fredag 30 mars 2012

CITRON & ROSMARINKYCKLING





Grillad kyckling med citron & rosmarin, potatisklyftor, god sallad och fetakräm - kvällens middag! Oj oj så gott det var! 
Psst, kolla in finaste salladsbesticken i trä från Leila's General store;)




God kväll vänner!




Nu kommer här ett trevligt middagstips - Jamie Oliver's helgrillade citron & rosmarin kyckling, som min fina kollega P tipsade om i veckan och som ikväll stod på menyn här hemma. Sååå gott och ni måste bara testa om ni inte gjort det!


Jag köpte en fin färsk ekologisk klyckling som man först tvättar av och torkar försiktigt. Sedan smörjer man den med god olivolja och klappar in en massa flingsalt och färskmalen svartpeppar. Sen hackar en massa olika färska kryddor, jag tog rosmarin, timjan, basilika, persilja och lite oregano, gör en ficka på var bröst genom att lossa skinnet försiktigt. Där petar du in de goda kryddorna + olivolja och ännu mer salt. På låren skär man tre djupa skåror och gör likadant som vid på bröstet. Innuti kyckligen, där du också smörjt med olivolja och salt och peppar, petar du in en halv citron och några kvistar rosmarin - knyt sedan ihop den så den inte spretar! Lägg sedan i en ugnsfast form eller gjutgärnsgryta och in i ugnen i dryga en timme på 225 grader. Sköter sig helt själv där inne men har du en ugnsfast form bör du vända den så den får lite fin färg på varje sida och så skinnet blir knaprigt:)

Nu har sessorna krypit ner i sina sängar och jag ska krypa upp i soffan hos N och mysa lite med en film och tända ljus, den goda ostbrickan får vänta till i morgon, är fortfarande suuupermätt;)



Fin fortsatt kväll!



KRAM






9 kommentarer:

Anna sa...

Snyggt!!!! Riktigt snygga bilder :) Och det ser så gott ut!!

Kram

LIFE by TESS sa...

Ooh, så har man precis kommit hem för kvällen lite hungrig och ser dina fina bilder som ser såå smarriga ut. Mums så gott det ser ut och låter!

Camilla sa...

Dom är superfina dom salladsbesticken. Idag fick jag hem min andra beställning som innehöll bla. finfina sugrör och skärbrädan till bröd och såklart lite annat.. :D Skulle lätt kunna shoppa mej fattig i hennes butik :D

Ett tips med kycklingen om man gillar vitlök är att peta in klyftor under skinnet tillsammans med kryddorna. Det är så gott, och vitlökarna är goda att äta som tillbehör sen :) Sen brukar jag skala citronen med en potatisskalare så jag bara får tunna skivor av yttersta skalet på citronen, också skalar jag bort det beska vita och använder klyftorna som jag mosar lite lätt inne i kycklingen. Bara små tips :) För visst är det gott med hel kyckling :)

Room of karma sa...

Vilka fina bilder! Vad klara och fina dom är. Har du nytt red program?

Ha det bäst!
kram CC

Bodil Brink Morse sa...

Hejsan!
Verkar vara ett himla gott recept.
Läckra bilder.
Ha en trevlig helg!
Kram Bodil

Linruz sa...

Mums det låter sagolikt gott.
Kram på dig
Lina

Casa of Mia sa...

Åh så gott, kanske skall laga detta ikväll! Jättefina bilder, kram

Anonym sa...

Bästa finaste M, come to me & Give me the dinner!!!

Hur gör jag nu denna fetakräm??? Lät ju himmelskt gott!!!!!!!

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Åh ledsen har helt missat din fråga men här kommer ett sent svar:) Busenkelt, mosa god feta ost, gärna en såndär äkta krämig grekfeta, och blanda sedan med lite matlagningsyogurt och pressa i två vitlöksklyftor, mumsigt värre:)

KRAAAM

M