fredag 5 augusti 2011

FREDAGSMYS MED HEMMAGJORD PIZZA




Vi har fredagsmys här hemma, hemmagjord pizza med coleslaw och gott rödvin!



Hellooo!



Vilken flopp det blev idag då...packade picknikkorgen och begav oss till badet men så kom regnet! Det var bara till att åka hem igen! Ingen fortsatt terasslasering blev det heller!:(


Nu har vi istället myst med hemmagjord pizza och coleslaw till det. Idag blev pizzadegen sådär helt perfekt (tycker ibland det är svårt med pizzadeg utan att det ska smaka för mycket jäst, för det tycker jag är blä!) Har fått tipset att använda torrjäst istället för vanlig jäst till degen och det blev så mycket bättre faktiskt!


Detta recept använde jag mig idag:


1 kg vetemjöl special

1/2 msk socker

1 msk salt

1 pkt torrjäst

5 dl ljummet vatten

3 msk olivolja


Gör så här:


Rör ut torrjästen med det ljumma vattnet och häll ner sockret
Tillsätt olja och rör ner mjölet i omgångar så det inte blir klumpar och när degen gått ihop väl häll i saltet. När degen släpper från kanten i bunken är det dags att jäsa, ca 1 timme underbakduk.


Jag hade tomatsås med kryddor på sedan massa god salami och fetaost och lite riven ost på toppen, gräddade i 225 grader tills osten smält och kanten är gyllene. Jag tycker det är supergott att ha en massa ruccola och tomat ovanpå vid servering!


Idag blev det coleslaw till också, extra lyxigt!:)



Nu blir det film i soffan med hjärtat!



KRAM




4 kommentarer:

Lina sa...

Ser att du lyckats med att få till feeden på Facebooksidan-toppen. Jag använder mig ju av Wordpress så jag har ett plugin för det.
Här blev det bad i Himna i dag med och där sken solen fram till eftermiddagen.
Coleslaw är verkligfen sååå gott.
Ha en fortsatt fin kväll.
Kram Lina

Lilla Kråkslottet sa...

Oh jösses så gott det ser ut!
Det är ju typsikt med detta svenska sommarregn. Kommer när man minst behöver det!
Ha det gott!

Josefin -Happy Days- Följ min fotoskola och vårt husbygge! sa...

Mmm, såg mycket gott ut, man blir hungrig! :-D
Får testa ditt recept på deg nästa gång, brukar också tycka just degen är lite svår att få till. Därför har jag fuskat o köpt färdig deg senaste gångerna. ;-)

Kramar och en härlig helg!

FORMELLE DESIGN sa...

Hemmagjord pizza är så gott! Mumsigt med coleslaw till.

//Johanna