söndag 28 augusti 2011

DEN VACKRA HÖSTANEMONEN



Just nu står det tre plantor vita höstanemoner längs husväggen och väntar på att få komma ner i jorden hos oss. Jag blev så helt betagen när jag såg dessa vackra blommor inne hos Weronica och vid ett besök hos vår kära trädgårdshandel fick några plantor följa med mig hem av den vita varianten (sneglade även den rosa varianten, hur fin som helst! Kolla bara in dessa uuunderbara bilder hos Petra - så fantastiskt vackert!). Jag tycker det är sååå svårt att veta vad man ska plantera i lilla trädgården, men som sagt jag får bara gå på den känslan - vad som ser vackert ut får bli bra, hur som det passar in eller inte (man kan ju alltid gräva upp och göra om om det inte blir bra liksom!!! Nu återstår bara att se om mina gröna fingrar lyckas överleva dessa vackra anemoner - enligt svärfar (som är fantastiskt duktig på trädgårdar) så ska det inte vara ett problem att få dem att överleva, bara de rotar sig eller vad det heter - typ!


Idag känns allt väldigt grönt och frodigt efter det skyfall som drog in i natt och det doftar nyklippt gräsmatta, jag är så väldigt sugen på att fixa lite med det som ska bli en liten plantering på tomten, men det får vänta tills nästa helg! Just nu laddar jag om för en sista jobb-natt!



Hoppas ni alla haft en skön helg!:)



KRAM




10 kommentarer:

Casa of Mia sa...

Håller med, anemoner är så vackra, lycka till med de!

Millas hem sa...

Ljuvligt vacker!

Kram

a piece of happiness sa...

Den är bedårande, lycka till med rotningen ;)

Bodil sa...

Hej! Jag har också fallit handlöst för höstanemoner och var och köpte några plantor i lördags. Kvinnan jag handlade av sa att de kan ha lite svårt att ta sig när man planterar dem på hösten men hon tipsade om att man ska skrapa bort lite av jorden högst upp i köpekrukan och fylla på med den egna jorden. Då hade den tydligen lite lättare att etablera sig. Lycka till med dina plantor och ha en fin vecka! Kram

MIA på MITT VITA HUS sa...

Bodil: Tusen tack för fint tips:)

KRAM

M

Weronica - En mammas dag sa...

De är så vackra, så vackra. Jag har vårplanterat mina just för att de skulle rota sig ordentligt, men jag hoppas att det finns hopp även nu för jag kunde inte låta bli att köpa i kruka som står ute på altanen :)

Annika sa...

De är så fina och kommer att ta sig! Mina spred sig väldigt mycket så det är inga problem med dem. Mitt lilla tips är att blommorna inte syns eller mer smälter ihop med bakgrunden om du har vita blommor mot vit vägg. Men man får bestämma alldeles själv och inget är rätt eller fel i trädgården. Bara man plantera det man själv tycker om. tips nr två är att plantera sånt som blommar vid olika tidpunkter då har man blommor hela säsongen!!
Ha det gott!!

Annika sa...

Jag undrar verkligen om det var dig jag frågade om höstanemonen på trädgårdshandeln i Ullstämma i lördags ? Jag vågade i alla fall inte att köpa någon utan det fick bli några vita ljung och vita astrar......för jag har också ett vitt hem :-)

MITT VITA HUS sa...

Annika: Tack för tipsen:) Mina anemoner ska inte stå mot husvägen utan ute på tomten i ena hörnet så dom kommer nog lysa vitt fint där ute bland det gröna:)

Annika: Hi hi ja såg jag lite halvtrött och nyduchad ut så var det nog jag;) Vita ljung följde med oss hem också:)

KRAM

M

Madame Edith sa...

Åh, vilken vacker bild!!!

Kram/M