilken härlig tävling!
Mitt bästa tips är HÖG MUSIK SOM GÖR DIG GLAD, då blir det genast roligare och lättare att städa. Och förbered så mkt som möjligt innan du börjar städa, tex plocka undan allt som ligger på golvet och skräpar. Då går det lite snabbare.
Ha det gott, mvh
evamarie.ljungberg@spray.se

Livet på landet sa...

Mitt städtips är att plocka undan & försöka ha det ordning & reda dagligen, storstäda en dag i veckan! Jag har valt torsdagar för att sen kunna njuta hela helgen:-)

Kram Helena

Vit stjärna sa...

Hejhej!

Mitt allra bästa städtips är absolut att göra som vanligt, dvs låta sambon fixa dammsugning och våttorkning av golv eftersom han älskar det, då har man ju kommit en lång bit påväg. ;)

Men annars är nog höstens aha-upplevelse att tvätta fönster med vatten med lite yes och lite ättika i = skinande rent <3! :)

Kram Anna

Anonym sa...

städhjälp varannan vecka är guld!!
är ersättningen för dina reklaminlägg att du få den varan? även när du skriver "den Fick jag". Hmmm...
Sofie

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh en sådan skulle gärna få flytta hem till mig, med 4 barn så blir det lite väl många dammråttor som springer omkring och leker i vårat hus. Förstår inte har önskat mig en så enkel hjälp reda i form av dammsugaren varje jul men måste inte ha önskat mig nog mycket av tomten...
Håller alla tomte luvor att den får flytta hem till mig.
Kram Theres

Anonym sa...

Vilken fin liten hjälpreda du har =)

Mitt absolut bästa städtips är linoljesåpa. Miljövänligt, väldoftande och framförallt otroligt!
Jag använder det till att tvätta bilen, det slår alla avfettningsmedel. Det är också en fenomenal fläckborttagare, klarar till och med intorkad målarfärg. Till vardags använder jag det som allrengöring och ibland som tvättmedel till lakan när jag vill att de ska dofta lite extra gott.
Nu hoppas jag på UltraPowern, smulor klarar inte såpan.

Tack för en fin positiv blogg!

Karolina R M

jessica brennan sa...

omg, what a fab piece of machinery!!

my best tip is to cut some fresh home grown herbs from my garden ( lavender, thyme, rosemary) and put some in the hooverbag for an amazing smell in the house... aromatherapy session and some excercise at the same time:)) if u don't have herbs... try this next tip for shiny stainless steel surfaces....OLIVEOIL! everyone has some of that, works a treat. all natural and the effect is better then any bottled chemical stuff... try it on your oven, cookerhood, kettle ect <3 happy cleaning! Jess x

Anonym sa...

Hej,
eftersom min 12 år gamla dammsugare gick sönder i fredags, såhär lagom inför julen, så känns det som om jag måste göra ett försök till att vinna!! Mitt bästa städtips gäller just dammsugaren; sätt små vita skydstassar runt om på munstycket. Det skyddar dina möbler och lister när du stöter i med dammsugaren. Faktiskt jättebra, om man inte vill ha små svarta märken här och där!!
Kram Linda

VILLA RUT sa...

För att snabbt och enkelt få bort sot från kakelugns-glaset tar jag tidningspapper och lite vatten och gnuggar. Vips efter en stund lossnar även det mest inbrända, miljövänligt och gratis :-).

VILLA RUT sa...

För att få bort sot från glaset på kakelugnen tar jag tidningspapper och lite vatten. Gnugga på och vips efter en stund lossnar även det mest inbrända. Enkelt, miljövänligt och gratis :).

Sara sa...

Mitt bästa städtips är att byta damsugarpåse och häll ut lite exempelvis viatvättmedel på golvet och damsug in de när påsen är ny så luktar de fräscht varje gång man damsuger och de blir genast mycke lättare att ta tag i städningen. Doftljus med god doft och musik med massa härlig power gör ju självklart att städningen blir enklare tycker jag:)

Anonym sa...

Hej,
mitt tips är att man städar lite varje dag,det gör jag. Man behöver inte lägga så mycket tid,när man alltid har ordning. Torkar av ytor o dammsugar i stort sett varje dag o då menar jag inte hela bostaden. Utan hall o kök där dett lätt blir grusigt o smuligt,då drar man inte runt med smutsen.Sen tar jag en garderob/lådor lite då o då,så känner inte att jag lägger mycket tid på städ,trots det har jag alltid ordning.Detta är mitt städtips!! Jag skulle bli väldigt glad för en vinst.Ha det bra!!

Anonym sa...

glömde att identifiera mig i mitt inlägg,skrev om att jag städar lite varje dag,Carola i L.boda

Anonym sa...

Jag sparar sockar med hål i, dessa använder jag sedan när jag städar och då kan jag ta en strumpa på handen, torka av vasken med den och sedan slängs den. Fantastiskt bra till vask, golvlister etc.

Känns bra att de trasiga strumporna får användas lite till innan de kastas.

Tack för en fin blogg! Allt gott, Maria i Laholm

Villa Humlebo sa...

Mitt bästa städtips:
Jag köper lite goda praliner och något lyxigt tea, att njuta av när jag är klar!
Jag städar ordentligt en gång i veckan. Var sak på sin plats, då samlas det inte högar med smått och gott.

En skönhet som UltraPowern, hade varit perfekt!! Den är smidig att ta det värsta med (hundhår), och man slipper dra fram den stora dammsugaren.

Mvh Fru M

Lina sa...

Det tråkigaste jag vet är att städa! Jag brukar delegera ut uppgifter till familjen, så jag slipper göra allt själv! Sen gör jag alltid på samma vis, då går det på rutin och det känns inte lika jobbig! :D

Anonym sa...

Bra musik o städprodukter som är anpassade och fungerar här tycker jag att man faktiskt ska lyxa lite och köpa bra grejor för det har man igen eftersom man städar relativt ofta.

Kram Elinor
el.ny@hotmail.com

Anonym sa...

Delegera, delegera, delegera.....och använd rengöringsmedel som luktar gott!!! Sen kan man gå runt själv och sköta piffet! Carro i Göteborg

Moa B sa...

Å det här är en tävling jag verkligen skulle behöva vinna! Vår dammsugare är så pass högljudd så den väcker hela grannskapet o då jag snart får en liten plutt här hemma känns det som att den kommer hålla grannarna tillräckligt vakna som det är ;)

Mitt bästa städtips skulle nog vara gällande fönsterputsning, ta en hink med ljummet vatten och några droppar dickmedel, fukta fönstrena och sen istället för skrapa använd ihopknycklat tidningspapper så slipper man fula vattenmärken :)

Håller tummarna!

Moa :)

Anna H sa...

Ja, en sådan skulle man gärna vilja vinna...

Mitt bästa tips är att se till att barnen varje kväll innan tandborstning och läggning städar undan det värsta på sina rum samt plockar undan de leksaker som ligger utspridda runt om i huset. Det brukar bara ta några minuter samtidigt som de blir delaktiga i städningen och lär sig att ta ansvar för sitt stök. Dessutom så går övrig städning så mycket snabbare och enklare om man som förälder slipper att först plocka undan och sortera utspridda kritor, legobitar, gosedjur m.m.

Kram Anna H

Anonym sa...

På med favoritmusiken på hög volym och kör på. Man får inte glömma belöningen när man är klar. Det är viktigt. En god fika, ett glas vin, en biokväll är bara sitta ner och njuta av ett nystädat hem.

Äggklockan är annars ett bra städredskap. Ställ in tiden på hur länge du ska hålla på och kör hårt under den tiden. När klockan ringer är du klar eller väljer att fortsätta om det känns ok.
Gun-Britt Karlsson

Anonym sa...

-Vi har två små vovvar så jag försöker städa lite varje dag men torsdagar är städdag då vi hjälps åt.Efter man städat så tänder jag doftljus och vi belönas med kaffe och en chokladbit,den stunden då allt luktar gott är underbar.Tips;
Vi har skinnsoffa,blanda tvål olivolja och vatten,lika delar till en massa.Smörj in soffan i detta och tvätta sen bort med blöt trasa-jättefin!Ha en bra vecka MVH/Maria Nylén=)PS pepparkakor i ugnen är ett bra doft välkommnande♥

Anonym sa...

städa upp det värsta direkt så att de tinte till slut känns som ett uppnåligt berg som ska bestigas. Har man en såndär braig dammsugare skulle det gå ännu lättare. Tack Lisa C.

Ulrica sa...

Att städa känns väl inte alltid som en fröjd,
men med Electolux UltraPower så blir man ändå alltid nöjd.
Snabbt, tyst och effektivt den suger,
hemmet nu för kungabesök duger.

Hälsningar Ulrica som har två små barn och hund hemma, så smuts finns det alltid :)

Felicia sa...

Här i huset är städning inte allas grej,
men trots det måste man ju göra tid för fej.
Här följer mina bästa trix,
när det är dags för veckofix:

- Härlig musik som gör alla glada
- En lista med uppgifter som stryks så snart de är klara. Varje (godkänd) uppgift ger en stjärna, då städar alla mer än gärna! Den med mest stjärnor vid städningens slut vinner ett pris, funkar alltid med mut.
- Goda dofter på rengöringen gör susen, luktar det gott blir städningen enklare till tusen.

KRAM

Anonym sa...

Mitt bästa städtips får nog bli " en-att göra-lista".

Städningen går mycket snabbare om man har koll på vad som behövs göras och att beta av en punkt i taget.

//Petra

FruBea sa...


Mitt bäst städtips är att skaffa en underbar man som är väldigt pedantisk! Har knappt städat senaste 10 åren (gör dock mycket annat i vår familj:-)) och vill därför vara med och tävla om en sådan här skönhet för att förgylla hans dag!!

Elena sa...

ÅH vad kul med en tävling!
Mitt bästa städtips är absolut att plocka undan direkt, svårt I know men det är såå mycket enklare att bara dra av ett varv med dammsugaren är det inte är miljoner grejjer framme. + att man håller humöret uppe när det inte ser så rörigt ut! :)

Tack för en fin blogg!

/ Elena

Yrsa sa...

Åhh en sådan dammsugare har jag trånat efter och att få den som julklapp vore ju en dröm:-)
Mitt städtips är att istället för att använda en massa rengöringsspray så kan man använda bakpulver. Funkar suveränt att tex pudra lite bakpulver i en blöt köksvask, låt bubbla en liten stund och skrubba sen lätt med en svamp och vasken blir skinande ren och ser ny ut. Funkar även i badrumsvasken, badkar, dusch etc:-) Ett gammalt husmorstips som faktiskt funkar så testa!!

Mia Persson sa...

Städtips:
Tvätta dina fönster med en lätt fuktad microfiber-trasa. Lätt som en plätt! Inget medel, skrapa eller dropp... Miljövänligt och fönstrena blir skinande!

Sofie sa...

Bra musik, snygga städgrejer och belöning efteråt, typ ett glas vin och ett nytt magasin!

Anonym sa...

Mitt tips är att plocka undan ca 15min/dag så går städningen som en dans när det är dax.Var sak på sin plats är ettbra motto!
Annchristin
kasamark@hotmail.com

Anna sa...

MUSIK såklart!!! Bra musik, eller den musiken man föredrar, då går det mycket lättare och är ROLIGARE framförallt :)

Att plocka undan lite innan är ju också praktiskt, upp med stolarna på bordet så du kommer åt ordentligt!

Miljövänlig såpa är ett MÅSTE eller annat snällt rengöringsmedel.

OCH sist men inte minst, om man hjälps åt hela familjen är det över på ett litet kick!


Nu håller jag tummarna :)


Kram


Lotta sa...

Mitt bästa tips är ändå favoritmusiken på HÖGSTA volym och sen är det bara att dansa loss med moppen ;) men med en bebis som precis är i tid att lära sig äta själv så tror jag att denna dammsugaren hade varit vår räddning i vardagen ;)
Kram

Kerstin sa...

Hej!
Mitt bästa städtips är Gysinge Linoljesåpa!
Fungerar till precis allt, både städning och även
till t. ex. fettfläckar på kläder. Det luktar gott och
är vänligt för städande händer och mot naturen.
Bra va?
/Kerstin

MALIN sa...

Mitt absoluta bästa städtips är att försöka städa en dag i veckan på en bestämd dag.
Ja, jag vet. Städning en dag i veckan liksom, hur kul är det...?!
Men det hinner inte bli så dammigt och städningen tar då inte så lång tid heller. Man har igen det.

Välj gärna torsdag så när man kommer hem efter jobbet på fredag kan man mysa ner sig i soffan med ett glas rött och bara njuta av ett nystädat hem och man kan ägna sig åt annat roligt med familjen på helgen!
Och glöm inte att hälla i en liten skvätt sköljmedel i vattnet när du våttorkar, både möbler och golv, så håller dammet sig borta längre!

Kram.

Anonym sa...

Mitt bästa städtips är att göra en egen allrengöringsspray av vanlig grönsåpa och vatten. Mildare mot miljön och oss. /Cecilia

vitagavlar.blogspot.com sa...

Åh, en sån snygging till dammsugare, den skulle sitta fint i en pepparkaks-smule-tid som denna!

Mitt bästa städtips: Dammsug varje dag med en bra dammsugare och våttorka vid behov med vatten & såpa! Låt det aldrig gro igen...

Kram Lisa

Anna Sö sa...

Oj, hur ska man toppa alla bra städtips! Jag säger som många andra att en "att göra lista" och att var sak har sin plats i hemmet underlättar en hel del.

Håller tummarna!

Vitt för själen sa...

Hej!

Jag har lite olika städtips..

Jag brukar sätta på lite skön musik, hälla upp ett glas vin och tända lite ljus medans jag går loss med trasan. Det känns roligare då. Sen har jag hällt sköljmedel i en sprayflaska som jag sprutar runt lite och vad slår väl doften av nytvättat?

Sen brukar jag säga till resterande familjemedlemmar, att ta varsin sak och lägg den där den hör hemma. På så sätt håller man ordning.

Och jag måste slänga in en suuuperbra tips också, till Er som har rostfri kyl och frys. Det kan ju vara lite bökigt att få ytan sådär blank och fin, utan ränder och fläckar.
Då tar man matolja på en bit hushållspapper, en liiiiten dutt bara, och gnider in vitvarorna med.
Blir som nya!

Ett annat bra tips, är att lägga upp fötterna på bordet, släcka ner så man inte ser eländet och skjuta upp städningen till en annan dag ;)

/Sophia Larsson Arboga

Chatarina Lindgren sa...

Se till att du är ensam hemma, häll upp ett glas vin, sätt på Spotify med din bästa spellista, ha bra högtalare som överröstar både dammsugaren o din dåliga sångröst...

Anonym sa...

Man ska ha nåt gott att äta och dricka att se fram emot och så ska man inte försöka få till en städning i hela huset på en gång. Har man då ett så fint hjälpmedel blir det ju ganska lätt att sätta igång:)

Brita Linnér Lindebratt sa...

1) Ta en del var av huset/lägenheten. Det går så fort då.
2) Ha nåt gott att äta och dricka att se fram emot.
3) Plocka undan först så mycket som möjligt.
4)Ha lite fräscha blommor som väntar på att sättas fram.
/Brita Linner, Kalmar

Anna i Falun sa...

Mitt bästa städtips är att skruva upp volymen på sterion. Sen går städningen som en dans. Efteråt brukar jag belöna mig med en stor kopp kaffe och tända massa doftljus =)

Anonym sa...

Hejsan!
Hos oss har barnen alltid tyckt om när mamma städar. Minstingen på 8 månader kryper glatt efter dammsugaren även om han kan vara lite gnällig strax innan och så har vi en pojke på 4 år som alltid vill ha lilla dammsugaren och hjälpa till. Mitt tips är att låta barnen vara med från när de är små så lär de sig att det är en självklar uppgift som ska göras i hemmet. Och glädjen som lyser i deras ögon när de får beröm över hur duktiga de är gör arbetet till ett nöje för en själv.

Anonym sa...

Jag tar hjälp av mina tre barn,så hör vi det tillsammans och lite bra musik oxå,så hår det fort och lätt:) /Nettan

Anonym sa...

Mitt bästa tips att anordna en tävling med mina tre barn, vem kan röja sitt rumm fortast, snyggast eller ngt liknande....funkar alltid.
/Isabelle

Anonym sa...

Provar igegn...
Min dammsugare gick sönder i fredags:( vilken tur att det finns en tävling där jag kan vinna en ny nu inför jul.
Mitt tips är att sätta små skyddstassar på dammsugarens munstycke så att man skyddar möbler och lister när man städar!! Väldigt bra, gillar inte när man får svarta märken av dammsugaren.

kram Linda

Veronica sa...

Torsdag är städdag hemma hos Fam Gradin, jag vill ju inte ägna helgen åt att städa. Dammsugning står först på listan, älskar att det går så snabbt att få fint med en liten elektronisk apparat och att få en dammsugare som till och med lyser upp vart smutsen befinner sig låter ju som en dröm. Gummihandskar på (är rädd om naglarna såklart), fram med grön såpa som jag blandat ut med lite vatten och sprayar på där det behövs och torka av med trasa. Men mitt bästa tips är nog när jag tvättar fönster. Häll i några droppar diskmedel i lite vatten sedan "förtvättar" du fönsterrutan, dvs tvättar av fönstret med svamp och diskmedelsblandningen sedan drar du av med en fönsterskrapa för att sedan göra proceduren. Jag lovar att du har skinande fönster efter det.

Livet sa...

mitt städtips är att plocka undan varje dag, låt sakerna ha sin egna plats så ser det aldrig stökigt ut och allt blir mer lättstädat, sen att ta lite då och då så behöver det inte blir ett "jobb"

Ha en bra dag

Elin sa...

Va superfin nya koftan va på dottern, ville bara säga det! : )

Anonym sa...

Mitt bästa tips är inte något något husmorstips direkt men väl så bra och framförallt skönt. Städa på torsdagar och köp färska snittblommor som pricken över i:et! Då kan du njuta helgen utan en massa måsten vad gäller städningen!
kram
Malin

Anonym sa...

Hej,
Mitt bästa städtips är för glaset på kakelugnen: Vått tidningspapper som man doppar i askan och sen gnuggar på glaset med. Torka efter med bara vått tidningspapper.
/ Ulrika Fredriksson

Erica sa...

Alltid lika trevligt att titta in till dig och bli inspirerad! =)

o nu en tävling som jag givetvis vill vinna... ;)

Så här kommer mitt bästa städtips:

Vänta inte för länge mellan "städomgångerna"!!!

Lite o ofta gör att sysslan går fort, man får tid över till annat & man har känslan av att alltid ha ett välstädat hem. Väldigt skönt o trevligt för ens välbefinnande! :)

P.S Ta gärna hjälp ifrån andra familjemedlemmar, typ make o barn om sådana finns!!

Kram Erica

Anonym sa...

Mitt bästa tips som mamma till två små tjejer är till att börja med att få en stund ensam (annars är det liksom två små som motarbetar städningen), anars är det att se till att försöka hålla en viss "grundordning" så att man kan gå direkt på själva städningen och slippa plocka tvätt, saker på fel ställen, disk etc först. Då är man oftast helt trött och less när man väl skall börja damma, dammsuga och skura.
Tack för en fin blogg!
Kramar Anna-Märta

http://www.tildaochhugo.blogspot.com sa...

Hej hopp, mitt bästa tips för vår familjesituation just nu, träningar hit, skjutsa dit, hämta där och handla där, får bli att anlita någon som hjälper till där hemma. För närvarande har vi ett företag som kommer 2 timmar varannan vecka och det är en fröjd att komma hem de torsdagarna. Dock skulle jag gärna vara ägare till en Electrolux Ultra Power för att snabbt få upp smulor, makaroner och annat krafs som hamnar under matbordet.
Ha det gott

Camilla B

Josefin sa...

Åhhhhh, herre-jösses vad jag vill ha en Electrolux-dammsugare!

Med två små barn, en katt och två vuxna som älskar att vara ute blir det lätt smutsigt i hallen. Mitt bästa städtips blir därför att ha städredskap lätt tillgängliga. Till exempel en snygg Electrolux-dammsugare stående i hallen så att det blir lätt att dammsuga ofta. Ha dessutom en flaska med rengöringsmedel och en borste under handfatet i badrummen så att du snabbt kan tvätta bort leriga fingeravtryck.

Att städa där resultat syns snabbt är också et tips! Ha rena badrum, ett rent kök, en ren hall och relativt rena fönster så ser allt snyggt och fräscht ut.

Nu håller jag tummarna stenhårt för att just jag kammar hem årets pris!

Anonym sa...

Hej! Vilken fin dammsugare. Den skulle pryda sin plats i köket. Jag brukar börja dammsugningen med att suga upp lite via tvättmedel med parfym. Det gör så att dammsugaren sprider en frisk ren doft i rummen.
Tack för en fin blogg.
Carola B

Anonym sa...

Vilken rolig tävling! Det skulle ju vara perfekt med en sådan och slippa dra fram den stora dammsugaren varje gång, vad mycke smidigare vardagsstädet skulle bli med en sådan!

Mitt bästa städtips är att spela bra musik för att få lite städenergi :). Damma, dammsuga och torka golven med någon god doft, känns så fräscht och skönt efteråt.

Sofie sa...

Vilken rolig tävling! Lämpligt att slippa ta fram den stora dammsugaren varje gång, vad mycke smidigare vardagsstädningen skulle bli med en sådan dammsugare!

Mitt städtips är att lyssna på lite bra musik för att få lite städenergi. Damma, dammsuga och torka golven med någon god doft. Känns så fräscht och skönt efteråt!

Marlene sa...

Mitt bästa städtips är att dämpa belysningen lite så att inte dammråttorna syns... ;-)

Sandra ramstedt.sandra@gmail.com sa...

Mitt bästa städtips är att be barnen städa sina rum medan vi vuxna städar resterande utrymmen och sedan belöna oss alla med en mysig filmkväll! Sedan är mitt bästa tips att städa regelbundet så att det inte blir ett stort projekt när det väl ska göras.

sandralinnea sa...

Mitt bästa städtips är att städa med såpa. Det är miljövänligt och luktar underbart!

ANNA sa...

Mitt absolut bästa städtips är MUSIK, medans man städar alltså.

När allt är färdigstädat vill jag, som "pricken över i" ha fina nya blommor på bordet först då känner jag att det är riktigt klart.

Anonym sa...

Mitt bästa städtips är först att göra en lista på vad som ska göras och det är så skönt i själen att stryka vartefter.
Sen sätta på bra musik som man blir glad av.
Hälla upp en hink med varmt vatten med massor av Grumme Citronsåpa i som doftar underbart och göra sig en god kopp te som jag flyttar med mig när jag städar.
Och sen köpa nya fina blommor som pricken över iet!
Den maskin skulle göra mig väldigt glad för med tre barn så blir det väldigt mycket smulor hela tiden och att släpa fram centraldammsugaren varje gång är lite meckigt...
Mvh Cilla

Therese sa...

Vilken toppentävling! vore ju en trevlig julklapp till hemmet :)

mitt bästa städtips är att även om man har ont om tid till städning(vilket man ju har till och från ;) ) så ska man satsa på att ha en ren diskbänk och toalett för det ger hela hemmet ett lyft.

Elin Didrikson sa...

Mitt bästa tips, låt din favoritmusik flöda ur högtalarns, klä dig i nått skönt och dansa med moppen och dammsugaren :) !! Tänd ett doftljus så det luktar sådär gudomligt gott när allt är klart :) den godaste lukten är den röda Ajax rengöringen, mums nästan då man vill smaka. Och en ny fin blomma att ställa nånstans är som pricken över it :) den där dammsugaren skulle göra nytta hos mig, då min hundvalp bet av sladden till den för 2 dagar sen, dumma hund men attans så söt:) !!

Frida sa...

Mitt absolut bästa städtips är att införskaffa sig en god flaska vin och kanske lite smarrig ost dagen innan man ska ställa till med storstäd.
Sedan sätter man igång, rum för rum. Inte virra runt och plocka lite här och där utan koncentrera sig på ETT rum i taget.
Sen när det är gjort och man känner sig nöjd med sin insats unnar man sig ett gott glas och härlig ost i sitt välstädade hem.
Summan av kardemumman. Förena nytta med Nöje :)

Mari lönn sa...

Mitt tips är att bjuda hem vänner med kort varsel,då brukar städningen gå med stormfart och vara färdigt innan du ens hinner tänka.Tack för en inspirerande blogg och för möjligheten att tävla trots att jag inte har någon blogg. Mvh Mari Lönn

Anonym sa...

Åh, vill vill vill ha en ny dammsugare! Vår är på väg att gå sönder och låter fruktansvärt mycket, får ju ont i öronen :/
Tycker oftast det är trist att städa men det underlättar att dela på städningen, ha på bra musik och något medel som luktar gott! Sedan när hemmet är städat och fint sitter man hela familjen och njuter, med tända ljus, god mat och ett glas vin. Man måste ha något att se fram emot! :)

Malin B sa...

Städning a'la quick fix, ett måste i småbarnsfamiljen :) köp några fina korgar, tubtrugs eller liknande och placera ut dem lite varstans i huset. När du sedan ska röja undan alla leksaker så lägg dem i någon av korgarna. Det ser snabbt städat ut och leksakerna byter plats och blir spännande på nytt nästa lekpass för barnet.

Johanna S sa...

Mitt bästa städtips är att köpa nya snittblommor. Lägg dem i tvättstugan, städa snabbt som sjutton (underlättas om man har en bra dammsugare, mirakeltrasa och såpa). På med musik, koka en kopp the, sätt de vackra blommorna i en vas. Njut!

Mvh

Johanna Stenmann

Anonym sa...

Med hus på landet och tre vilda barn som drar in grus i stora sjok,
får jag alltid städa som en tok.
Min dammsugare är tung och jag släpar den från rum till rum.
Men med en snygg ny Electrolux
försvinner smulor och smuts hux flux.
Dessutom, är den så snygg att man den aldrig behöver gömma
Och ingen kan längre skylla på att han städningen hunnit glömma...

Kram från Anna

Camilla sa...

Mitt bästa tips är att alltid avsluta städningen med att sätta in fina, färska snittblommor. Känner mig alltid så nöjd när blommorna står på bänken!

Anonym sa...

Mitt Bästa städtips för att hålla oinbjudna gäster är att stryka lite röd cederolja vid golvlister, och att dammsuga noga vid hörn och golvlister innan. Detta är för att hålla silverfiskar, och andra skadedjur borta. jag brukar även lägga ut röd ceder själva träet, finns som små söta hjärtan, tex under soffan, i byrålådan osv. Det håller oxå mal borta.
Hade otur på förra stället där jag bodde, nu förbygger jag där jag bo nu, och det funkar. Bara att söka på google efter röd cederolja, jag köpte via nätet.

Kram
Agneta Karlsson
stargirl776@hotmail.com

Anonym sa...

Mitt städråd är som de flesta andras nämnligen att engagera hela familjen. Efteråt blir det mys med hämtmat :)
Ett annat tips som underlättat den tråkiga tvättsorteringen i vår familj är "strumpbingo". Hela korgen med rena strumpor från tumlaren hälls i en stor hög på golvet och på signal gäller det att få ihop så många par som möjligt. Nu längtar barnen efter att så sortera strumpor och även jag faktiskt. Sura miner har förvandlats till en riktig höjdarstund.

Just nu genomför vi köksbyte så när allt är klart skulle det sitta fint med en ny hjälpreda till det nya fina köket.

Mvh Anna

Anonym sa...

Hej Mia!

Det känns lite lustigt att jag skulle ge städtips eftersom jag trots tre barn och hus inte alltid lyckas få till det där med städrutiner, hmm.. Men städtips handlar väl om att förenkla och effektivisera vardagspusslet och det är verkligen något jag ständigt arbetar för! Mitt städtips är att se till att man har lite ordning och reda på städutrustningen. Se till att allt som har med städning att göra finns samlat på ett ställe. Ett praktiskt skåp som rymmer dammsugare, hink och golvmopp, och en trådback med rengöringsmedel, dammtrasor och dammvippa, fönsterskrapa, gummihandskar (gärna med något roligt mönster!) som du lätt kan ta med dig runt i huset eller lägenheten. Håll utkik efter produkter med miljöprofil. Sen är det dags att städa! Hurra! ;-)

Tack för en underbar blogg!

Hälsningar Camilla

Sara Sixten sa...

Hej,
Mitt bästa städtips är att tvätta fönstrens med fönsterputs oc tidningspapper. Det blir skinande blankt och så är det miljövänligt. Ha en härlig dag, Sara