torsdag 15 november 2012

NYTT BADRUM PÅ GÅNG

 
 
 
 
 
 
Just nu hos oss så fungerar matsalsbordet som en gigantisk moodbord här, där kataloger och ursnygga Marrakechs provplattor ligger i högar:)
 
 
 
 
Tjingeling!
 
 
 
 
 
Nu så kan jag berätta att vi äääntligen är vi på gång att fixa vårt andra badrum - sååå kul:)
 
 
 När vi byggde huset ( herreminje det är nu i November fyra år sedan vi flyttade in - fyra år! Det känns som igår!!) var det himla många val som skulle göras och det blev liksom lite för mycket för mig, tappade helt sugen när övervåningen blev klar och kände att vi väntar med det som ska bli badrummet och använder den ytan som förråd sålänge. Men nu så känns det superkul igen, att börja med ett lite större projekt. Dock denna gång kanske inte riktigt tiden finns för att göra det mesta själva, så för någon vecka sedan hade vi en firma här hemma och kollade på det är som ska göras i det som ska bli nya badrummet på övervåningen och idag var de här igen och stämde av lite sista detaljer.
 
 
Vi har ju som sagt en ganska enkel trävilla och stilen är nog en blandning av modernt, klassiskt i en ganska enkelt tappning men med lite personlighet. Badrummet kommer såklart vara anpassat efter de val vi redan har i huset. Jag tänker med stil på kranar och sånt, hade vi haft en gammal 1930-tals villa kanske valen hade blivit lite annorlunda! Tycker det faktiskt är viktigt att man gör det som passar stilen på huset på ett ungefär och att man håller sig lite till det!
 
 
 
Nu ska jag ta emot nya badkaret som precis anlände med bud, sen lite kvällsjobb:)
 
 
 
 
KRAM
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


20 kommentarer:

Lina sa...

Å jag är på jakt efter precis det marockanska kaklet i grå/vitt. Vart är det ifrån?

Cissi sa...

Härligt med Marrakech-plattor i badrummet! Vi har sådana på golvet (i färgen duvblå) i vårt kök och jag älskar dem!

Ett litet tips bara: Välj inte för ljusa plattor i badrummet. Marrakech-plattorna är ju gjorda i cement och suger väldigt lätt åt sig saker och ting. Vi har impregnerat våra plattor tre gånger om i köket och tvättar dem bara med såpa. Ändå får vi vara noga med att direkt torka upp spill i form av vin, kaffe, sås och liknande för att undvika fläckar. Kan tänka mig att stänk runt toalettstol, rengöringsmedel, färgade duschcremer och annat kan suga sig fast minst lika bra. Personligen hade jag aldrig valt de ljusgrå utan satsat på en mörkare färgställning.

Hursomhelst, lovar att ni blir supernöjda med plattorna. Finare golv finns inte! Lycka till :)

H`s enkla vardag sa...

Förstår att det blir mycket val att göra i samband med husbygge, men det var ju smart att kunna vänta med badrummet tills nu, för om du valt kakel för fyra år sedan är ju frågan om det hade valt marrakech"? Kram kram Helena

Anonym sa...

Älskar marrakech kaklet. Superfint! Vad heter den svart/vita plattan? Badrummet kommer bli superfint :-) kram Nina

Camillasnyahem.se sa...

Känner igen det där med att få nog av husbygge... Detta var ju vårt andra husbygge på fem år och sista halvåret struntade jag i allt och sa bara "bryr mig inte, ta vad ni vill, orkar inte." Man gör ju liksom husbygget UTÖVER allt annat i vardagen och det blir lätt för mycket...

Men vad roligt att du nu känner dig redo, och vad snyggt det kommer bli! Jag tror jag bestämt mig för kakel nu, ska nog beställa innan jag ångrar mig igen... ;)

Ha en fin dag och TACK för din fina blogg som alltid piggar upp!

At Jacoba´s sa...

Precis dessa två har vi här hemma :-)
Precis som Cissi här ovan skrev skulle jag tyvärr inte rekommendera det ljusare i ett badrum. Vi har det ljusa i vår hall/tambur och även om det är underbart vackert så blir det ganska så fläckigt och fult trots att vi såpat och skött det helt enligt anvisningarna. Det svartvita har hållits otroligt bra i vår tvättstuga. Det är helt underbart vackra kakel bägge två!
Vad du en väljer kommer det att bli supervackert i ditt fina hem!

Kram: J

mig&mitthem sa...

Så spännande att få göra om badrummet!! Marrocanskt kakel är ju bara så fint & det är det jag drömmer om också om/när vi ska göra vårat andra badrum. Glädjer mig till att få se bilder sen...krams m

Lotta sa...

Jag måste varna lite för Marrakeschkakel. Vi flyttade in i vårt nybyggda hus i år och vi valde caffe latte kaklet från marrakeschkakel. Trots att vår hantverkare gjorde enligt beskrivningen så gick den bruna fogen, (rekommenderat av firman själva den färgen) in i det vita på kaklet. Detta resulterade i ett flammigt golv, typ så som att man gått in med jordiga och leriga fötter. Vi är djupt besvikna över resultatet på golvet. Älskar plattorna, men det verkar som om de är finast innan de är lagda på plats och framför allt innan fogning. Så tänk efter en gång till skulle jag tipsa om. Tack för din fina Blog!

Villa Sjöhaga sa...

Kul att följa detta!! Kram

Välkommen Hem! sa...

JÄTTEfint med marakechkakel men som ovanstående, erfarna läsare skriver så har det sina nackdelar. Tyvärr.
Fast jag tror att vad du än väljer så kommer det att bli jättefint!
Kram

Erika sa...

Har det vit/gråa kaklet i mitt kök, nyansen jag har heter Viskning, är supernöjd.

Du kan se det på Instagram:
alvinsmamma07

Kul att se ert resultat sen.
Hoppas du får en fin helg.
Kram

Anonym sa...

Åhhhh vad spännande!!! Vi har ett liknande hus (hjältevadshus)som er och flyttade in december 2008. Precis som er blev det en del renovering och hela övervåningen är vårt nästa projekt - badrummet, som också är ett förråd hos oss, ska vi fixa till snart!!! Ser såååå framemot att se hur ni gör med ert =). Dessutom är allrummet där upp ett stort KAOS och vi ska fixa till ett mysrum till barnen istället för ett kaotiskt stort kontor! Hinner tyvärr så lite med jobb och två barn, varav en 2-åring.... Var är ert kontor??? Tips? Idéer? Kramar från en som hittat så mkt inspration från dig!

Marie

Home2tiny sa...

Det här ska bli spännande att följa. Har själva börjat rita på ett badrum, men så har orken tagit slut, men nu känner jag inspirationen komma tillbaka när jag läser om ditt projekt. Kramisar Tina

Linn sa...

Vad fint det kommer att bli :) så snygga kakel ni valt!
Kram och ha ett skönt vs

Felicia sa...

Kul med badrum! Om du inte sett dem måste jag tipsa om Mats Theselius kollektion med plattor för Marrakech Design, http://www.designergolv.se/

Tycker att de är lite mer tidslösa än de "vanliga" plattorna på bilden som oavsett hur klassiska de är börjar bli lite uttjatade i min mening. Och ett badrum vill man ju inte kakla om vartannat år :)

Blir nog toppen hur ni än gör!

Anonym sa...

Eftersom du är inredningsintresserad så har du såklart full koll på hur du vill att ditt hem ska se ut men jag skulle ändå tänka efter två gånger vad gäller mönstrade kakel. Det är fint idag men hur känns det om fem år? Ett badrum är inget man gör så ofta så jag skulle välja en väldigt klassisk bas för väggar och golv. Nu när jag själv ska köpa hus och tittar på en massa bilder så syns det så tydligt hur daterad badrumsinredning blir. Badrum från kanske 2008/2009 som jag tittar på där många har valt svarta/mörkgrå golv eller kakel och det ser fruktansvärt daterat ut. Du kan istället ha ett badrum från mitten av 90-talet som fortfarande ser fräscht ut eftersom de valde vita enkla kakelplattor. Älskar du mönstrat kakel och har gjort så i många år oavsett trend.. ja då är det inget att tveka på. Är det istället något du börjat gilla senaste åren, då skulle jag faktiskt tänka om!

Sofia

LOPPISLIV sa...

Ohhh så fina klinkerplattor, de ljusgråa tycker jag är klassiska och de skulle jag gärna ha här hemma någonstans. Nu har vi precis gjort iordning vårt badrum förra vintern, vi valde sjösten i ljus beige och de är vi väldigt nöjda med.

Ska bli kul att följa er och se vad du väljer. Kraaaam Paula

Sofie sa...

Hej!
Nyfiken på vad det är för sorts hus ni byggt? :) Vad är det för husleverantör?

Kram Sofie

Anonym sa...

Åh vad spännande! Vi håller också på för fullt i nya (gamla ;) huset. Ska också ha marrakech plattor, men i hallen istället. De är verkligen bara huur snygga som helst!! Ska bli jätteroligt att se hur det blir!

Kram
Mia (fd Sextiotalsvillan)

vinklarochvrar.blogspot.com

Badrumsdrömmar badrumsbloggen sa...

nyfikna på hur det gått för er! blev det marockanskt på golvet?