tisdag 13 mars 2012

VILKET OBJEKTIV?




Tjing på kvällskvisten!



Nu behövs lite råd från er bästa bloggisar!:)

I-landsproblem kan man kalla detta, men jag gillar verkligen inte när saker och ting går sönder, speciellt inte sådana saker som man investerat en bra slant i och som man verkligen använder jämt!

Idag när jag skulle montera på mitt fina lilla fasta 50mm objektiv från Nikkor (det som heter 50/1,4D) så är det helt trögt, vill inte fokusera och samarbeta med mig och kameran. Jo detta har hänt förut, att det inte helt vill samarbeta, så jag provar att montera av och sätta på det igen. Kollar även kamerans inställningar!

Nope fungerar fortfarande inte!:(

Så nu några timmar senare när ilskan lagt sig får jag väl inse att det helt enkelt är utslitet (förresten ni som fotar mycket kan ett objektiv bli utslitet?) och ta och skaffa mig en nytt, för leva utan det det kan jag nog inte då försvinner nog fotoglädjen!


Sen kommer vi nu till det där att välja!

Ska jag köpa ett likadant som jag redan har 50/1,4D (det är gammalt kom typ 2002), lite billigare än den nya uppdaterade varianten 50/1,4G (kom 2008). Det verkar inte skilja speciellt mycket på dom (G varianten den nyare lite större, lite tyngre, lite bättre färgåtergivning, bättre bokeh, men inte exakt samma skärpa som föregångarens, samt lite långsammare AF. G har inbyggd AF i objektivet och det har inte den D, men egentligen spelar ju ingen större roll med kameran jag har, den har ju det i huset!) i alla fall inte för en amatörfotograf, förutom det där då med prislappen! Är det så att dryga 2000 pix är välinvesterade eller?



Pleeease - lite råd:)






7 kommentarer:

Weronica - En mammas dag sa...

Jag har G, men har aldrig haft D så svårt att jämföra där. För mig blev det störst skillnad mellan 1,4:an och 1,8:an som jag hade innan. Så inte mycket hjälp här direkt :)

lottasworld.blogg.se sa...

Hopplöst svårt val det där. jag själv har ett 1,4 G som jag gillar, men jag lånar även min mammas 1,8 som också är bra. Det bästa vore ju om du kunde få testa bägge och känna lite på dem?! Lycka till i alla fall :)

MITT VITA HUS sa...

W: Får komma över och klämma lite på ditt;)


Lotta: Jamen visst är det svårt:S Inget 1,8 blir det i alla falll, 1,4 är så mycket bättre så sånt ska det vara:)

KRAM

M

Charlotta ♥ ohlovely.se sa...

Har du gjort en rengöring på kameran på en fotoaffär? Kanske bara är något så enkelt som smuts eller nåt? Då går de igenom objektiv och kamera. Låter ju lite som AF-motorn.. men vad vet jag. :)

Kanske blir billigare i längden att höra med en fotoaffär först vad det kan vara för problem med objektivet.

Annars är jag inte så mycket till hjälp. Har själv ett 1.8 och vill ha ett 1.4... ;)

Kram!

MITT VITA HUS sa...

Lotta: Ja den har varit inne för rengöring nyligen, är ganska nog med det där. Kamerans autofokus är det inget fel på det som händer är bara att med 1,4 objektivet på så drar det liksom inte runt och fokuserar = trögt, med mitt 18-200 objektiv går det klockrent så det är i lilla objektivet felet sitter:S

Rekommenderar att fota med 1,4 grymt stor skillnad mot 1,8 tycker jag:)

KRAM

M

LIFE by TESS sa...

Men åh så trist, jag vet precis. Förra helgen pajade min egen motsvarighet från Canon och jag börjar känna mig smått deprimerad utan det älskade objektivet. Är objektivet mer än 2 år annars borde du kunna reklamera...

Eftersom jag som sagt kör Canon har jag ingen erfarenhet av de objektiven du refererar till. Personligen tycker jag ju dock att skärpa är a och o, men å andra sidan an man ju punga ut med tusenlapp efter tusenlapp för att få det bästa, bästa så...

KRAM

Mrs. b sa...

Om du kopplar ur autofokusen (switchar om på objektivet till manuell fokus) - kan du fokusera manuellt eller är det liksom trögroterat med fokusringen?

Jag hade nyligen problem med det på mitt motsvarande Canonobjektiv. (Det kom typ över en natt, och jag vet inte vad som hade hänt med det.)

I vilket fall - jag lämnade in det på Canon för reklamation, och dom skickade faktiskt upp den på lagning till Stockholm och postade därefter hem till mig - toppen! Så glad jag var över att inte behöva köpa nytt objektiv!

Hoppas att det löser sig!