söndag 18 november 2012

GÅRDAGENS DESSERT & MIDDAG

 
 
 
 
 
 
Detta är verkligen en av mina absoluta favorit desserter - vit chokladpannacotta, mmm så gott så man dör en smula!
 
 
5 dl grädde kokas upp, rör i ca 150 g vitchoklad. Rör tills det är en jämn fin blandning. Till sist rör du i 2 1/2 gelantinblad som du innan lagt i blöt i kallt vatten tills dom mjuknat (glöm ej krama ur vattnet ordentligt), När gelantinbladen smält i blandningen är den klar att hällas upp i några fina skålar. Låt sedan stelna i kylskåpet i minst 3 timmar innan servering. Jag serverade min pannacotta i går med färska hallon och lite riven vitchoklad över - yum!
 
 
 
 
KRAM
 
 
 
 
 
 
psst, den bakade potatisen som vi åt till varmrätten i går blev hur god som helst och det var riktigt lätt att göra. Man bakade bara ett gäng bakpotatisar i ugnen (ta några fler än du ska servera) tills färdiga, sedan lät jag dom svalna, delade dom på mitten och gröpte ur innehållet i en bunke. Där i rev jag ner en bit Västerbottenost, kryddade med salt och peppar + någon matsked grädde. Rörde om allt och sedan i med blandningen i de urgröpta potatishalvorna. På med lite lite flingsalt på toppen, sedan in i ugnen en stund igen, tills de fick lite färg på toppen. Till potatisen serverades det en krispig grönsallad och en köttbit med rödvinssås!
 


11 kommentarer:

Mitt vita hus och hem / Aina-Kristin sa...

heihei
tro det eller ej, har aldrig smakt chokladpannacotta, men nu fikk jeg jo oppskrifren her, så det må testes framover, takktakk.
Ha en finfin dag,
klem aina-kristin

Tillsammans Hemma sa...

Åhhh, det vattans i munnen.
Kan nästan känna smaken av dina potatisar och såklart doften som måste varit underbar!
Det där måste jag prova!

Efterätten såg också himla god ut. Härligt att man numera kan köpa hallon som smakar gott hela året.

Ha det bra från Loo!

Vitt för själen sa...

OJ vad det lät gott. Älskar västerbottenost. Så det måste såklart testas i helgen.
Tackar :)
/Sophia. (för övrigt tatuerade jag in en text på min axel, med samma typsnitt som på bloggen din. Vart helnöjd och tack för svar)

♥ Fyra årstider sa...

Å himmel vad det såg gott ut!

Kram Lotta

Casa of Mia sa...

Vilken underbar bild och sååå gott! kram

Elin - AgnesAmelia sa...

Choklad kan verkligen pigga upp vilken dag - och stund - som helst :)

Elin

Anonym sa...

Men oj vad smarrigt! Tack att nästa lördags middag med efterätt är bokad :) -ett mindre huvudbry denna veckan( ska nu bara snoka fram ytterliggare 6 middagstips...)
Kram
Mia fr Skåne

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh det måste provas och tack för receptet. Ha en fin start på den nya veckan/Theres

Stenmur & Gärdsgård sa...

Heej,

Låter som en dröm... Gott!

Jag är jätte nöjd med våra golv i badrum och gästtoalett, vi beställde våra golv från Quvesarum. Tidlöst och snyggt! Tror inte alls att man tröttnar på det om man håller sig till väldigt neutralt i övrigt. Det är ju golvet som då blir smycket.

Lycka till!
Kram Malin

Therese sa...

Det såg ju riktigt gott ut!

Life's Silverlining and I sa...

tack för tips, ska nog testas! kram Nilla